Logical Decision (Logikus Döntés) Nemzetközi Helikopteres Kiképzés 2012

p9138002m.jpg

2012-ban majdnem mélyponton volt hazánk helikopteres katonai képessége. A forgószárnyasok nagy része üzemképtelen, vagy repülésképtelen volt, a helikopterekből a meglévő időket nagyrészt kirepülték és nagyjavításra vártak. A harci helikopteres fegyvernem gyakorlatilag a két repülőképes nagyjavított két ex.NDK-s „P” változatból állt. A NOTAM-ok adatai szerint több esetben nem volt annyi üzemképes szállító helikopter sem, hogy az ország mindkét részén biztosítsák a kutató-mentő szolgálatot, amennyiben valamilyen gyakorlatra is ki kellett állítani Mi-8 vagy Mi-17 forgószárnyasokat.

p9138268m.jpg

  • A 704-es Mi-17 közepes szállítóhelikopterünk még nagyjavítás előtt volt 2012-ban. A gyári száma: 104M04. A helikopter 1987 óta áll rendszerben Honvédségünk Helikopteres fegyverneménél. A 2017-ban Oroszországban nagyjavított helikopter néhány évig még rendszerben marad, a H225M hadrendbe állításáig.

Ebben a nehéz helyzetben is, amelyet nagyrészt a politika okozott, mivel nem biztosították a honvédség számára a szükséges erőforrásokat, a katonai vezetés próbálta még nemzetközi helikopteres kiképzésen is repültetni a hajózókat.

p9137922m_1.jpg

  • A 335-ös lajstromszámú ex.NDK-s Mi-24P harci helikopter és testvére a 336-os amelyek repülőképesek voltak a gyakorlat idején. A gyakorlat után nem sokkal kivonták a harci helikoptereket, hogy 2019-ban mint Phoenix-ek oroszországi nagyjavítás és némi modernizáció után, szénszürke új rejtőszínnel ismét szolgálatba álljanak. A napjai azonban meg vannak számlálva a harci helikoptereknek. A 30mm-es gépágyú lövedékeken kívül más fegyverzet nem áll rendelkezésre, miután egy próbalövészet után kiderült, hogy az Sz-8 nem irányított rakéták harci fejrésze becsapódáskor  nem működött. Az 9M114 Sturm irányított páncéltörő rakétákat a már 2012-ben kivonták a hadrendből. A honvédség nem pótolta a hiányzó rakétafegyverzetet, így a "Hind-ekre" a H145M forgószárnyasok HForce fegyverrendszerének beüzemelése és a személyzet kiképzése után, kivonás várható.

A Logical Decision (Logikus Döntés) 2012 közös kiképzési repülés össze volt kötve egy Deep Survival (Mélységi túlélés) nevű gyakorlattal, amely az ellenséges területen rekedt pilóták és a különleges  rendeltetésű  katonáknak biztosított kiképzés a Táborfalvai lőtér területén. Utóbbi gyakorlatot 2006 óta félévenként ismételték az MH 34 Bercsényi László Különleges Műveleti és az MH 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóaljak állománya az MH 86 Helikopterbázis közreműködésével.

5f504398d98f3492416570.jpg

  • Különleges műveleti katonák kivonásra, kiemelésre várnak a gyakorlaton. Ekkor még láthatóan sem a fegyverzet, sem a felszerelés nem volt teljesen egységes. (forrás: honvedelem.hu)

A Logical Decision közös kiképzési repülésre Lengyelországból, Szlovákiában, Macedóniából is érkeztek résztvevők.  A 2012. szeptember 4-10 között rendezett gyakorlaton tíz helikopter, és mindegy 300 katona vett részt.

patch_5.JPG

  • Napjainkban a gyakorlatokra divat felvarrót (patch-et) készíteni amit az állomány hord, és később limitált voltuk miatt kincset érnek a gyűjtők számára.

p9138028m.jpg

  • A Macedon Légierő 305-ös lajtromszámú Mi-17 helikoptere emelkedik a magasba, a biztosító műveleti katonák közül. Macedónia, napjainkban már Észak-Macedónia néven található meg a térképen.

