Belgium első F-35A repülőgépei megérkeztek Florennes-be

belgium-f-35-1-1160x773-fe003_1.jpg

Ameddig a kelet-közép európai országok közül Szlovákia és Bulgária újonnan gyártott F-16Block70 vadászbombázóit vette át a múlt héten, a nyugat európai országok közül Belgiumba érkeztek meg a megrendelt F-35A repülőgépek első példányai.

fl0x.JPG

  • Zuhogó esőben érkeztek meg a portugál bázisra, Lajesbe a belgák F-35A vadászbombázói (forrás: youtube)

A Belga Légierő (Belgische Luchtmacht, Force aérienne belge.) az F–16 első négy külföldi megrendelők egyike volt, összesen 160 darab F–16A és B gépet vásároltak. A Falconokat (a holland, dán és norvég gépekkel együtt) részben helyben a belga SABCA (Societe Anonyme Belge de Constructions Aeronautiques) és a holland Fokker, F100 hajtóművüket teljes egészében a belga Fabrique National gyártotta. 

A szerződés alapján 1979 és 1985 között 96 darab együléses „A” és 20 darab kétüléses „B” változat érkezett a légi-haderőhöz. A repülőgépek többfajta modifikációjú változatok voltak, Block1-től Block 15-ig. 1983-ban újabb szerződés alapján 40 darab együléses és négy kétüléses változatú Block15-ös érkezett. Ezeket a repülőgépeket a SABCA szerelte össze Belgiumban. Összesen 160 darab Falcon állt hadrendben a Belga Királyságban. Az első gépek 1988-ban érkeztek Florennesbe a 2. Escadrille (a szamárbogáncsok) állományába. 1990. júliustól a 1. Escadrille a „Stingers (Fullánk)” század is Beauvechainból is Florennes bázisra települt. A 2020-as évek elejére 72 repülőgépre csökkent a számuk, MLU standardra korszerűsítve hadrendbe. 

dsc_0088m_3.jpg

  • Az egyik első F-16-os a florennesi bázis múzeumában.

dsc_0131m_4.jpg

  • A belga F-16A Block10 pilótafülkéje.

1497820286_00_1.jpg

  • Az F-16 vadászrepülőgépek nagy részét a belga SABCA gyártósorán szerelték össze.

1497820306_77.jpg

  • A fegyverek és célzókonténerek tekintetében nem álltak rosszul a Belgák. AMRAAM, Sidewinder rakéták, és különféle irányított és nem irányított ejtőlőszerek is rendelkezésre álltak, akárcsak a Sniper célmegjelölő konténerek. 

1497820325_70_1.jpg

  • A kétüléses F-16B repülőgépek is alkalmasak bevetésekre, valamint megkapták az MLU modernizációt.

1497820347_04_2.jpg

  • A második század díszfestett F-16 repülőgépe.

A gépek fegyverzetéhez AIM–9 Sidewinder és AIM–120 AMRAAM légiharc-rakéták, AGM–65 Marverick földi célok elleni rakéták, a GBU–31 JDAM GPS, valamint a GBU–10, GBU–12 és GBU–14 Paveway II lézerirányítású bombák, valamint AN/ALQ–131 zavarókonténerek is hozzátartoznak. A gépek különlegessége, hogy a francia Dassault CARPACE rádióelektronikai zavarórendszer került beépítésre. Napjainkban még 42 darab áll rendszerben Belgiumban. A Florennesi repülőgépek az 2ére Escadrille/Erste Snakdeel állományába tartoztak.A "szamárbogáncsok" jelzését külön egyik repülőgépük is viselte. Az 1ére Escadrille/Erste Snakdeel a Fullánkok (Stingers) névre hallgatnak.

