Búcsú a MiG-29-től, a Nagyvastól 2010. december 7.

pc074234m.jpg

2010. december 7-én utolsó kiképzési repülést hajtotta végre az 59/2 Dongó harcászati század. Utolsó magyar MiG-29 köteléket láthattuk a kecskeméti repülőbázison.

pc074585m.jpg

  • A 27-es oldalszámú MiG-29UB taxizik a futópálya felé.

pc074587m.jpg

  • Gyári száma: 50903027268. 1993-tól szolgálta 2010-ig hazánkat.

pc074589m.jpg

  • A 21-es oldalszámú MiG-29B. 9.13-as gyártmány Gyári száma: 2960535192 

pc074181m.jpg

  • Az első "Nagyvas" géppár felszállás előtti pillanatban

pc074184m.jpg

  • A "smoke bandit" nem véletlenül lett a 29-esek nemhivatalos egyik beceneve. Az RD-33 gázturbinák több üzemmódban füstöltek mint a gyárkémény.

pc074599m_1.jpg

  • Utánégetéssel (forszázzsal) nem volt füstölés csak tolóerő és persze kerozin fogyasztás.

pc074196m.jpg

  • A levegőben ...

A típussal több repülőesemény történt és a kecskeméti légtérben a repülőtér mellett vesztette el a magyar MiG közösség Rácz Zsoltot.

szomoru_5.jpg

  • Rácz Zsolt akinek nem kellett volna ott és akkor műrepülnie, mert a hivatalosan kijelölt pilóták Fairfordban voltak. De a parancs az parancs volt.

Az utolsó ünnepi kiképzési repülés során a bázis állománya, repülőgép-vezetők, műszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka által vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki és a kecskeméti kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

pc074226m.jpg

  • A búcsúkötelék formációja

pc074248m.jpg

  • A Smokey Bandit utoljára Kecskemét felett

pc074270m.jpg

  • Futók kint, ilyen áthúzás is volt.

pc074308m.jpg

  • Kicsit a hátukat is láttuk a Nagyvasaknak.

pc074319m.jpg

  • Ismét a repülőtér felé..

pc074357m.jpg

  • Az egyik utolsó áthúzás.

pc074363m.jpg

  • Még egyszer bekapcsolva az utánégetés.

pc074366m_1.jpg

  • .A szürke fellegek komor hangulatot árasztottak, gyászolt a Magyar Repülős közösség.

Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentette a feladat végrehajtását Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének. A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és műszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

pc074368m_2.jpg

  • Kiválás a kötelékből.

pc074369m.jpg

  • Kiválás a kötelékből 2.0

pc074659m.jpg

  • Egy kis légibalett

pc074386m.jpg

  • A 27-es UB leszállás közben,

pc074406m.jpg

  • A 10-oldalszámú MiG-29B 9.13-as gyártmány. Gyári száma: 2960536158 1993-2010 között repült Hazánkban.

pc074461m.jpg

  • A 21-es is leszállás közben ..

pc074437m.jpg

  • A 11-es oldalszámú díszfestett példány "Gracy" volt a beceneve. Az Orbán kormány Szerbiának adta a 9-12-es gyártmányt, amelynek múzeumban lett volna a helye. Ennyire becsüli a honvédelmi miniszter a hagyományokat.

Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

dsc01885-2.jpg

  • A hajózók, a bázison belül búcsúztatták a típust, amelynek nem engedélyeztek nyilvános búcsút, ellentétben az Aero L-39ZO típussal.

_dsc1079m.jpg

  • A szpotterek, fényképészek és repülőrajongok, akik megtudták az esemény "titkosított időpontját" a pályavégen.  Pintér Zoltán vezérőrnagy úr Zsámboki Tibor ezredes bázisparancsnok helyettes, valamint Takács Géza a Dongók századparancsnoka velünk is sírva vigadt.. (TopiDoci fotó)

_dsc1069m_1.jpg

  • Pintér Zoltán tábornok úrral fogok kezet, a sapkám borzalmas volt... (TopiDoci fotó)

_dsc1087m.jpg

  • Egy ajándék a fotósoknak a közös búcsúhoz.

Az eseményről az Air Forces Monthly brit repülőmagazinnak is cikket írtam búcsúzva a legendás Nagyvastól.

afm.JPG