Texasi légicowbolyok Csehországban - Sky Avenger hadgyakorlat

dsc_3464.JPG A Csehországban lévő Caslavi Repülőbázison 2018. június 18 és 29 között tartották amerikai részvétellel Sky Avanger (Légi bosszúálló) hadgyakorlatot. A gyakorlatra a Texasi Légi Nemzeti Gárda 149. vadászrepülő ezred 182.  százada települt át Bohémiába. A texasiak nem először látogattak Csehországba, 1993. óta működnek együtt a Caslaviakkal és a 18-as gyakorlat előtt 2009-ben volt közös kiképezési repülésük. A 2018-as gyakorlat két fő feladatköre a  CAS (Close Air Support) vagyis a földi erők légi közeltámogatása és DACT (Dissimilar Air Combat Training) manőverező légiharc gyakorlás volt. A cseh-amerikai csapat COMAO (Combined Air Operations) vegyes összetett bevetéseket is végrehajtott.

1_patch-sky-avanger-2018.jpg

  • A Sky Avanger lógója (forrás: Wikipedia)

 

texas_air_national_guard_subdued_seal.jpg

  • A Texasi Légi Nemzeti Gárda címere (forrás Wikipedia)

texas_air_national_guard_patch.jpg

  • .. és egy másik jelvényük (forrás: Wikipedia)

182d_fighter_squadron_emblem.jpg

  • A 182. vadászrepülő század címere (forrás: Wikipedia)

149th_fighter_wing.jpg

  •  A 149. harcászati vadászrepülőszázad jelvénye. A jelmondat: Bátorság, Becsület (forrás: Wikipedia)

Caslav az egyetlen harci repülőbázisa Csehországnak, ahol JAS-39C/D és L-159 ALCA repülőgépek állomásoznak. A 211-esek 14 darab JAS-39C/D Gripent repülnek és Tigris századként nagymacska és típustestvérek a kecskeméti 59/1 Puma harcászati repülőszázaddal. A 311-esek 16 darab L-159A ALCA könnyű csapásmérőt repülnek. Igen nincs oktatófeladat, mert ezek, mind együléses harci repülőgépek.  Caslavi bázist egyébként a kifutópálya és gurulóutak javítása, karbantartása miatt elhagyták a repülőgépek és ideiglenesen 2020-ban a pardubicei repülőtérre költöztek.

dsc_2956.JPG

  • A Caslavi bázison is becsülik a múltat. Az egyik Gateguard a modern L-159ALCA (Adanced Light Combat Aircraft - könnyű, fejlett harci repülőgép) egyik példánya. A repülőgép még ma is korszerűnek számít és Grifo lokátorával, integrált GBU-12 lézerirányítású bombáival és AIM-9M  Sidewinder légiharc rakétáival az egyik legjobban felszerelt könnyű csapásmérő repülőgép.

dsc_2935.JPG

  • A szocialista idők emléke egy Sz--7BM vadászbombázó a caslavi bázis kapuőre (gateguard)  A Szu-7-es sorozatgyártása 1958-ban kezdődött, és az összes változatot figyelemebevéve 1847 darabot építettek belőle.A csapásmérő repülőgép maximális sebessége nagy magasságban 2150 km volt, de tengerszinten is karcolta a hangsebességet. Beépített fegyverzete kettő darab NR-30 gépágyú volt, és a függesztőpontokon két tonna bombateher, (250, 500 kg-os szabadesésű bombák, és 57mm-es nem irányított rakétakonténerek) illetve 600 vagy 960 literes üzemanyag póttartályok voltak. Utódja a Szu-17 (Szu-22) már sokkal jobb manőverezőképességgel és nagyobb integrált fegyverarzenállal készült. Csehszlovákia 1963-tól állította hadrendbe a típust. 64 darab Szu-7BN, 31 darab Szu-7BKL és Szu-7U állt hadrendben, amelyekből 30 darabot vesztettek el a gyakorlások során. 1990-ben kerültek véglegesen kivonásra.

