A Helikopterek Múzeuma Bückeburg

_4185118m.jpg

Németországban a Weser-hegység peremén fekvő Bückeburg, Schaumburg-Lippe hercegeinek egykori rezidenciájáról és a „Bückeburger Jäger” („bückeburgi vadászok”) helyőrségéről volt ismert. 1960 óta a „Heeresfliegerwaffenschule” = „Német Hadsereg Repülési Iskola” (2015. július 1. óta: „Internationales Hubschrauberausbildungszentrum” = „Nemzetközi Helikopterképző Központ”) otthona a város közvetlen közelében található achumi repülőtéren. A városban a Hubschraubermuseum, vagyis a forgószárnyas repülőeszközök múzeuma.

A múzeum alapítóját Werner Noltemeyert, a múzeum alapítóját helikopterpilótának képezték ki az alabamai Fort Ruckerben található Army Aviation Centerben 1957-58-ban, A német helikopter-vezetőt Lenyűgözte a „modern” többfeladatos helikopterek használaton kívüli elődeinek gyűjteménye.

muzeum-logo_1.JPG

  • A múzeum logója (forrás: https://www.hubschraubermuseum.de)

Noltenmeyer Bückeburgba való visszatérése után elhatározta, hogy összegyűjtse össze mindazt, ami a függőleges repüléstechnikával kapcsolatos. Ez volt az alapja egy szakszerűen felépített kiállításnak, amely a forgószárnyas és függőleges felszálló repülőgépek történetét és technológiáját mutatja be a kezdetektől napjainkig. 1961-ben rendezték meg az első Hubschrauberforumot (Helicopter Forum) az achumi repülőtéren. Az esemény révén az apró múzeum felkeltette a repülési ipar figyelmét. Szemléltető anyagokkal látták el a múzeumot. A 1960-as évek végére a múzeum tele volt mindenféle kiállítással. A gyűjtemény változatossága és oktatási anyaga azonban annak látogatását a katonákra és néhány különleges vendégre korlátozta.

A Heeresfliegerwaffenschule iránt mindig jó hajlandóságú Bückeburg városa nagyon érdeklődni kezdett, és felismerte a lehetőséget. A város intenzív előzetes egyeztetések és jogi tisztázások után 1970-ben bocsátotta a gyűjtemény rendelkezésére az egykori belvárosi „Burgmannshofot” egy új múzeum számára. Ezt a műemlék épületet először 1463-ban említik a Schaumburg grófok várviszályaként. Története Leonardo da Vinci életére vezethető vissza, akinek 1483-ból származó csavarvonala a Hubschraubermuseum és a Hubschrauberzentrum szimbólumává vált. Az épület leégett és kétszer átépítették, az elmúlt években az egykori Burgmannshofot idősek otthonának használták. Nem volt egyszerű feladat az épületet múzeummá alakítani, megfelelő belső terekkel, az épület történelmi homlokzatának megőrzése mellett.

_4185163m.jpg

  • A múzeum épületének régi szárnya a Burgmannshof

Repülőiskola katonái és a Technisches Hilfswerk (Műszaki Segélyszervezet) tagjai a múzeumban töltötték szabadidejüket. Werner Noltemeyer helikopter-szakértőként gyűjtötte össze a kiállítási tárgyakat és vállalta a falfestést. Közös munkával sikerült bemutatniuk a „Hubschraubermuseum Bückeburg”-t 1971. június 9-én, a 9. Nemzetközi Helikopterfórum előestéjén. Az ünnepélyes megnyitót Henrich Focke professzor tartotta. Beszédében a Heeresflieger (Army Aviation) tábornoka rámutatott a múzeum jelentőségére. 1970. szeptember 18-án a létrejött a „Hubschrauberzentrum e. V. Bückeburg” (Helicopter Center) Bückeburg város partnereként és a múzeumért felelős szerveként. Ez jogilag kötelező volt a múzeum számára, de a helikopteres repülés területén dolgozó vagy érdeklődő sok embert is foglalkoztatott.

