Egyszer volt - 100 éves a Holland Királyi Légierő - 2013

p6147804m.jpg

A Holland Légierő (Koninklijke Luchtmacht) a 1979 és 2021 között évente megrendezte Open Dagen (Nyílt Nap) nevű eseményét, amikor ingyenes repülőnap keretében vendégül látta az érdeklődőket. Rotációs rendszerben Gilze-Rijen és Leeuwarden után a Volkel Légibázison tartották az eseményt. 2013-ban százesztendős a Holland Légierő, és ez különleges hangsúlyt is kapott a repülőnapon.

images_1.png

  • A Holland Királyi légierő lógója (forrás: wikipedia)

A világ repülőnapjaira ekkor rányomta a bélyegét a gazdasági recesszió és a megszorítások tömkelege. A hollandok is úgy vágtak neki az ünnepnek, hogy közben légierő képességeit, méretét csökkentették. Hajdanán még 136 F–16-os szolgált Németalföldön, amely 2013-ra 68 darabra csökkent a számuk (amelyből ténylegesen 24 volt bevethető). A volt holland Falconokból 36 a chilei és 6 darab a Jordán légierőben repül. Azóta már 2025-öt írunk, és nincs is F-16 a Németalföldön hadrendben, felváltották az F-35A alacsony észlelhetőségű típussal, amely szintén a Lockheed-Martin gyártmánya.

p6147993m.jpg

  • Egy díszfestett függőleges vezérsíkú F-16MLU a németalföldiektől. 

p6148856m.jpg

  • A J-002 lajstromszámú F-16MLU szintén holland repülőgép. 

p6148277m.jpg

  • A "repülőtér támadás" bemutató végén összeállt levegőbe emelt holland F-16 flotta egy kötelékké. 

dsc_0411m_1_1.jpg

  • Napjainkban már a Lockheed-Martin F-35A ötödik generációs vadászbombázói állnak az F-16 utódjaként hadrendben Hollandiában.

Hiába nagyon gazdag Hollandia, az F–35 beszerzési keretéből (4,5 milliárd euró) a tervezett 85 helyett már csak 52-ot tudtak megrendelni. A 35-ös ráadásul jóval hangosabb, mint az F–16-os, így Leeuwarden bázis is megemelte a közeli város zajterhelését (Hollandiában kiemelten fontos a környezetvédelem).

p6147773m.jpg

  • A hajózóképzés fontos dolog. A holland Pilatus gyakorló repülőgépek bemutató kötelékét is láthattuk.

A szállító- és tanker kapacitás is jelentősen csökkent, amikor a KDC–10-es teherszállító és tartálygépek egyikét kiselejtezték, így 2013-ban a megmaradt egy példány sem volt nevezhető teljes értékű képességnek. Helyettük azóta európai Airbus A330 MRTT repülőgépeket szereztek be, és napjainkban már kilenc példány áll hadrendben és további három áll megrendelés alatt.

p6148060m.jpg

  • A napjainkban már kivont KDC-10 üzemanyagtöltő repülőgép két F-16 kíséretében. A KC-130-nál nagyobb típusra a hollandoknak tengerentúli gyarmataik miatt volt szükségük. 

p6148895m.jpg

  • A Földön vontatás közben a 2013-ban még üzemelő KDC-10. 

p6148896m.jpg

  • A repülőgép neve Bernhard Herceg volt.

2013-ban volt két C–130H-as szállítógépük ezekből azóta már + kettő példánnyal rendelkeznek, és megrendelés alatt van C-130H-30 változatból is kettő darab. Megrendeltek öt darab Embraer C-390 Milleneum szállító repülőgépet is Brazíliából.

p6148175m.jpg

  • A Holland Légierő napjainkban jelentős C-130H és H-30 flottát tart rendszerben, de jönnek már az Embraer KC-390-es szállító repülőgépek is. Utóbbiak állnak hadrendben Magyarországon is. Egy példány már Kecskeméten a másik leszállítás alatt.

A helikopteresek 17 Cougar/Superpuma közepes szállító forgószárnyasából is 14-et kivontak, és csak három maradt kutató-mentő feladatokra. 2025-ben már egyik sem áll szolgálatban, helyettük H225M Caracal került megrendelésre 12 darabos példányszámban.