dsc_2936.JPG

  • Az L-29 Delfin a Varsói szerződés egyetlen olyan repülőgépe volt, amely tenderen nyerte el a Szovjetunió piacát is legyőzve a lengyel TS-11 Iskra és a Jak-40 szovjet gyakorló repülőgépet. A sorozatgyártás során manapság elképzelhetetlenül sok 3665 példány készült, döntően a Szovjet Légierő számára. Lengyelországon kívül minden szocialista ország (köztük hazánk) is szolgálatba állította. 27 nemzet légierői repülték, és magánkézben jelenleg több repülőképes példány van. Szlovákiában és Csehországban is van repülőképes példány, sőt Magyarországon a Komo Sky, majd a Goldtimer Alapítvány repüli a HA-DLF lajstromszámú fekete színű példányt. Csehországban az OK-AJW lajstromjelű Blue Sky Service Brüni székhelyű cégnek van repülőképes Delfinje.

dsc_2959.JPG

  • A 4850-es lajstromszámú MiG-23ML és a 5733-ban MiG-23BN harci repülőgép szintén a bázis gyűjteményét gazdagítja. A bombázó változatot 1994-ben, a vadászt 1998-ben vonták ki a hadrendből. A -23ML elfogóvadász repülőgép volt, 23mm-es gépágyúval és két R-23 radarirányítású BVR és négy R-60 közelharc rakétával, a BN változat csapásmérő repülőgép volt 30mm-es ágyúval és szabadesésű bombákkal, nem irányított rakétákkal. A csehszlovák légierő anno 13 darab -MF, 17 darab -ML, 32 darab -BN és 8 darab MiG-23U áll szolgálatban.Caslavban 29. SBOLP (bombázóezred) -23BN a 41. SLT (elfogóvadász század -ML-ket repülte. 

dsc_3534.JPG

  • Az 5214-es lajstromszámú MiG-21MFN-t 2006-ban vonták ki a szolgálatból és vették át helyét a JAS-39 Gripen harci repülőgépek. Csehszlovákia szétválása után az összes -MF vadászrepülőgépet Caslav-on vonták össze és 1995-ben megalakult a 1. Záklana Stihaciho Letectava (vadászrepülő bázis). A 23 darab üzemképes példányból 12 darabot minimálisan modernizáltak -MFN típusjelzéssel, légirendészeti feladatok végrehajtására a 211. Tactica Letka (harcászati repülőszázad) állományába. A kivonás után, az elvileg 0-ra repült üzemidős vadászrepülőgépeket eladták Malinak, (a NATO kompatibilis IFF-et berendezést előtte kiszerelték belőlük) ahol még vígan évekig repültek velük.

 

211letka.jpg

  • A 211. Taktická Letka (harcászati repülőszázad jelvénye. A latin idézet: Jaj a Legyőzötteknek.. A 211-esek is a Tiger Association tagjai, akárcsak a kecskeméti Pumák. (forrás: Wikipedia)

A cseh Gripenek egy részén meg régebbi hagyományos, de többen már LED-el leszállófényszóró volt, amelyeket nagyjavítás után kaptak a JAS-39 repülőgépek. (Magyarországon is így lehetett végigkövetni például a nagyjavítás állását a „kevésbé laikusoknak”.) Peter Tománek ezredes bázisparancsok ugyanakkor büszke volt, hogy 2018. márciustól minden repülőgépük MS.20 szoftverrel repül. (Nálunk hosszabb időt vett igénybe az átállás.) 2018-ban a Gripenekkel is megkezdték a levegő-föld bevetések gyakorlását, amely előtte csak az ALCA-k privilégiuma volt, és a JAS-39 repülőképek tisztán levegő-levegő feladatokra voltak beszerezve. Jelenlegi elképzelések szerint háborús időkben a Gripenek szerepe a font mögötti értékesebb pontcélok támadásával bővül, a CAS (Close Air Support) közel légitámogatás és a CSAR (Combat-Air-Rescoue) harci-kutató-mentő feladatok maradnak az ALCA-knak, amelyek jobban illenek repülési profiljaikba. A Gripenekhez ezért a cseh kormány célmegjelölő konténereket és levegő-föld fegyverzetet szerez be. Utóbbi korlátozott mennyiségben már vannak, hiszen az ALCA-k GBU-12 lézerirányítású bombái integrálásra kerültek a svéd repülőgépekhez is. A repülőgépekbe beszerelik a magyar változatokba alapként már beépített NATO sztenderd Link-16 adatátviteli rendszert.

