Délutáni és éjjeli kiképzési repülések a 101. Repülődandárnál - 2024

dsc_1805m_1.jpg

Az éves kiképzési terveknek megfelelően a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen pilótái 2024. Szeptember 16-19 között délutáni és éjszakai repüléseket hajtottak végre. A kiképzési repülések célja a pilóták jártasságának fenntartása. A békeidős fegyveres készenléti szolgálatnak (szlengben keszinek, angolul QRA), esetleges háborús veszélyhelyzetben a különféle eljárásokat a nappali órákon kívül éjszaka is végre kell tudni hajtani. A műszaki állomány részére a villanyfény alatti elvégzendő feladatok bár azonosak, de mégiscsak más fényviszonyok között végzik a tevékenységüket.

dsc_1146m.jpg

  • A tábla figyelmeztet. A kövek, törmelékek a gurulóútra és a futópályára kerülve is beszívódhatnak a hajtómű csatornába, és a gázturbinát komolyan károsíthatják. A torony (irányító torony) engedélye szintén fontos olyan területeken amelyen a repülőgépek, járművek és az emberek együtt mozognak.  

Szeptember 18-án a kecskeméti támaszponton a médiának lehetőséget kapott a kiképzési repülésekről képriportot készíteni. Fényképezni lehetett a JAS-39C/D harci repülőgépet repülés előtti felkészítését, a pilóták repülőgép átvételét, valamint a gurulásokat, fel és leszállásokat.

dsc_1315m.jpg

  • A JAS-39 Gripen üzemanyag töltése. A repülőgép belső tartályaiba 4360 liter (3400 kg) üzemanyagot lehet tölteni, a két szárny póttartályba mintegy 2x 1700 liter. a törzs alatti tartályba pedig 1135 liter további üzemanyag töltése lehetséges.

dsc_1826m_1.jpg

  • Az állóhelyek a kecskeméti katonai repülőtér átépítése és modernizációja során világítást kaptak.

A kecskeméti Repülőbázis modernizációja és átépítése után, az állóhelyek (apronok) villanyvilágítást kaptak, tehát sokkal jobb fényviszonyok között dolgozhatnak a technikusok a repülőgépeken, mint régebben. A zseblámpára ugyan szükség van, de sokkal jobban láthatóak az ellenőrzendő rendszerek, alkatrészek, berendezések.

dsc_2185m_2.jpg

  • A műszaki katonák fontos, elengedhetetlen láncszemei a repülőgép üzemeltetési feladatnak. Nélkülük nem repül a JAS-39 és a többi típus sem.

A kiképző repülések körülbelül 16 órától 24 óráig tartottak. A lakosság zajterhelése ezekben a napokban nagyobb több településen átlagosnál több volt, de béke fenntartása némi kényelmetlenséggel jár és el kell fogadni a harci repülőgépek hajtóműveinek hangját.

cimer_4.JPG

  • A repülődandár címere, nagy vonalaiban hasonlít a régebbi bázis illetve ezred címerre.

A kiképzési repülésre a felkészítés már nappal kezdődik. Az első felszállások már délután megkezdődtek, és előtte a műszakiak a repülőgépek előkészítését elvégezték és a hajózók részt vettek „briefingen”, eligazításon.

lhke-g.gif

  • A kecskeméti katonai repülőtér térképe. Itt még nem látszanak az új építésű gurulóutak.

A kiképzés során több hullámban 4-6 darab JAS-39 Gripen (köztük általában egy kétüléses) repült. A szerdai napon a harci repülőgépek mellett látható volt A319 csapatszállító repülőgépe érkezése és indulása, valamint láthattuk távolról a közelmúltban megérkezett első KC-390 szállító és légi utántöltő repülőgépet is.

dsc_1939m.jpg

  • A Honvédség egyik Airbus A319-112 típusú csapatszállító repülőgépek.

dsc_1037m.jpg

  • Az első Embraer KC-319-es "rámpás" csapatszállító és üzemanyagtöltős repülőgép az állóhelyén. A 610-es oldalszámot kapta. Az Antonov An26 repülőgépek kivonása után csak a pápai NATO HAW kötelékébe tartozó C-17 Globemaster III. szállító repülőgépek 60 órás magyar kerete volt a Honvédség szállítási kapacitása, illetve további repülőgépek személyzettel együtt bérlése.

dsc_1260m_1.jpg

  • A két legmodernebb katonai típus egy képen. Az Embraer KC390 függőleges vezérsíkja mellett leszáll a Saab JAS-39 harcászati repülőgép.

Magyarország 12 darab JAS-39C (EBSHU) együléses, és kettő darab JAS-39D (EBSU) kétüléses harci repülőgéppel rendelkezik. Ezek a Svéd gyártású, de sok más nyugati ország alkatrészeit is tartalmazó repülőgépek 2006-tól állnak hazánkban szolgálatban és 2010-ben vették át a készültségi szolgálatot a MIG-29 vadászrepülőgépektől. A repülőgépek 2026-ban kerülnek magyar tulajdonba. A közeljövőben újabb négy darab azonos típusú JAS-39C áll rendszerbe. A kibővített flotta többek között arra szolgál, hogy missziós feladat ellátása esetén (amely két géppár - egy géppár készültség, egy tartalék) küldése esetén is teljes repülőgépszázad álljon a hadvezetés rendelkezésére. Ez a lészámbővítés a minimális célkitűzéseket biztosítja. Modernizálásuk során bár a PS05Mk4 lokátor felderítési tűzvezetési képességei javultak, de maradtak doppler-impulzus típusúak, a modernebb AESA (PS05Mk5) helyett. A fegyverzetbe a fent említett kis számú IRIS-T közelharc rakéták beszerzésén kívül sajnos nem történt valódi áttörés, a kormányzat nem adott elég forrást a beszerzésekre ezért nem kerültek beszerzésre az AIM-120 AMRAAM rakétáknál nagyobb hatótávolságú MDBA METEOR rakéták, bár integrálásuk megtörtént a svéd repülőgépekhez. Szintén elmaradt a RECCELITE felderítő konténerek beszerzése, ahogyan a SBD I/II kisméretű irányítható bombák vásárlása sem realizálódott. A TAURUS robotrepülőgépek beszerzése is csak ábránd, azokat még a svédek sem teljesen integrálták a típushoz.