A kedvezőtlen időjárás befolyásolta a közös kiképzési repülés végrehajtását, több esetben az alacsony felhőzet miatt több kötelékrepülést nem lehetett biztonsági szempontok miatt végrehajtani, és Táborfalván is elmaradt a levegő – föld éleslövészet. A gyakorlat médianapját is a lőtér helyett végül a Szolnok Helikopterbázis területén kellett végrehajtani.

5f20206b00260449773573.jpg

  • A Szolnok Helikopterbázis parancsnoka Lamos Imre dandártábornok részletezi a feladatokat. Mellette Simon Péter őrnagy látható. Lamos tábornok nyugállományba vonult, Simon Péter alezredesi rendfokozattal Horvátországban nemzetközi kontingenset vezet.

p9137874.JPG

  • Simon Péter ismerteti a repülési feladatot.

p9137875.JPG

  • A nemzetközi kiképzési repülés címere. A résztvevő országok: Szlovákia, Lengyelország és Macedónia, valamint a házigazda Magyarország. A repült típusok, Mi-17 közepes szállító és Mi-24 harci helikopterek.

p9137882m.jpg

  • A részvevő nemzetek. A det. a detachment, vagyis osztag, különítmény angol nyelvű rövidítése

p9137888m.jpg

  • A eligazításon fontos szerepet kapott az időjárás. Az egész gyakorlaton ideje alatt pocsék alacsony felhőzet akadályozta az éleslövészet és kötelékrepülések végrehajtását.

p9137901m.jpg

  • Az időjárás mellett fontos a légtérhasználat.

p9137908m.jpg

  • Az Őrült Pilóta kódnevet viselte a szeptember 13-i feladat.

p9137909m.jpg

  • A helikopterek hívójelei, a helikopterparancsnokok nevével.

5f20206b73a8e550103303.jpg

  • A gyakorlat nyitónapján a végrehajtó állomány hallgatja az előadást. (forrás: honvedelem.hu)

A médianapon bemutatott szkenárió szerint az ellenség 36 órája lelőtt egy szállító helikoptert két pilótája megsérült, és a kimentésükre érkeztek Mi-17 forgószárnyasokon nemzetközi együttműködésben különleges műveleti alegységek. A MEDEVAC és a különleges erőket szállító Mi-17 helikoptereket  Mi-24 harci helikopterek biztosították.

p9138001m_1.jpg

  • A részvevő macedónok Mi-24 helikopterei kaptak egy komoly izraeli modernizálást. A páncéltörő rakétákat és a forgatható nehézgéppuskát ugyan elvesztették, de helyette többfunkciós érzékelőket kaptak az orrész alá. A macedón forgószárnyas hivójele a gyakorlaton AXE 03 (vagyis csatabárd 3-as volt).

p9138045m.jpg

  • A Macedón Mi-17-es szállítóhelikopterek szintén korszerűsítést kaptak. A 305-ös lajstromszámú helikopter orrészére oldalpáncélzatot szereltek. Ilyen kittek, vannak a cseheknek, szlovákoknak és lengyeleknek is, nálunk az illetékesek valamiért nem vették figyelembe a személyzet védelmét erősítő páncélzat felszerelését még az oroszországi nagyjavítás során sem. Az infracsapda szórók szintén új helyre kerültek.

p9138251m_1.jpg

  • A szlovákok Mi-17 helikoptere szintén modernizáltan. A digitális festésminta mellett a pilótafülke műszerezettsége is javult. A páncélzatot nem szerelték fel, de létezik az eperjesi alakulatnál is.

p9138122m.jpg

  • A Lengyel Mi-17-es szállító helikopter viszont komoly páncélvédelemmel rendelkezett. Az infracsapda kapacitás is növekedett.