old-czech-air-force-331-tiger-squadron-sticker.jpg

  • A 311-es repülőszázad jelvénye. Ők is Tigrisek. Jelenleg az L-159A ALCA könnyű csapásmérőket repülik. (Forrás: Wikipedia)

A Légi Nemzeti Gárdista 182-esek feladatköre az F-16 Viperre a típusátképzés, pilótaiskolából kikerülő növendékek szára, tehát hasonló, mint a Légierő lukei 56. és arizonai 162. vadászrepülő ezredének feladata, de gárdisták csak amerikai pilótákat képeznek. Az ezredparancsok Timothy Madden elmondása szerint, nekik tapasztaltabb oktató hajózók állnak rendelkezésükre, akik komoly tapasztalattal megunták a négyévente költözködést a bázisok között, és inkább beléptek a Légi Nemzeti Gárdába oktatni a fiatalokat.

dsc_3403_1.JPG

  • Timothy J. Madden ezredes a 182-esek parancsnoka. Kinézetre elmehetne serifnek egy kisvárosba.. de.. Madden ezredes harci pilóta volt 30 éves,közte afganisztáni bagrami  szolgálattal a háta mögött. A cseh gyakorlatot követően 2018. augusztusban San Antonio-Lackland repülőbázison tartották nyugállományba vonuló ünnepségét.

medden-ret.jpg

Az nyugállományba vonulási ünnepség (forrás: Facebook)

medden-ret3jpg.jpg

  • Madden ezredes családja körében az ünnepségen, ahol első osztályú pilóta érdemérmet kapott. (forrás Facebook)

A Nemzeti Gárdisták repülőgép flottáját 18 darabról a gyakorlat évében emelték fel 24 darab F-16-ra, és a bővítést az alabamai és  vermonti gárdisták „levetett” Viperjei adták. Az előbbiek a 100. repülőszázad - régi Tuskegee repülő alakulat - 2023-ban kapnak F-35A lopakodókat. A Vermontiak a 134. repülőszázad a Zöld hegyek Fiai (Green Mountain Boys) utolsó négy F-16 Vipert 2019. áprilisban adták le és napjainkban már megkapták első hat F-35A Villám II harci repülőgépüket.

dsc_3345.JPG

  • Felszállás közben a Texasi Lég Nemzeti Gárda 87-0376 lajstromszámú F-16C Block30H vadászbombázója. A repülőgépet 1988. november 30-án készítették eleve ilyen változatként. Az Amerikai Légierő állományában repült a 63. vadászrepülő századnál 1991-ig, majd a 62-ik század kapta meg. 1993-ban a Mitchell légitámaszponton állomásozó Wisconsini Nemzet Gárdista 176. vadászrepülő századnál repült, majd 1999 óta, a San Antonio-i 182. vadászrepülő század állományában van a Texasi gárdistáknál.

