Volt egyszer egy Kujawski Picnic, Nyílt nap az Inowrocławi Helikopterbázison
2017-ben ötvenedik évfordulója volt, hogy Lengyelországban hadrendbe állították a PZL Swidnik által licencben gyártott Mil Mi-2 helikoptert. Május 20-án megrendezték meg 56. Repülőbázison Inowrocławban a Mi-2 Kujawski Picnic elnevezésű rendezvényt, amellyel tisztelegtek a típus előtt. A esemény egyben a bázis nyílt napa is volt. Az 56. Baza Lotnicza (Légi Bázis) rövidítve 56. BLot, elődje az 56. Pułku Śmigłowców vagyis Helikopter ezredet 1963. május 18-án alakult meg. Azóta május 18. körüli hétvége a helikopteresek napja, amelyet minden évben ünnepélyes külsőségek között megünnepelnek. A Nyílt napot kötötték össze polák barátaink a Mi-2 helikopteres ünnepséggel.
- Az 56. Repülőbázis elhelyezkedése Lengyelországban. (forrás: wikipedia)
Inowrocławban az ezred megalakítása előtt már 1952-től forgószárnyas alakulatok települtek. A repülőbázis ICAO kódja. EPIR.
- Az 56. Repülőbázis a Google Earth alkalmazás műholdképén. Láthatóan nincs szilárd burkolatú futópályája (forrás: google)
- A Google Street View alkalmazás fényképe, így néz ki a kerítésen kívülről a bázis. (forrás: google)
- A Google Street View alkalmazás fényképe, néhány 100 méterrel az előző képtől. Náluk már 2017-ben is volt "ideiglenes" hangár a helikoptereknek (forrás: google)
Az 56. Légibázis a Lengyel Hadsereg 2011-ben létrehozott 1. Repülő hadosztályának (1 Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych (1 BLWL)) a része. A hadosztálytörzs szintén a bázisra települt. A hadosztály Inowrocławban mellett 49. Pruszcz Gdański bázis alakulataiból áll.
- A Lengyel hadsereg (tehát nem a Légierő) első repülő hadosztályának címere. Nálunk csapatrepülő néven emlegették a szárazföldi haderő repülőegységeit. A címeren látható Mi-24 hátsó részéből kiálló "tollas indián dísz" valójában az 1500-1700-as években a Lengyel "Szárnyas" Huszárok páncélján hordott két sastollakból készített szárny egyike.. Tehát a helikopteresek légilovasság. (forrás: wikipedia)
- Az "igazi" szárnyas huszárok - lengyel hagyományőrzők képében (forrás: printerest)
A 49-esek 1. százada 12 darab Mi-24W, második százada 12 darab Mi-2URP harci a harmadik százada 16 Mi-2 NVG kiképző helikopterekkel van felszerelve. Az 56-osok első és második százada szintén Mi-24W és Mi-2URP harci helikopter mellett harmadik századként nyolc darab W-3PL Głuszec harci és harci kutató-mentő helikopterrel rendelkezik. Miroslawieczben van a légi felderítő egységük amely 45 darab Aeronautics Defense OrbiterUAV-al áll szolgálatban.
- A Lengyelek egyik Mi-24W (nálunk V) helikoptere. A szárnycsonk belső pilonján üzemanyag póttartály látható.
A nyílt napon nagyon a Helikopteres hadosztály forgószárnyasai mellett cseh, szlovák és német helikopterek is statikus bemutatót tartottak, akárcsak a Lengyel Hadsereg különböző szárazföldi harceszközei. A levegőben helikopterek mellett megjelentek dinamikus programon a Lengyel Légierő Szu-22M4 és MiG-29B harci valamint a C-130 szállító repülőgépei. Sportrepülő bemutatót is láthatott a kilátogató közönség.
- A repülőbázis irányítótornya.
Az esemény nem kapott nagy publicitást, így elsősorban a bázis katonáinak hozzátartozói, a közeli városból és lengyelhonból érkeztek látogatók.
- Star 660 típusú tehergépkocsi látható, platóján utasszállításra alkalmas felépítménnyel és hozzákapcsolt speciális pótkocsival.
- A Német haderő EC-135 T1 (ma H-135) helikoptere. Ekkor még nem gondoltunk, hogy ennek a típusnak H145M változata lesz részben a Mi-24 harci és Mi-17 közepes szállító helikopterek váltótípusa hazánkban.