Szolgálatba állt azonban az NH–90-es szállító helikopter 19 darabszámban, megmaradt a 30 gépes AH–64D Apache csatahelikopteres egység (ezekből már csak 28 van hadrendben). 13 darab CH–47D Chinook szállítóhelikopterük volt 2013-ban napjainkban már 20 áll rendszerben és modernizált CH-47F modifikációban.

p6148234m_1.jpg

  • A C-47 Chonook több típusváltozata (D/F) is szolgálatban áll Németalföldön. 

p6148122m.jpg

  • Chinook és Apache, két amerikai típus a hollandok forgószárnyas kavalkádjából. Mellettük Airbus és NH90 is repült Németalföldön. 

p6148249m.jpg

  • Kettő AH-64 Apache harci helikoptert. Több szakértő szerint drónok veszik át helyettük a hadszintén feletti közeli légitámogatást. Az biztos, hogy az Egyesült Államok és Németország sem rendelt több csatahelikoptert az Orosz-Ukrán háború tapasztalatai alapján.

Szolgálatban állt 2013-ban négy üteg MIM–104 Patriot és nyolc MIM–23 Improved Hawk légvédelmi komplexum. Az egész légvédelemből kivonták a Hawk rendszereket és ezeket valamint a Patriot ütegekből is többet átadtak Ukrajnának.

A légierő megmaradt gépeit és fejlesztéseit azzal is jellemezhetnénk, hogy Hollandia területe 2/3-a hazánkénak, 16 milliós lélekszámmal. Ehhez képest a harci repülőeszközei, szállítókapacitása többszöröse a Magyar Honvédség képességeinek.

A százéves holland légierő minden évben kimagasló Open Dagent szervez, illusztris résztvevőkkel. Ebben az évben az amerikai költségvetési botrány miatt kialakult takarékossági intézkedések miatt a USAF és a nemzeti gárda sem vesz részt a repülőnapokon, így szűkült a résztvevők listája. (Néhány éve még a Blue Angels is – egyedül Európában – ellátogatott Leeuwardenbe.) Most a 9-kor induló műsor első résztvevője a Luftwaffe JG71 Richthoffen díszfestésű F–4 Phantom II. vadászgépe volt, őt és társait két hét múlva vonják ki Wittmundból.

p6147203m.jpg

  • 2013-ban a Richthoffen vadászrepülő ezred Wittmundhafenben, még a régi F-4F Phantom II. vadászokat repülte. Manapság már Euróvadásszal karcolják az eget.

p6147136m.jpg

  • Egy polgári AN-2 német felségjelzéssel ...

Utána a lengyelek MiG–15 (SB LiM-2A) gépe, majd a svéd légierő történelmi kötelékének AJS-37 Viggen harci gépe következett. A Viggen után Gripen repült, a cseh légierőtől. A pilótája – és ez szinte az egész napi bemutatókra érvényes volt – nem a nagy magasságú, nehéz technikai elemekkel tűzdelt demókat nyomta, talán az alacsony felhőzet miatt inkább a rossz idős és nézőbarát, sok földközeli áthúzásos figurákat. A cseh pilóta kiváló bemutatójába minden elemhez, fordulóhoz egy-egy orsót is hozzácsapott, amúgy Vári Gyula módra.

p6147238m.jpg

  • A Lengyeleknél 2013-ban még a csak a MiG-15UTi repült, napjainkban már egy harci BiSz is látható a levegőben. 

p6147371m.jpg

  • A J-37 Viggen egy kiváló harci repülőgép volt, de nem tudta elnyerni az Eurovadász címet, helyette több NATO ország az F-16A/B repülőgépeket rendszeresítette erős amerikai nyomásra. A Viggen nem került exportálásra.

A franciák Ramex Delta-bemutatója két Mirage-2000N csapásmérő szimulált légitámadása volt, ez mindig is különleges látványt nyújt. A demót több esetben Ostravában is megcsodálhatta a közönség, A német légierő Bo–105-ösét nem tépik annyira, mint a RedBull polgári gépét, de szépet repült vele a pilótája. A belga légierő F–16MLU demója, számomra is meglepetésre, „lenyomta” a házigazdák és a Solo Türk (Török Légierő) Falcon programját. Nem sok helyen lehet látni Gloster Meteort a levegőben: itt igen. A Meteor bumfordinak tűnik, ha a vele egykorú Me-262-est is látja az ember, de dinamikus repülése kellemes meglepetés volt. A dánok új C-130J gépe infraszórással és kemény bedöntésekkel tarkított demója is fergeteges volt.

p6147468m.jpg

  • A RaMeX Delta két Mirage-2000N csapásmérő bombázóból álló bemutatócsapata volt a franciáknak. 

p6147467m.jpg

  • Tudtak a "nucleairé" pilóták repülni. 