dsc_3055_1.JPG

  • A texasi zászlóval a függőleges vezérsíkon startolt a 87-245 lajstromszámú Viper. A Lone Star Gunfighters (Magányos lövészek)  ahogy a texasi századot nevezik nem az első használói a repülőgépnek, amelyet 1988. július 18-án adtak át 30F változatként az USAF 614 vadászrepülő ezredének. 1991-től a 480. vadászrepülő században repült Spangdahlemben 1993-ig, és onnan került az Ohiói Nemzet Gárda állományába (Akik Magyarországon is vendégeskedtek, de ez a repülőgép nem volt Kecskeméten.) A texasi gárdisták kapták 2010-ben a Ohio-i Black Panthers alakulat repülőgépei közül, amikor a századot átfegyverezték MQ-1 Predatorokra.

dsc_2982.JPG

  • A vermonti gárdisták volt F-16C Block30H vadászbombázója, immár a texasiaknál. A "The Greeen Mountain Boys" a Zöld hegyek fiai által átadott Viper 1988. február 18-án készült el még 30E változatként Fort Worth-ben és 1999-ig a 80. vadászrepülő századnál repült Dél-Koreában. 1999 és 2001 között az 523. vadászrepülő század állományában volt. A Kereszteslovagok (Crusaiders) ekkor Olaszországban az avianói légibázison települt, az Operation Allied Force hadműveletben vett részt. 2001 és 2008 között a Viper az 186. vadászrepülő századhoz tartozott, és ott részt vett az Iraq Freedom hadműveletben. A montanai nemzeti gárdisták 2008-ban átnyergeltek F-15C vadászokra, és ezután adták át a Vermontiaknak. 2018-ban kaptak meg tőlük a Magányos Lövészek.. Az átfestés még nem történt meg, de a Vermonti jelzések egy részét már leszedték a Viperről..

dsc_3431.JPG

  •  A Légierő kiemelkedő egysége. A Magányos Lövészek háromszor érdemelték ki a címet..

dsc_3435.JPG

  • A statikusan megtekinthető 87-365-os kétüléses F-16D 1988. szeptember 13-n készült egy a Lockheed-Martin üzemében 30F változatként. Innen a 62. vadászrepülő század állományába került, de a 63-asok is repültek vele Luke légibázison, kiképző repülőgépként. 1993-ban a New Yorki 138-asok kapták meg, majd 1995-től az Új Mexikói 188. repülőszázad repülte. Az "Enchilada Air Force", illetve a "The Tacos" becenevű egység 1999-is tartotta hadrendben, majd került egy állammal odébb, a texasiakhoz. 

A 182. század San Antonióból egy Washington állambeli Andrews Légibázison közbenső leszállással érkeztek Csehországba, hogy pihentebbek legyenek, de egyszerre is át tudtak volna települni. Andrews és Caslav között hat! utántöltés után érkeztek meg a cseh repülőtérre.

A Sky Avanger gyakorlatra hat-hat F-16C/D és Gripen C/D, négy ALCA, két L-39ZA Albatros repülőgép mellett a nebraskai Légi Nemzeti Gárda két KC-135 légi utántöltő repülőgépét is átvezényelték Pardubicébe, de azokkal csak az texasiak gyakorolhattak, mert csak merev töltőcsöves üzemanyag átadásra voltak alkalmasak, a Gripenek hajlékonytömlős itatására nem. A gyakorlat élességét a Náměšť nad Oslavou-i bázisról felszálló Mi–171-esek és Mi–24/35-ösök, a cseh hadsereg 601. különleges hadviselési ezredének JTAC-jei és a NATO, valamint a RAF E–3 AWACS-ei is fokozták.

dsc_3207.JPG

  • A Cseh Légierő 9820 lajstromszámú JAS-39D vadászbombázója emelkedik fel a betonról. A cseh repülőgépeket eredetileg Svédország részére gyártották, ezért nem azonos műszerezettségűek voltak a Magyarországon hadrendben állított Gripeneknél. Hiányzott többek között, a Link-16 adatátviteli rendszer és a műszerezettség is metrikus volt (a mieink angolszász, láb (feet) stb. mértékegységeket használnak.. A nyugati/NATO repülésben nem divat az SI mértékegységek használata..)