A Belga Légi Komponens (Luchtcomponent, Composante air) részére, mivel 2002-ben összhaderőnemi parancsnokságra tért át az ország hadereje) 2018. októberben írta alá a Lockheed Martintól a megrendelést a belga kormány 34 darab F-35A szállítására. A tender során az Airbus/EADS Eurofighter Typhoon vadászbombázók voltak a vesztes fél. Az amerikai repülőgépek mintegy négy milliárd EUR-ba kerültek a belgáknak, amely kevesebb volt, mint a tervezett 4,6 milliárdos értéknél.

scr-20250225-ptwo.png

  • A Belga haderő légikomponensének címere. A légikomponens magyarul haderőnemet is jelent. A "úrerő" is szerepel már a megnevezésben. (forrás: wikipedia)

Az F-35A-k a Florennesi és a Kleine-Brogeli repülőbázisra települnek majd. Az F-16-os flotta tervezett cseredátuma 2028. Utána a bejelentések alapján 30 darab F-16-ost adnak át Ukrajnának.

1497820286_00_1.jpg

  • Egy F-16AMLU amely valószínűleg Ukrajnában folytatja történetét.

Napjainkig 12 darab F-35A-t gyártottak le a Belgák részére, de ezek nagy része az Arizonai Luke légitámaszpontra került, ahol a belga hajózók és műszakiak kapják a kiképzést az USAF 312. repülőszázadától. A lajstromszámaik: FL001-FL012.

A belgák a még hadrendbe sem állított típussal annyira elégedettek, hogy újabb 11 példányt rendeltek meg, így a jelenleg 45 darab áll majd rendszerben.

Az első négy F-35A repülőgép a portugáliai Lajes repülőbázist érintve érkeztek volna meg Florennesbe. Az óceán feletti légi utántöltésekre, nem amerikai tanker repülőgépeket, hanem a Holland Királyi Légierő A330 MRTT repülőgépei szolgáltak. A négy vadászbombázó (FL009, FL-010, FL011 és FL012) a két tanker kíséretében landolt a Portugál bázison, de másnap a FL011-es műszaki problémák miatt nem emelkedett a magasba, így három repülőgép érkezett meg a Florennesi repülőtérre, hogy ünnepélyes keretek között fogadják a típust.

tanker1.JPG

  • Az esős napon a Holland Királyi Légierő kettő Airbus A330MRTT tanker és teherszállító/csapatszállító repülőgépe kísérte és töltötte fel a belga F-35A repülőgépeket az Újvilágból átrepülés során. (forrás: youtube)

menni3tank.JPG

  • A T-061 lajstromszámú tanker gurulás közben. (forrás: youtube)

tanker2-2.JPG

  • A T-057 légi üzemanyagtöltő repülőgép Lajes repülőterén, mögötte egy belga F-35A.(forrás: youtube)

menni3-tank.JPG

  • Másnap szép napfényes időjárásban startoltak el a repülőgépek Belgium fölé, ahol ködös felhős idő várta Őket. (forrás: youtube)

fl0x.JPG

  • Az egyik Belga F-35A leszállása Portugáliában.(forrás: youtube)

fl009_2.JPG

  • Az FL-009-es taxizik az állóhelyére. A felségjelzéseket még matrica takarja.(forrás: youtube)

fl010.JPG

  • Az FL-010 gurulása közben. (forrás: youtube)

fl011-5.JPG

  • Az FL-011 taxizik állóhelyére. (forrás: youtube)

fl012-menni1.JPG

  • Az FL-012 másnap indulásra készen. (forrás: youtube)

Elgondolkodtató, hogy Franciaország, Spanyolország és Portugália kivételével az összes nyugati ország F-35 típust állított hadrendbe. Kivétel még Svédország, ahol a JAS-39 Gripen változatok állnak hadrendbe, valamint Törökország embargó miatt még nem vásárolhatott újra a típusból. Románia, Csehország és Lengyelország valamint a görögök szintén rendeltek F-35A változatot.