p6147495m.jpg

  • Egy szoros forduló Mille-Deux módra. 

p6147599m.jpg

  • A Belga F-16 demó is bemutatkozott. 

p6148531m.jpg

  • A török légierő "Solo Turk" szintén F-16-os és demórepülés. 

p6147581m.jpg

  • A Gloster Meteor minden brit sugárhajtású repülőgép között az első. 

p6147542m.jpg

  • Napjainkban is ritkán látható példány a levegőben a Meteor. 

p6147544m.jpg

  • A fémszínű repülőgép a borongós sötét levegőben szépen mutatott. 

p6147274m.jpg

  • A Dánok új Hercules szállító repülőgépe felszállás közben.. 

p6147298m.jpg

  • ..és infracsapda vetés után. 

A kötelékek közül először a svájci mutatkozott be 11 óra tájékában. Utána a holland történelmi gépek repülési blokkja kezdődött, többek között Piper, Spitfire, B–25 Mitchell és Avro Anson is repült. 12.30-kor kezdődött a hollandok bemutatója. Az első az AH–64D Apache és az F–16MLU közös repülése volt, majd az Apache és az F–16 szólóprogramja. Utánuk 10 darab F–16-os startolt el, majd később visszatért „lerombolni a fél repteret” képesség bemutatójával. Hozzájuk csapódott a KCD–10 utántöltő, egy C–130 Hercules, négy AH–64D Apache és két Chinook. A bemutatót pirotechnikával is színezték.

p6147647m.jpg

  • A Svájci őrjárat a levegőben.. 

p6147663m.jpg

  • Egy szoros kötelék. 

p6147139m.jpg

  •  Chipmunk T10. A brit gyakorló repülőgép a Brit Királyi Haditengerészet színeiben repült.

p6147148m.jpg

  • A PBY-5A egy hidroplán (amphibia) a második világháború idejéből. 

p6147231m.jpg

  • Szinte egyetlen repülőnap sem maradhat el a P-51D Mustang vadászok nélkül. 

p6147698m.jpg

  • S91D SAAB 91 Safir repülőgép a levegőben holland felségjellel. 

p6147708m.jpg

  • Beechcraft D18S, egy veterán old tímer is repült a bemutatón.

p6147747m_1.jpg

  • Az Avro Anson amely partvédelmi és szállító repülőgép is volt a második világháborúban sem gyakran látható a levegőben,

A program pörgött tovább. Az olaszok köteléke, a Frecce Tricolori 14.30 környékén repülte évek óta kitartóan magas színvonalú bemutatóját. A cseh légierő díszfestésű Mi–24D (Mi-35) helikoptere tigriskarmolásokkal az oldalán emelkedett a levegőbe. Az osztrákok PC–7 gépe után a finnek F/A–18 vadászbombázója mutatkozott be. A finn pilóta sajnos magasabban repült, függőleges elemekkel tarkított demója a szürke égen, szürke repülőgép-effektussal nem hozta lázba a közönséget.

p6148326m.jpg

  • Az olaszok nemzeti büszkesége a Frecce Triciolory MB-339PAN 1-es számú repülőgépe 

p6148334m.jpg

  • A MI-24W harci helikopter a tigris jelzésekkel. Napjainkban már a típus kivonásra került Csehországban és Ukrajának adták át a forgószárnyasokat az Orosz-Ukrán háborús veszteségek pótlására. 

p6148079m.jpg

  • A sógorok Pilatus oktató-gyakorló repülőgépe díszfestéssel. 

p6148316m.jpg

  • A "repülő finnek" F/A-18 vadászbombázója kiválót repült, sajnos erősen szürke felhőalapban. 

Langó Viktor százados úr (2025-ben már alezredes) programja szakmailag kiváló volt. Hazánkat a statikus soron a kísérő 407-es oldalszámú AN–26 mellett a HAW 02-es C–17 szállítója is képviselte.

p6148365m.jpg

  • A 42-es Delta Griff nyergében Langó Viktor mutatta meg a magyar virtust.