dsc_3006.JPG

  • A Sky Avenger gyakorlat cseh kontingense előtt gurul el két felszállásra készülő Gripen. A caslavi betont 2019-2020-ban újították fel, addig a repülőgépek Pardubicére költöztek. 

dsc_3291.JPG

  • A 9243 lajstromszámú JAS-39C Gripen vadászbombázó startolt el Caslavban.  A NATO készenléti szolgálatát látja el a repülőgép, látszik a szárnyvégen lévő AIM-9M Sidewinder rakétáról. A csehek majd egy évtizedig belső pilonon hordták a "Winder"-t, mert a szárnyvégi függesztés mikrorepedéseket idézhetett elő a szárnyszerkezetben a rakéta flaperonjai (vezérsíkok) rezgése miatt. A magyar repülőgépek viszont az AIM-9L-1 rakétáit csak oda lehetett függeszteni, mert oda van kivezetve a rakétafej hűtéséhez vezeték. (A csehek M-je és a későbbi X változatok, már beépített hűtéssel rendelkeznek). 2016 környékén voltak először láthatóak cseh készültségi repülőgépek szárnyvégi rakétákkal, a gyakorlati tapasztalatok alapján, elhanyagolható a valószínűsége a szárny károsodásnak.

dsc_3139.JPG

  • A 9234-es Gripen C, a "100. éves a cseh repülés" díszfestéssel repült. Illetve pontosabban matricázás. A csehek a Tigris százados évi gyakorlatokra minden évben új matricákkal kitacepaózott gépekkel repültek, amelyek nagyon szépen sikerültek. Ez a "100 éves" számomra kevésbé sikeres festés, kicsit hajaz a hazánk festett MiG-29 Nagyvasára.. A csehek sokkal többet költenek repülőgép csicsázásra mint a mieink, ahol egy "svancra" felfestett stilizált "low visibility" Pumafej és két póttartályon lévő vörös Puma a repertoár..

dsc_3171.JPG

  • A 6086 lajstromszámú L-159A támadó, "tökig" póttartállyal Az ALCA jelentős mennyiségű fegyvert és póttartályt tud hordozni hét függesztőpontján, köztük lézerirányítású bombákat és AIM-9M közelharc rakétákat is. A törzs közép pilonon Plamen típusú 23mm-es gépágyú konténert függeszthetnek. Már csak egy lézeres célmegjelölő hiányzik az integrációból, és nem építettek a gépekbe légitankolási lehetőség sem.

dsc_3183.JPG

  • A "tökigpótos" ALCA hátulról. A háttérben felsejlik a bázis egyik "gateguard" L-29 Delfon gyakorló repülőgép Tigris díszfestéssel. A Delfint-t sajnos közelről nem fotózhattuk. 

dsc_3328.JPG

  • A brit királyi légierő ALCA támadógépe? Nem! A RAF 312. Csehszlovák  vadászrepülő századának emlékére festették a L-159A Frantisek Perina Spitfire vadászrepülőgépéhez hasonlóra. A 312-esek 1940. augusztusban alakultak és 1941 végéig Hawker Hurricane I és IIb vadászrepülőgépekkel repültek, majd átfegyverezték Őket Supermarine Spitfire vadászokra..

raf312sq.gif

  • A Royal Air Force 312. (csehszlovák) századnak jelvénye. 1941 és 1946 között hét változatát repülték a Spit-nek. Többek között a szlovák Otto Smik, a cseh Frantisek Perina (13-13 légigyőzelem) is ebben a században repült. A két nagy ász közül Jozef Frantisek (17 légigyőzelem) viszont a lengyel vadászokkal harcolt, "vendégpilótaként", a cseh, a francia és a brit légierőben is repült Karel Miroslaw Kuttelwescher (20 légigyőzelem) pedig brit századnál repült a háború végén. (forrás: Wikipedia)