5f504397a9122105561927.jpg

  • A mi 704-es forgószárnyasunkba is beszállnak a különleges műveleti katonák. A magyar helikopter hívójele CARGO 02 volt.

 

5f50439a802af781044326.jpg

  • A lengyel 6112-es lajstromszámú Mi-17 forgószárnyasába is visszatérnek a katonák. A sárga folt a raktérben, belülre szerelt üzemanyag póttartály. A lengyel helikopter MEDEVAC feladatot teljesített, sérült pilótát mentet ki ellenséges területről. (forrás: honvedelem.hu)

p9138098m.jpg

  • A 335-ös Mi-24P harci helikopterünk. A gyári száma: 340335. Kelet Német lajstromjele 422 volt, majd átvette a Luftwaffe, ahol a 96+45 lajstromszámot kapta. 2004-ben a Dunai Repülőgépgyárban végzett nagyjavítás után állt szolgálatba. Jelenleg is a Helikopterbázis állományában van.

p9138250m_1.jpg

  • A lengyel Mi-17 közepes szállítóhelikopter repülés közben.

p9138245m.jpg

  • Lengyel, szlovák két jó barát.. A vers kicsit átköltve. Észak szomszédaink Mi-17 forgószárnyasainak közös repülése.

p9138252m.jpg

  • A 0844-es lajstromszámú Mi-17 az Eperjesi Jan Ambrus helikopterbázis állományába tartozik. Tizenegy darab Mi-17M helikopterrel rendelkeznek. A gyakorlat médianapján a Hyppo 07 (Víziló 7-es) volt a hívójele a szlovák forgószárnyasnak.

p9138253m.jpg

  • A 6112-es szériaszámú Mi-171V gyári száma: 616M15. A helikopter valószínűleg a 25. Brygada Kawalerii Powietrznej (25BKPow) - tehát a 25. lovas hadosztály, 1. repülőcsoport 2. századában repül napjainkban.

poland_army_mi-17-1v.jpg

  • A Mi-171v teljes felszereléssel, tehát hat darab UB-32-57 rakétablokkal, páncélzattal, infracsapda szóróval (forrás: printerest)

p9138254m.jpg

  • Két nemzet, két Mi-17 amelyeknél többek között azonos konfiguráció volt, hogy a gyors ki és beszállás érdekében a hátsó ajtókat leszerelték.

p9138150m.jpg

  • A 704-es lajstromszámú Mi-17 függeszkedés közben. A kötélre a különleges műveleti katonák fognak függeszkedni. A Mi-17 nem rendelkezik robotpilótával, tehát a függés során a pilótának kell közel egy helyben tartani a forgószárnyast. A fotózásnál a zársebességet próbáltam alacsonyan tartani, hogy a rotorlapátok összemosódjanak. Többé-kevésbé sikerült.

p9138153m.jpg

  • A "SPIES" kötélre erősítik magukat a magyar különleges katonák a kivonáshoz.

p9138163m.jpg

  •  A szolnoki különlegesek kiemelését végzi a szolnoki magyar forgószárnyas.

p9137978m.jpg

  •  Sáfár Albert dandártábornok akkoriban a Légierő parancsnoka volt.

p9137980m.jpg

  • Simon Péter őrnagy, ekkor még a harci helikopteresek parancsnokaként figyeli az eseményeket. Nehéz volt a meglévő működőképes helikopter darabszámmal sakkozni, hogy a kiképzés is működjön és honvédségi igényekre is legyen kapacitás. Két helikopterrel ez maga volt a lehetetlenség.

p9138263m.jpg

  • A gyakorlaton résztvevő helikopterek érkeznek vissza a bázisra.

p9138272m.jpg

  • Lassan-lassan földet érnek a forgószárnyasok

p9138277m.jpg

  • A 704-es lajstromszámú forgószárnyassal repülhetett egy kört Szolnok és környéke felett a médianapon megjelent vendégek, újságírók egy része. Köztük jómagam is.

p9138285m.jpg

  • Az első médiacsoporttal levegőbe emelkedett a 704-es Mi-17