A mieink után repült a Brit Királyi Légierő műrepülő köteléke. A Red Arrows a erejének teljében van, megszokottan látványos bemutatót tartottak. A britek után a lengyelek következtek. A Szu–22M4 géppárjuk a Ramex Deltához hasonlóan támadta a repülőteret, és a két bicskaszárnyú géppel kiválóan repültek a polákpilóták. A típus 2025. szeptember elején vonták ki a hadrendből. A törökök Solo Türk programját egy komoly extázisban lévő, angolul beszélő műsorvezető kiabálta végig. Nagyon magas színvonalú repülés volt, hasonlóan a belga kollégájához.

p6147784m.jpg

  • Megérkezett a korona gyémántja a Red Arrows műrepülőcsapat az Egyesült Királyságból. 

p6148444m.jpg

  • Oszolj brit módra 

p6148463m.jpg

  • A Polákok Szu-22M4 csapásmérő repülőgépei 2025. szeptemberben kerültek kivonásra.Az erős fegyverzetű gyors repülőgépek mélyrepülésben napjainkban is gondot okoznának minden légvédelemnek, megfelelő fegyverzettel. 

p6148473m.jpg

  • A két Lengyel "bicskaszárnyú" bombázó más-más szárnynyilazásos műrepülése. 

A Francia Őrjárat is a levegőbe emelkedett. A 2013-ban 60 éves csapatról csak elismeréssel lehet írni. A kötelék után ismét egy másik (The Last) Spitfire Mk. PRXIX-es volt a levegőben, majd a holland történelmi sugárhajtású kötelék állt össze, F–16, Gloster Meteor, Hawker Hunter és Fouga Magister gépekkel. Vasárnap a KLM légitársaság egyik utasszállítóját is alakzatban kísérte 10 F–16-os.

p6148635m.jpg

  • A Francia Őrjárat a levegőben. 

p6148655m.jpg

  • Szoros kötelék. 

p6147813m.jpg

  • A Holland demó F-16 és AH-64 repülőeszköze.

p6147877m.jpg

  • Látványos az infracsapda szórás, Apache módra. 

p6147757m.jpg

  • A B-25J Mitchell és a Supermarine Spitfire is az emlékkötelék része volt. 

p6148619m.jpg

  • Az "utolsó" Spitfire Mk. PRXIX

p6148679m.jpg

  • A második világháború utáni brit repülőgépgyártás egyik sztárja a Hawker Hunter volt. 

p6148735m.jpg

  • Történelmi kötelék. F-16, Hawker Hunter, Gloster Meteor és Fouga Magister 

p6148772m.jpg

  • A veterán repülőgépek az F-16MLU nélküli repülése. 

A statikus soron két tucat sugárhajtású repülőgép (F–16, A–7, Eurofighter, Rafale, Sk60, L–39 stb.) mellett sok szállító és veterán repülőgépet is meg lehetett tekinteni.

p6148821m.jpg

  • Statikus soron a Portugálok F-16MLU harci repülőgépe 

p6148823m.jpg

  • Egy veterán F-104 Starfigher a statikon. 

p6148825m.jpg

  • A svédek SAAB Sk60 gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépe. Az Osztrák légierő is repülte.

p6148845m.jpg

  • A Cseh Légierő L-39CM (ZO) gyakorló repülőgépe

p6148838m.jpg

  • A Litván Légierő L-39C (ZO) repülőgépe a Baltic Bees műrepülő csapat színeiben. Sajnos csak statikon láthattuk.

p6148879m.jpg

  • A Francai Légierő (ekkor még nem volt dívat az Űrerő hozzátétele a haderőnemhez) Dassault Rafale repülőgépe. 

p6148850m.jpg

  • A Dánok F-16MLU díszfestésű harci repülőgépe. 

p6148848m.jpg

  • Norvég F-16D MLU statikus bemutatón. 

p6148856m_1.jpg

  • Egy Holland F-16-is szép függőleges vezérsík festéssel. 

p6148867m.jpg

  • A Görög Légierő még repült az A-7E Corsair bombázókat. Az Olympus század fekete kalóz festésű példánya. 

p6148870m.jpg

  • Egy kétüléses TA-7 szintén a görögöktől. 

p6148885m.jpg

  • A Holland Posta De Havilland Canada DHC-8-100 repülőgépe. Kettő példányt repültek 2013-ban.

A hollandokra eddig sok panasz volt a repülőnapokon agresszív, „nyomulós” viselkedésük miatt. Volkelben ennek nyomát sem láttuk, felhőtlenül szórakozó, pihenő, és kedves németalföldit annál többet.

p6147310m.jpg

  • SA.316.B helikopter. Napjainkban már kivonásra került a francia típus.

A repülőkultúrának egyben bölcsője is ez a hely, sok-sok kiadványt, ruhát lehetett vásárolni, és legalább 10 század – köztük sok külföldi – különféle relikviáit árulták. A hollandok hamburgere currys ketchuppal, és a finom sült-burgonyája is vendégváró volt.