 perina2.JPG

  • Fransitek Perina pilótaruhában.. 1940 és 1942 között 13 igazolt és 5 feltételes légigyőzelmet szerzett. Utolsó győzelme után megsebesült. (forrás: Wikipedia)

perina0.jpg

  • Idős veterán pilótaként.. 2006-ben hunyt el Prágában 95 esztendős korában. (forrás: Wikipedia)

dsc_3447_1.JPG

  • Az L-159A ALCA is rendelkezik radar és infra zavaró tölteteket kivető berendezéssel, amely a törzs felsőrészén kétoldalt helyezkedik el.

Volt például olyan COMAO szkenárió, amikor négy ALCA közvetlen légi támogatást nyújtott négy Viper fedezete alatt a földi erőknek, és ezt négy Gripen igyekezett megakadályozni. A gyakorlathoz Csehország szinte egész légterét igénybe vehették a résztvevők, persze Prága felett nem lehetett légiharcolni.. Repülés tekintetében kisméretű országról van szó, tehát nem állították le a légiforgalmat, hanem tizenhárom területre bontva, naponta délelőtt és délután két-két órára korlátozták a polgári repülést.

A gyakorlatot azzal is turbózták, hogy a bevetések tervezését, eligazításokat és repülések végén a kiértékeléseket egy mobil harcállásponton végzeték, amely gyakorlatilag három egybekapcsolt nagyméretű sátorból és kiszolgáló konténerekből állt. Itt viszont minden megvolt ami kellett, zárt számítógépes rendszer, közvetlen kapcsolattal a légiforgalmi irányítókkal, rávezető tisztekkel, bevetéstervezőkkel. A felszállás előtti eligazítást egy közös helységben volt a hajózóknak, de a felkészítésre külön volt kék és vörös erőknek. A mobil harcálláspont kiépítése viszont békebeli állapotra történt, mert van hozzá ballisztikai védelem is, de a „golyófogók” , a páncélzat kiépítése  két napot és nagyobb helyett vesz igénybe.

dsc_2931.JPG

  • A Médianapon a gyakorlat cseh és amerikai vezetője valamint a Caslavi bázis parancsnoka ismertette a Sky Avanger gyakorlat fő tudnivalóit

dsc_2952.JPG

  • Az életszerűséget emulálta, hogy mobil harcálláspont volt az idegközpontja a gyakorlatnak. Megtekinthettünk egy repülés előtti "briefing"-et is. 

dsc_2946.JPG

  •  Egy kis légi helyzetkép elemzése..

dsc_2949.JPG

  • A szkenárióban félig cseh és félig angol Windows alapú tervezőrendszer mutatta a felszállásokat. A TNG a gárdisták a számok a cseh repülősöket jelöli. A hívójelek, mind angolok (Husker, Duke, Texas, Maiden stb.)

A gyakorlat parancsnoka Jaroslav Mika ezredes volt. Beszámolója szerint a tapasztalt pilóták a második héten naponta részt vettek délelőtt egy COMAO gyakorlaton, de délutánonként az ifjabb hajózók is repültek „shadow wave” (árnyék hullámokban), ahol 1-1, 1-2 2-2 légiharcot gyakorolhattak. Voltak ilyen pilóták is, hiszen voltak olyanok akik most kerültek ALCA-ról Gripenre átképzésre, vagy éppen F-16-ra most kaptak kiképzést, és még nem voltak „Combat Ready” tehát teljesértékű hajózók. A fiatal cseh és amerikai hajózóknak nagyon különleges élmény volt, más országok repülőeszközei ellen vagy mellett, repülni „harcolni”.

dsc_3414.JPG

  •  Jaroslav "Gyro" Mika a cseh kontingens parancsnoka.

dsc_3409m.jpg

  • A cseh muskétások: Radoslav "Sniper" Matula alezredes, Jaroslav "Gyro" Mika ezredes és Petr Tomanek ezredes, bázisparancsnok. Valahogy nem tűnnek boldognak, pedig a gyakorlat jól ment, és végrehajtották a kitűzött célokat. viszont tipikus cseh emberek, Jiri Menzel filmjeiben láthatóak ilyen arcélek..

