Belgium első F-35A repülőgépei megérkeztek Florennes-be
Ameddig a kelet-közép európai országok közül Szlovákia és Bulgária újonnan gyártott F-16Block70 vadászbombázóit vette át a múlt héten, a nyugat európai országok közül Belgiumba érkeztek meg a megrendelt F-35A repülőgépek első példányai.
- Zuhogó esőben érkeztek meg a portugál bázisra, Lajesbe a belgák F-35A vadászbombázói (forrás: youtube)
A Belga Légierő (Belgische Luchtmacht, Force aérienne belge.) az F–16 első négy külföldi megrendelők egyike volt, összesen 160 darab F–16A és B gépet vásároltak. A Falconokat (a holland, dán és norvég gépekkel együtt) részben helyben a belga SABCA (Societe Anonyme Belge de Constructions Aeronautiques) és a holland Fokker, F100 hajtóművüket teljes egészében a belga Fabrique National gyártotta.
A szerződés alapján 1979 és 1985 között 96 darab együléses „A” és 20 darab kétüléses „B” változat érkezett a légi-haderőhöz. A repülőgépek többfajta modifikációjú változatok voltak, Block1-től Block 15-ig. 1983-ban újabb szerződés alapján 40 darab együléses és négy kétüléses változatú Block15-ös érkezett. Ezeket a repülőgépeket a SABCA szerelte össze Belgiumban. Összesen 160 darab Falcon állt hadrendben a Belga Királyságban. Az első gépek 1988-ban érkeztek Florennesbe a 2. Escadrille (a szamárbogáncsok) állományába. 1990. júliustól a 1. Escadrille a „Stingers (Fullánk)” század is Beauvechainból is Florennes bázisra települt. A 2020-as évek elejére 72 repülőgépre csökkent a számuk, MLU standardra korszerűsítve hadrendbe.
- Az egyik első F-16-os a florennesi bázis múzeumában.
- A belga F-16A Block10 pilótafülkéje.
- Az F-16 vadászrepülőgépek nagy részét a belga SABCA gyártósorán szerelték össze.
- A fegyverek és célzókonténerek tekintetében nem álltak rosszul a Belgák. AMRAAM, Sidewinder rakéták, és különféle irányított és nem irányított ejtőlőszerek is rendelkezésre álltak, akárcsak a Sniper célmegjelölő konténerek.
- A kétüléses F-16B repülőgépek is alkalmasak bevetésekre, valamint megkapták az MLU modernizációt.
- A második század díszfestett F-16 repülőgépe.
A gépek fegyverzetéhez AIM–9 Sidewinder és AIM–120 AMRAAM légiharc-rakéták, AGM–65 Marverick földi célok elleni rakéták, a GBU–31 JDAM GPS, valamint a GBU–10, GBU–12 és GBU–14 Paveway II lézerirányítású bombák, valamint AN/ALQ–131 zavarókonténerek is hozzátartoznak. A gépek különlegessége, hogy a francia Dassault CARPACE rádióelektronikai zavarórendszer került beépítésre. Napjainkban még 42 darab áll rendszerben Belgiumban. A Florennesi repülőgépek az 2ére Escadrille/Erste Snakdeel állományába tartoztak.A "szamárbogáncsok" jelzését külön egyik repülőgépük is viselte. Az 1ére Escadrille/Erste Snakdeel a Fullánkok (Stingers) névre hallgatnak.
A Belga Légi Komponens (Luchtcomponent, Composante air) részére, mivel 2002-ben összhaderőnemi parancsnokságra tért át az ország hadereje) 2018. októberben írta alá a Lockheed Martintól a megrendelést a belga kormány 34 darab F-35A szállítására. A tender során az Airbus/EADS Eurofighter Typhoon vadászbombázók voltak a vesztes fél. Az amerikai repülőgépek mintegy négy milliárd EUR-ba kerültek a belgáknak, amely kevesebb volt, mint a tervezett 4,6 milliárdos értéknél.
- A Belga haderő légikomponensének címere. A légikomponens magyarul haderőnemet is jelent. A "úrerő" is szerepel már a megnevezésben. (forrás: wikipedia)
Az F-35A-k a Florennesi és a Kleine-Brogeli repülőbázisra települnek majd. Az F-16-os flotta tervezett cseredátuma 2028. Utána a bejelentések alapján 30 darab F-16-ost adnak át Ukrajnának.
- Egy F-16AMLU amely valószínűleg Ukrajnában folytatja történetét.
Napjainkig 12 darab F-35A-t gyártottak le a Belgák részére, de ezek nagy része az Arizonai Luke légitámaszpontra került, ahol a belga hajózók és műszakiak kapják a kiképzést az USAF 312. repülőszázadától. A lajstromszámaik: FL001-FL012.
A belgák a még hadrendbe sem állított típussal annyira elégedettek, hogy újabb 11 példányt rendeltek meg, így a jelenleg 45 darab áll majd rendszerben.
Az első négy F-35A repülőgép a portugáliai Lajes repülőbázist érintve érkeztek volna meg Florennesbe. Az óceán feletti légi utántöltésekre, nem amerikai tanker repülőgépeket, hanem a Holland Királyi Légierő A330 MRTT repülőgépei szolgáltak. A négy vadászbombázó (FL009, FL-010, FL011 és FL012) a két tanker kíséretében landolt a Portugál bázison, de másnap a FL011-es műszaki problémák miatt nem emelkedett a magasba, így három repülőgép érkezett meg a Florennesi repülőtérre, hogy ünnepélyes keretek között fogadják a típust.