Több sikeres év után nyilvánvalóvá vált a múzeumi helyiségek nagy hátránya. A szabadtéren kiállított nagyobb forgószárnyasok megszenvedték az időjárási hatásokat, és a többnyire fiatal látogatók másztak rájuk. Néhány látogató eléggé érdeklődött ahhoz, hogy eltulajdonítsa egyik vagy másik darabját.

 Ez okot adott arra, hogy a múzeumot a felelős szerve kiállítóterem formájában bővítse ki. Az ügy előkészítésében ismét Bückeburg városa vállalta a nagy terhet. További területet biztosítottak, és segítettek a tervezési dokumentációban és az építési támogatásban. 1978. május 9-én az alapkövet Dr. Ing. professzor helyezte el. Eduard Pestel, Alsó-Szászország akkori tudományos és művészeti minisztere. Miután szeptemberre eltávolították a nagyobb helikoptereket, az útban lévő épületeket le kellett bontani, októberben pedig megnyitották az építkezést. 1979 áprilisában megkezdődtek az építőipari munkálatok. 1980. május 5-én – egy újabb Nemzetközi Helikopter Fórum alkalmával – hivatalosan is megnyitották a kiállítótermet.

_4185164m.jpg

  • A modern új bejárat.

2011-ben ismét kibővítették az Európában egyedülálló Helikoptermúzeumot, a kiállítást pedig egy új koncepció és új történeti vonal mentén alakították át és alakították át. „A technológia megtapasztalása és megértése – érzelemtől az információig” mottó alatt a szórakoztató tudásátadás áll a múzeum kiállításának középpontjában. Az új interaktív kijelző kb. 30 000 négyzetméteren a látogatók megtapasztalhatják és megérthetik a helikopter lenyűgöző technológiáját, és megmutatja az embereket a technológiai fejlődés mögött. Ez a koncepció egy sikeres Helikoptermúzeum alapja a következő évtizedekben.

Az érdekes építészeti megoldású félig üvegpalota, félig egy régebbi városi épületbe illesztett múzeum, öt kiállításra osztotta a forgószárnyas eszközöket.

  • Egymotoros helikopterek,
  • többmotoros helikopterek,
  • Gyrocopterek/Autogyrok és
  • Gyrodynes-ok.

Az egymotoros helikopterek gyűjteményében megtalálhatóak a Süd Aviation, majd Aerospatiale gyártmányai ,köztük, az SE3130 Alouette II, SA316V Alouete III, az SO-1221 Djinn, és az SA-330J PUMA.

_4185018m.jpg

  • Sud Aviation SE3130 Alouette 2 

_4185042m.jpg

  • Sud Aviation SA319B Alouette 3 

_4185153m.jpg

  • Sud Aviation SE3130 Alouette 2 

_4185109m.jpg

  • Sud Aviation SO-1221 Djinn 

_4185032m.jpg

  • Egy korai amerikai típus a Hughes TH-55A Osage

A német Bölkow BO és az MBB típusai közül a BO 05 V3, A BO 103, BO 102, BO 46, P-166/3 Flying Jeep MBB Eurocopter BO 108VT2, a Kawasakinak gyártott BK117, a MBB BO 105CB4 és 105P-1A1, helikopterek.

_4185051m.jpg

  • MBB Bolkow 105V3  prototípus

_4185019m.jpg

  • MBB Bolkow 105P-1, a német hadsereg páncéltörő/tankelhárító helikoptere volt

_4185020m.jpg

  • A Bo-105P-1 helikopterek maximum hat darab HOT F2 rakétákat hordozhattak

_4185052m.jpg

  • Egy másik MBB prototípus a Bolkow Eurocopter Bo108VT2

_4185053m.jpg

  • A Kawasaki és az MBB által közösen fejlesztett BK117P2 a H145M alapjaként is szolgált.

A Bell cég, 47G-2 (H-13 Sioux), a UH-1D Iroquies,  a Hiller UH-12C (H-23C Raven) a Hughes TH-55A Osage, a Bristol 171 Mk.52 Sycamore, és természetesen a szovjet (orosz) Mil Mi-1

_4185003m.jpg

  • Bell UH-1D Iroquois

_4185082m.jpg

  • A brit helikopterekre, különösen a Westland Wessexre hasonlít, de ez a forgószárnyas amerikai Sikorsky H-34G Choctaw 

_4185104m.jpg

  • Bristol 171 Sycamore Mk.52 Kutató-mentő helikopterként szolgált a Nyugat-Német Légierőben. 