A gyakorlat során két hét alatt 870ezer liter kerozint fogyasztottak a résztvevők, és az első héten 94 bevetést repültek 175 órával.

dsc_3560.JPG

  • Egy F-16C alulról Bénéztünk a "szoknya"  szóval a futómű alá..

dsc_3574.JPG

  •  A 87-0339-es F-16C Block30H landolás közben. Gyakorlatilag minden fékező lehetőséget igénybe vesz a leszálláskor. A repülőgép 1989. április 25-én készült el és a 61-es "Top Dogs" századnál repültek de 62. század is repült vele kiképzőrepüléseket Luke légibázison. 1993-ban került a New Yorki 138. vadászrepülő százashoz, majd  1999-től két év kivételével a San-Antoniói alakulat repülte.

dsc_3789.JPG

  • A texasiak ex. alabamai  86-341 lajstromszámú Viperje landolás közben. A repülőgép 1988. március 10-én készült el 30E változatként. A 613. repülőszázad repülte, akik a Spanyolországi Torrejon bázison állomásoztak kivonásukig. Onnan a németekhez Spangdahlembe a 480-as vadászrepülő századhoz került, majd 1993-ban a illionisi Nemzeti Gárda 170. repülőszázadának állományát gazdagította.Következő állomása,a 160-sokhoz az Alabamai Nemzeti Gárdába. A függőleges vezérsík alján a City of Opelika felirat jelzi,hogy a 100. "Tuskagee"  repülőszázadba tartozott később, (szintén Alabama) a Montgomery repülőbázison.

86-0341.jpg

  • A 86-341-es lajstromszámú Viper alabamai díszfestéssel "Tuskegee század". 2007. szeptemberben a helyi gárda 100. vadászrepülő századába került és onnét kapták meg a texasi "Magányos lövészek" 2018-ban. (forrás: F16.net)

dsc_3804.JPG

  • Géppárban érkeznek vissza Caslav fölé a Texasi gárdisták, a "Lone Star Gunfighters" vadászbombázói. 

dsc_3590.JPG

  •  A 6066-os L-159A leszállás közben. A repülőgépről le sem lehet tagadni, hogy tervezőit az L-39 inspirálta, és az L-159-es annak jóval erősebb, modernebb újragondolt változata..

dsc_3695.JPG

  • A "brit" ALCA landolásra kész. Lopva azért alacsony láthatóságú Cseh lajstromszámot és felségjelet is felfedezhetünk.

dsc_3731.JPG

  • A 9820-as lajstromszámú Delta Gripen landol. A törzs alatti függesztőhelyen lévő póttartály jelzi, hogy a NATO Tigrisek közé tartozik a cseh század. A csehek egyetlen repülőgépe sem vesztettek eddig a svéd típusból, mi kettőt is..

dsc_3771.JPG

  • A 6064-es lajstromszámú ALCA leszállás során. Lehetséges, hogy a kecskeméti repülőbázis 59/2 repülőszázada is kap újra harci repülőgépeket, de az L-39NG esélyesebb, mint a régebbi L-159-es, annak ellenére hogy az ALCA jóval potensebb, többfeladatú, ténylegesen csapásmérésre is alkalmas típus, az NG viszont egy korlátozott képességű modernizált és olcsósított L-39-es.. 

dsc_3454.JPG

  • Nem csak a repülőgépek vannak a világon. A texasi hölgy a Nemzeti Gárdisták csinos fotósa...

dsc_3536.JPG

  •  Lobog a Cseh az Amerikai és a NATO zászlaja. Itt kérem Nemzetközi gyakorlat folyik.

dsc_3537.JPG