Egyszer volt - Támaszpont a repülőgyár mellett - 95.repülőbázis, Románia

A Román Légierő 95. Légibázisa, a "Captain Alexandru Șerbănescu" (Baza 95 Aeriană "Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu") a George Enescu Nemzetközi Repülőtér mellett található Romániában, Bákótól (Bacau) délre, Bákó (Bacau) megyében.

p7253321m.jpgbaza_95_aeriana_2019.png

  • A 95-ösök címere (forrás: wikipedia)

Az egység eredete a 4. Repülőcsoport (Grupul 4 Aviație) által 1920. június 16-án Tecuciban létrehozott Repülő Kiképző Központig nyúlik vissza. 1924-ben nevet változtattak és Repülő Kiképző Központtá alakultak. A második világháború után a kiképző központot átszervezték, majd 1953-ban feloszlatták. 1968. december 1-jén alapították újra a Repülő Kiképző Központ szervezetét székhelye a bákói repülőtéren lett. 1969-től 1995-ig a légibázist használták a pilóták szuperszonikus repülőgépekre való átállási kiképzésére.

p7253340m.jpg

  • Leállított MiG-21 vadászrepülőgépek 2006-ban a gurulóút melletti füves területen 

p7253341m.jpg

  • A másik oldalon nézve is azonos volt a látvány. 

1992 és 2003 között a bázist An-2 repülőgépekkel szerelték fel, amelyeket szállító és ejtőernyős feladatokra használtak. 1995. augusztus 25-én megalakult a 95. Vadászbombázó Repülőbázis, amelynek célja a 95. Vadászrepülőgép Csoport kiképzésének és harci feladatainak végrehajtásának biztosítása volt. Támogatta az Aerostar cég MiG-21 LanceR projektjének tesztelését is. 1997-ben az első bázis volt, amely megkapta a MiG-21 LanceR harcászati repülőgépeket.

p7253411m.jpg

  • A 6010 lajstromszámú MiG-21MF LanceR modernizálás után. 

p7253321m.jpg

  • Románia licencben gyártotta az Aerospatiale S.A 330 Puma közepes szállító helikoptereket. Ebből egy "MEDEVAC" példány

2001. május 1-én a bázist a légierő átszervezési programját követően 95. Szuperszonikus Sugárhajtású Kiképző Központtá alakították át. Ugyanebben az évben két helikopterszázadot is hozzáadtak a bázishoz, IAR 316 és IAR 330 helikopterekkel felszerelve, miután a 60. Helikopter Csoportot Tecuciban feloszlatták. 2004. július 1-jén a bázist 95. Légibázisra nevezték át.

p7253387m_1.jpg

  • A 701 oldalszámú IAR-99C Soim gyakorló repülőgép.

p7253383m.jpg

  • 2006-ban még üzemképes L-39ZA gyakorló repülőgép is akadt Bákóban.

A jelenlegi bázist 1995. augusztus 25-én alakították ki a 95. vadászrepülőgép-csoport kiképzésének támogatására. 2001. május 1-től 2004. július 1-jéig, a  Szuperszonikus Sugárhajtású Kiképző Központ működött a légibázison, megőrizve a fiatal pilóták MIG-21 LanceR program szerinti kiképzésének hagyományát.

p7253365m.jpg

  • Igen a kínai gyártású Shenyang Harbin H-5 közepes bombázó kivont példánya. Az Il-28-ból kialakított bombázó gyakorló változata érdekes kialakítású pilótafülkéje. 

p7253378m.jpg

  • A 708-as oldalszámú harci változat. A H-5 bombázókból egy század volt hadrendben. Érdekesség, hogy egyetlen nemzetközi bemutatkozásuk előtt, amely Fairfordban lett volna a díszfestett példány egy kemény leszállás után komolyan megrongálódott így elmaradt a nemzetközi szereplés. 

p7253381m.jpg

  • Két kínai bombázó kivonás után a fűre húzva.

A bázis jelenleg a 951. légi kiképző század otthona, amely az IAR 99 Șoim gépeket üzemelteti, valamint a 952. helikopter századé, amely az IAR 330L és IAR 330 SOCAT gépeket van felszerelve. 

p7253388m.jpg

  • Az Üzemanyag szállító tehergépkocsi nem román,hanem orosz Zil. 

p7253402m.jpg

  • A bákói javítóhangár elég mostoha körülményeket árasztott 2006-ban. 

p7253406m.jpg

  • A MiG-21 LanceR repülőgépekből volt gyakorló, földi csapásmérő és vadászrepülőgép változat is.

A 95. légibázis sikeresen képviseltette magát Afganisztáni, Mali, Bosznia-hercegovinai és a Kongói Demokratikus Köztársaságban végrehajtott román légierős missziókban.

p7253476m.jpg

  • A bákói repülőgépgyár udvarán a Le-Bourgeten is bemutatott Sniper, vagyis izraeli-román modernizálással ellátott MiG-29B Fulcrum 

p7253463m.jpg

  • A 2006-ban rendszerben álló LanceR-ek sora

A bázison napjainkban a 951. kiképző repülőszázad állomásozik, IAR-99C Soim gyakorló repülőgépekkel és a helikopterszázad, IAR-330L Puma teher, valamint IAR-330 SOCAT harci helikopterekkel, MEDEVAC, SAR és CSAR valamint szállítási műveletekre.

baza-95.jpg

  • A parancsnokváltás képe. (forrás: facebook)

A jelenlegi parancsnok Ciprian Marin helikopterpilóta 1400 repült órával. A "kárpáti pumák" küldetéssorozatban Maliban parancsnoki beosztásban tevékenykedett.