_4185072m.jpg

  • A Mil Mi-1 helikopter

_4185060m.jpg

  • Egy brit érdekesség a Saunders-Roe Skeeter AOP.12

A legmodernebb egymotoros az Eurocopter EC-665 Tiger harmadik prototípusa, amely látható a kiállításon.

_4185057m.jpg

  • A kiállított Eurocopter Tiger harmadik prototípus volt.

_4185062m.jpg

  • Jelenleg is gyártják az Airbus Helicopters konzorciumnál. Eredeti típiusjelzése Eurocopter EC665 Tigre PAH2 volt.

A többmotoros eszközök között kiemelendő a Focke-Wulf FW-61 helikoptere, amely 1936-ban repült először, de ott van a Paul Cornu által 1907-ben repült Corni Nr.II. francia forgószárnyas replikája

_4185154m.jpg

  • Focke-Wulf FW-61, amellyel Hanna Hanna Reitsch a berlini Sportcsarnokban repült 1938-ban. Összesen két prototípus készült belőle.

A Kamov Ka-26 mellett több amerikai helikopter is látható, köztük a Vertol V-43 (H-21C) a Kaman HH-43F Huskie, vagy a repülő platform Hiller VZ-1 Pawnee is.

_4185098m.jpg

  • Kamov KA-26 helikoptert nem kell bemutatni a magyar olvasóknak. Hazánkban katonai és polgári célokra egyaránt használták.Néhány darab mezőgazdasági változat manapság is repült még az országban.

_4185041m.jpg

  • A Hiller repülő platformját inkább nem nevezném helikopternek.

A Gyrocopterek/Autógirók között többek között érdekesség a Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze 1942-ben tűnt fel a német tengeralattjárókra erősítve és azok által a magasba húzva mint felderítő eszköz, de látható például a U-18 Flymobil  által 1964-ben  gyártott  amelyet az Air and Space 18A amely már 180 lóerős motorral is büszkélkedhetett.

_4185009m.jpg

  • Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze autogyro bevetésre került a távol-keletre küldött IX. osztályú "monszun" tengeralattjárókon.

_4185010m.jpg

  • A repülő szerkezetet tárolási helye a fedélzeti hangárban. A repülő szerkezetből összesen körülbelül 200 darab épült.

_4185014m.jpg

  • A tengeralattjárók gyors haladás során emelték levegőbe a motor nélküli szerkezetet, amelyben egy matróz távcsővel figyelte a tengert és a légteret. Vészmerülés esetén kevés esélye volt a megmenekülésre.

A Gyrodyne-k között két különleges repülőeszközt ehet megtekinteni, Brémai Vereinigte Flugtechnische Werke, VFW H2 típusú légijárművét és a sebességi rekordra készített VFW H3 Sprintert. Ez a légieszköz 19790-ben 250km-es sebesség ért el 400 lóerős motorjával.

_4185123m.jpg

  • A sebesség rekordernek készült VFW H3 Sprinter.

_4185121m.jpg

  • Egy másik sebességrekordernek épített típus a Bölkow 46 V1

A kiállításon a német modellezők által készített több mint 500 helikoptermodell is megtalálható, de a német hadsereg 1995 lés 2002 között használt forgószárnyas szimulátorával is lehet repülni. A szimulátor használta 10 EUR /10 perc. Három monitoron lehet a helikopterből kifelé látni, egy pedig a pilótafülke műszereit mutatja. A szimulátort a Microsoft FSX programja működteti. Két további monitoron a közönség is láthatja mit néz a pilóta a szimulátorban.

simulator_aussen.jpg

  • A volt katonai helikopter szimulátor, amely 1995-2002 között szolgálta a forgószárnyas pilóták kiképzését.

simulator_innen.jpg

  • A szimulátor belülről.

A múzeumba a belépő 9,5 EUR, de 6-16 év között 4,5 EUR, alatta meg ingyenesen látogatható.