A JAS-39C/D repülőgépek esetében a „J” Juliet állóhelyet használták a repülőgépek előkészítésében. A legtöbb "országban a modern negyedik generációs repülőgépek hangárai úgy vannak kialakítva, hogy ott hajtóműindítást is végre lehessen hajtani és onnan taxizni a felszállóhelyre. Ez kényelmes a műszaki állomány számára is. Hazánkban a „lefedések” nem igazi hangárok, így onnan ki és vissza kell vontatni a repülőgépeket a tartós tárolási helyükre.

kecso-map2.jpg

  • A Google Earth műholdas képen láthatóak a lefedéseket gurulóutakat és állóhelyeket.

dsc_0937m_2.jpg

  • A 32-es oldalszámú JAS-39C emelkedik a levegőbe. A központi üzemanyag póttartályon kívül nem hordoz függesztményt.

dsc_0948m_3.jpg

  • A magasba törve a VOLVO gázturbina utánégetéssel üzemel.

dsc_0969m_1.jpg

  • A 38-as oldalszámú JAS-39C Gripen szintén felszállás közben.

dsc_0997m_2.jpg

  • A 43-as oldalszámú JAS-39D gurulás közben. A Honvédség harcászati repülőezredében két darab kétüléses Delta teljesít szolgálatot.

dsc_1001m_1.jpg

  • A kétüléses Delta szintén nem hordoz függesztményt. A repülőgépek teljes értékű harcászati példányok, két alapvető különbséggel. Nincs beépített Mauser 27mm-es gépágyú és kevesebb az üzemanyag tartályok befogadóképessége. A kétüléses repülőgépek szüksége esetén akár "mini AWACS"-ként légtérellenőrző tevékenységet is elláthatnak, digitálisan átadva a többi JAS-39 repülőgépnek a lokátor által felderített adatokat.

dsc_1017m.jpg

  • A 43-as két hajózója a pilótafülkében.

Az állóhelyeken a repülőgép előkészítés során látható volt, hogy repülőgépeket üzemanyag póttartályokon kívül függesztményeket nem hordoztak, még Rafael Litening célmegjelölő és felderítő konténerek sem. A lefedésekben láthattuk - de nem fotózhattuk - a fegyverzet gyakorló változatait és súlymaketteit (dummy). A biztonsági rendszabályok szigorúak voltak, ami nem is csoda, hiszen például az AIM-9 Sidewinder rakétáknál látható melyik változatról van szó, de a nemrégiben végre beszerzett IRIS-T közelharc rakétáknál a fegyvereken levő betű és számkombinációk azonosítják a változatot és ezt nem biztos, hogy ismerni kell a polgároknak.

dsc_1762m_1.jpg

  • A kiképző repülések napnyugta után is folytatódtak.

dsc_1783m.jpg

  • Hat repülőgép az állóhelyen előkészítésen. Ez a mennyiség a flotta 50%-a. A megrendelt négy újabb repülőgép komoly erősítést jelent, de halkan jegyezzük meg, hogy két JAS-39 Gripen század lenne optimális a Légierő számára, viszont le kéne mondani a túlzottan nagy számban beszerzés alatt álló L-39NG kiképző repülőgépekből hat-nyolc darabot, így is maradna négy példány kiképzésre.

dsc_1844m.jpg

  • Az esti repülések során sem hordoztak függesztményeket a repülőgépek, pedig a szárnyvégen hordozott  IRIS-T gyakorló változatok jót tettek volna a fotósoknak és a honvédségnek is, bemutatva, hogy a légi közelharc rakéták modern típusai is lassan rendszerbe állnak az 1980-as AIM-9L Sidewinder rakéták felváltására.

dsc_1871m_1.jpg

  • Gurulás az éjszakában. 

dsc_1874m.jpg

  • Taxizik a futópálya felé az egyik JAS-39 harcászati repülőgép.

dsc_1931m.jpg

  • A 43-as éjszakai fényekben. A pilóták már  a repülőgépben, a műszakiak is végzik feladataikat.

Az éjszakai repülések a minden évben szükségesek a honvédségi feladatok végrehajtásához, és hozzájárulnak békebeli körülmények között is, a magyar és a NATO légvédelmi feladatok, valamint a Chicagói egyezmény alapján a polgári repülés biztonságához.

dsc_1805m_2.jpg

  • Három JAS-39 Gripen az állóhelyen. Az éjszaka természetes közege a katonai repülésnek az első világháború óta. A modern repülőgépek minden időben képesek ellátni feladatukat kiképzett személyzettel és műszaki állománnyal.

dsc_2011m.jpg

  • JAS-39 a levegőben. Az utánégető lángjai messze látszanak.

dsc_2021m.jpg

  • Gripen repülőgép a levegőben. A magyar harci repülőgépek a hazai légtér védelme mellett a NATINADS, vagyis a NATO egyesített légvédelmének részei.

A kiképzési repülésen részvételt köszönjük a Repülőbázis parancsnokának és a Kommunikációs Osztály munkatársainak.