Az F-35 rendszeresítése nem előny az európai repülőgép ipar számára, de tény, ami tény, hogy egy Lightning II. század egy 4. generációs repülőezred feladatait láthatja el akár csapásmérő akár vadász feladatok esetében.

fl010-menni_1.JPG

  • Az FL-010 mögött látszik a felirat, hogy hol készült a felvétel. Portugál bázison.(forrás: youtube) 

logo_17.JPG

  • A Belga TV közvetítés lógója. (forrás: youtube)

kotelek4.JPG

  • Megérkezett három F-35A Florennes légterébe.(forrás: youtube) 

home2.JPG

  • Az FL-010 leszállás közben. (forrás: youtube)

home3.JPG

  • Az FL-012-es is leszállt. Látható, hogy a felségjelzések nem "low visibility vagyis alacsony láthatóságúak. (forrás: youtube)

home4.JPG

  • Az FL-009-es is belga betonon.(forrás: youtube) 

home7.JPG

  • Taxizás az állóhelyre.(forrás: youtube) 

home6.JPG

  • A három F-35A leszállás utáni ellenőrzése.(forrás: youtube) 

homr9.JPG

  • Az elmaradhatatlan vízsugár a repülőtéri tűzoltóság fecskendőiből (forrás: youtube)

A magyar kormány pénzhiány és az európai 5/6 generációs típusokra várva napjainkban eddig elhalasztotta a negyedik generációs JAS-39C/D Gripen harci repülőgépek váltótípusának megrendelését. Napjainkban és a jövőben, olyan repülőgépeket beszerezni, amely nem rendelkezik sem AESA lokátorral, sem alacsony észlelhetőséggel az pénzkidobás. A negyedik generációs típusok közül, a Dassault Rafale körülbelül azonos észlelhetőséggel rendelkezik, mint a Szu-57 Frelon. A többi negyedik generációs típusnak nagyobb az átlagos radarkeresztmetszete. Az Eurofighter 1 a Gripen PS05 lokátora az MS20 pimpelés után 1,5m3 radarkeresztmetszettel rendelkező légi célokat képes felderíteni. Az észlelés távolságarányos természetesen, de a fontos a légiharcok esetében, hogy az ellenség csapástávolságán kívül már észlelhető legyen, különben belépünk az ellenséges repülőgép un. "kill zonájába" tehát olyan távolságba, amely során az már rakétát tud indítani a saját repülőgép megsemmisítésére. A földi légvédelem (GBAD) lokátorai még nagyobb távolságról észlelhetik a negyedik generációs repülőgépeket és képesek rájuk tűzvezetésre rakétarendszertől függő távolságban. Ezért a nyugati országok nagy többsége már megrendelte az F-35 típust amely válasz az ellenséges észlelhetőség csökkentésére. A negyedik generációs repülőgépeiket selejtezik kivonják, vagy un. "bombahordozónak" hagyják meg, és mellettük üzemeltetik az új típust. A negyedik generációs repülőgépeket fel lehet szerelni AESA lokátorral, MAWS ellentevékenység rendszerrel és olyan nagy hatótávolságú rakétákkal pld. AIM-120 vagy MDBA METEOR amely képes ellenséges repülőgépek nagyobb hatótávolságú észlelésére és leküzdésére, de saját radarkeresztmetszet csökkentésre nem alkalmasak, illetve a "jamming" vagyis elektronikai zavarás eszköztárával tudják befolyásolni az elektronikai harcot, észlelhetőséget.

fl012-menni3.JPG

  • Szép felszállás Portugál felségterületről.(forrás: youtube) 

fl009-menni4.JPG

  • Egy másik belga startol el.(forrás: youtube) 

fl010-11_1.JPG

  • Gurulás közben.(forrás: youtube)

Belgium az F-35 beszerzésével, az Egyesült Királyság, Hollandia, Norvégia, Dánia, Finnország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Románia, Görögország, esetlegesen Törökország és Svájc mellé zárkózott fel Európában a Légierő haderőnem fejlesztésével.