- Az esős napon a Holland Királyi Légierő kettő Airbus A330MRTT tanker és teherszállító/csapatszállító repülőgépe kísérte és töltötte fel a belga F-35A repülőgépeket az Újvilágból átrepülés során. (forrás: youtube)
- A T-061 lajstromszámú tanker gurulás közben. (forrás: youtube)
- A T-057 légi üzemanyagtöltő repülőgép Lajes repülőterén, mögötte egy belga F-35A.(forrás: youtube)
- Másnap szép napfényes időjárásban startoltak el a repülőgépek Belgium fölé, ahol ködös felhős idő várta Őket. (forrás: youtube)
- Az egyik Belga F-35A leszállása Portugáliában.(forrás: youtube)
- Az FL-009-es taxizik az állóhelyére. A felségjelzéseket még matrica takarja.(forrás: youtube)
- Az FL-010 gurulása közben. (forrás: youtube)
- Az FL-011 taxizik állóhelyére. (forrás: youtube)
- Az FL-012 másnap indulásra készen. (forrás: youtube)
Elgondolkodtató, hogy Franciaország, Spanyolország és Portugália kivételével az összes nyugati ország F-35 típust állított hadrendbe. Kivétel még Svédország, ahol a JAS-39 Gripen változatok állnak hadrendbe, valamint Törökország embargó miatt még nem vásárolhatott újra a típusból. Románia, Csehország és Lengyelország valamint a görögök szintén rendeltek F-35A változatot.
Az F-35 rendszeresítése nem előny az európai repülőgép ipar számára, de tény, ami tény, hogy egy Lightning II. század egy 4. generációs repülőezred feladatait láthatja el akár csapásmérő akár vadász feladatok esetében.
- Az FL-010 mögött látszik a felirat, hogy hol készült a felvétel. Portugál bázison.(forrás: youtube)
- A Belga TV közvetítés lógója. (forrás: youtube)
- Megérkezett három F-35A Florennes légterébe.(forrás: youtube)
- Az FL-010 leszállás közben. (forrás: youtube)
- Az FL-012-es is leszállt. Látható, hogy a felségjelzések nem "low visibility vagyis alacsony láthatóságúak. (forrás: youtube)
- Az FL-009-es is belga betonon.(forrás: youtube)
- Taxizás az állóhelyre.(forrás: youtube)
- A három F-35A leszállás utáni ellenőrzése.(forrás: youtube)
- Az elmaradhatatlan vízsugár a repülőtéri tűzoltóság fecskendőiből (forrás: youtube)
A magyar kormány pénzhiány és az európai 5/6 generációs típusokra várva napjainkban eddig elhalasztotta a negyedik generációs JAS-39C/D Gripen harci repülőgépek váltótípusának megrendelését. Napjainkban és a jövőben, olyan repülőgépeket beszerezni, amely nem rendelkezik sem AESA lokátorral, sem alacsony észlelhetőséggel az pénzkidobás. A negyedik generációs típusok közül, a Dassault Rafale körülbelül azonos észlelhetőséggel rendelkezik, mint a Szu-57 Frelon. A többi negyedik generációs típusnak nagyobb az átlagos radarkeresztmetszete. Az Eurofighter 1 a Gripen PS05 lokátora az MS20 pimpelés után 1,5m3 radarkeresztmetszettel rendelkező légi célokat képes felderíteni. Az észlelés távolságarányos természetesen, de a fontos a légiharcok esetében, hogy az ellenség csapástávolságán kívül már észlelhető legyen, különben belépünk az ellenséges repülőgép un. "kill zonájába" tehát olyan távolságba, amely során az már rakétát tud indítani a saját repülőgép megsemmisítésére. A földi légvédelem (GBAD) lokátorai még nagyobb távolságról észlelhetik a negyedik generációs repülőgépeket és képesek rájuk tűzvezetésre rakétarendszertől függő távolságban. Ezért a nyugati országok nagy többsége már megrendelte az F-35 típust amely válasz az ellenséges észlelhetőség csökkentésére. A negyedik generációs repülőgépeiket selejtezik kivonják, vagy un. "bombahordozónak" hagyják meg, és mellettük üzemeltetik az új típust. A negyedik generációs repülőgépeket fel lehet szerelni AESA lokátorral, MAWS ellentevékenység rendszerrel és olyan nagy hatótávolságú rakétákkal pld. AIM-120 vagy MDBA METEOR amely képes ellenséges repülőgépek nagyobb hatótávolságú észlelésére és leküzdésére, de saját radarkeresztmetszet csökkentésre nem alkalmasak, illetve a "jamming" vagyis elektronikai zavarás eszköztárával tudják befolyásolni az elektronikai harcot, észlelhetőséget.
- Szép felszállás Portugál felségterületről.(forrás: youtube)
- Egy másik belga startol el.(forrás: youtube)
- Gurulás közben.(forrás: youtube)
Belgium az F-35 beszerzésével, az Egyesült Királyság, Hollandia, Norvégia, Dánia, Finnország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Románia, Görögország, esetlegesen Törökország és Svájc mellé zárkózott fel Európában a Légierő haderőnem fejlesztésével.