Búcsú a MiG-29-től, a Nagyvastól 2010. december 7.

2010. december 7-én utolsó kiképzési repülést hajtotta végre az 59/2 Dongó harcászati század. Utolsó magyar MiG-29 köteléket láthattuk a kecskeméti repülőbázison.

- A 27-es oldalszámú MiG-29UB taxizik a futópálya felé.

- Gyári száma: 50903027268. 1993-tól szolgálta 2010-ig hazánkat.

- A 21-es oldalszámú MiG-29B. 9.13-as gyártmány Gyári száma: 2960535192

- Az első "Nagyvas" géppár felszállás előtti pillanatban

- A "smoke bandit" nem véletlenül lett a 29-esek nemhivatalos egyik beceneve. Az RD-33 gázturbinák több üzemmódban füstöltek mint a gyárkémény.

- Utánégetéssel (forszázzsal) nem volt füstölés csak tolóerő és persze kerozin fogyasztás.

- A levegőben ...
A típussal több repülőesemény történt és a kecskeméti légtérben a repülőtér mellett vesztette el a magyar MiG közösség Rácz Zsoltot.

- Rácz Zsolt akinek nem kellett volna ott és akkor műrepülnie, mert a hivatalosan kijelölt pilóták Fairfordban voltak. De a parancs az parancs volt.
Az utolsó ünnepi kiképzési repülés során a bázis állománya, repülőgép-vezetők, műszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka által vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki és a kecskeméti kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

- A búcsúkötelék formációja

- A Smokey Bandit utoljára Kecskemét felett

- Futók kint, ilyen áthúzás is volt.

- Kicsit a hátukat is láttuk a Nagyvasaknak.

- Ismét a repülőtér felé..

- Az egyik utolsó áthúzás.

- Még egyszer bekapcsolva az utánégetés.

- .A szürke fellegek komor hangulatot árasztottak, gyászolt a Magyar Repülős közösség.
Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentette a feladat végrehajtását Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének. A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és műszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

- Kiválás a kötelékből.

- Kiválás a kötelékből 2.0

- Egy kis légibalett

- A 27-es UB leszállás közben,

- A 10-oldalszámú MiG-29B 9.13-as gyártmány. Gyári száma: 2960536158 1993-2010 között repült Hazánkban.

- A 21-es is leszállás közben ..

- A 11-es oldalszámú díszfestett példány "Gracy" volt a beceneve. Az Orbán kormány Szerbiának adta a 9-12-es gyártmányt, amelynek múzeumban lett volna a helye. Ennyire becsüli a honvédelmi miniszter a hagyományokat.
Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

- A hajózók, a bázison belül búcsúztatták a típust, amelynek nem engedélyeztek nyilvános búcsút, ellentétben az Aero L-39ZO típussal.

- A szpotterek, fényképészek és repülőrajongok, akik megtudták az esemény "titkosított időpontját" a pályavégen. Pintér Zoltán vezérőrnagy úr Zsámboki Tibor ezredes bázisparancsnok helyettes, valamint Takács Géza a Dongók századparancsnoka velünk is sírva vigadt.. (TopiDoci fotó)

- Pintér Zoltán tábornok úrral fogok kezet, a sapkám borzalmas volt... (TopiDoci fotó)

- Egy ajándék a fotósoknak a közös búcsúhoz.
Az eseményről az Air Forces Monthly brit repülőmagazinnak is cikket írtam búcsúzva a legendás Nagyvastól.