- A Mi-2 helikopterek gyártása után a PZL Swidnik a W3 sorozat gyártása mellett kifejlesztette a SW-4 Puszczyk többcélú könnyű helikoptert. Az analóg műszerezettség, viszonylag csekély teljesítmény és teherbírás miatt csak Lengyelország állította hadrendbe. A PZL üzemei közül az Augusta-Westland megvette a gyárat. A Leonardónak átkeresztelt cégcsoport jelenleg is piacon tartja a helikoptert, számottevő érdeklődés azonban nincs rá.
- A Cseh Légierő Mi-24V helikoptere. A 2005-ben beszerzett harci helikoptereket a cseh terminológia Mi-35, a korábbi beszerzéseket Mi-24V típusjellel üzemelteti.A helikoptert 2002-ben gyártották 087355 gyári számmal. 2003-ban került a Cseh Légierő állományba.
- A 459-es lajstromszámú Mi-24W harci helikopter az 56. Repülőbázis egyik századából. Láthatóan a szárnyvégi rakétaindító pilon nincs felszerelve.
- A Bázis Mi-24W harci helikopterei sorakoztak a statikus bemutatón.
- Ez a Mi-24W a szárnycsonkjain egyenként Négy darab 9M114 Sturm rakéta mellett egy B-8V20A típusú rakétakonténer. A konténerbe 20 darab Sz-8 nem irányított rakétát lehet hordozni.
- A Mi-24W helikopter L166V Iszpanka infravörös rakétazavaró rendszerrel. A rendszer nem igazán vált be, modernebb Mi-24/35 helikopterekre már nincs felszerelve.
- A PZL W-3A Sokol többcélú helikopter tervei alapján készült a W-3PL felfegyverzett helikopter változat. A Gluszec névre keresztelt forgószárnyas harci és harci kutató-mentő (CSAR) feladatokra is alkalmas. A szárnycsonkokon nem irányított rakétakonténerek láthatóak, de az Izraeli Spike páncéltörő rakéta is integrálásra kerül a helikopterhez. Az orrész alá nehézgéppuskát szereltek.
- A W-3PL pilótafülkéje. Három képernyő is mutatja, hogy a lengyelek saját gyártási határaikon belül a lehető legmodernebb felszereléssel építették a Swidnik gyárban a Gluszec helikoptereket.
- Az orrész alá szerelt 12,7mm-es nehézgéppuska. A szárnycsonkra 23mm-es gépágyú konténer is függeszthető. Az orr oldalán látható, hogy nincs felszerelve, de RWR valamint MAWS tehát radarberugárzásra és rakétaindításra figyelmeztető rendszer is beépíthető a helikopterbe, amelynek passzív védelméhez speciális kevlár ülések és semleges gáz generátor is tartozik.A helikopterre infracsapdák is felszerelhető.
- Minél magasabban az az lézeres irányítás annál kevésbé kell felemelkedni a helikopternek fedezékéből a lézerirányítású páncéltörő rakéta indításakor. A W-3PL-nél a pilótafülke tetején rakétairányításra kiváló helyen van az érzékelő gömb, azonban a helikopter közvetlen környezete körüli földfelszínre való rálátást korlátozott.
- A Lengyel haderő Leopard 2A5PL változata. Itt már látható az ék alakú előtétpáncél, amely a túlélőképességet nagyban növeli. Magyarország által lízingelt, de később megvásárolható 2A4HU változatokon még hiányozik a kiegészítő páncélzat. A magyar 2A4HU-kat A6-ig lehet modernizálni, amennyiben azok tulajdonjogát megvásárolnánk. Lengyelország 142 darab 2A4 és 105 darab 2A5 harckocsit, két Fahrschulpanzer kiképző harckocsit és néhány műszaki páncélos szerzett be. A harckocsikat fokozatosan modernizálják Leopard 2PL konfigurációra, amelyek harcértéke a 2A5 és 2A6 környékén lesznek.
- A Leopard2 változatok mellett a T-72B és a T-72M1 hazai továbbfejlesztett modifikációja a PT-91 Twardy is hadrendben áll Lengyel barátainknál. A főbb változtatások az orosz típushoz képest az ERAWA1 illetve 2 reaktív páncélzat, valamint DRAWA tűzvezető rendszer. Több prototípus 125mm-es NATO szabványú löveggel került építésre. Napjainkban a lengyel hadsereg 91 darab alap PT-91, 27 darab PT-91MA, és 113 darab PT-91MA1 változatot tart hadrendbe. Malajzia 48 darab PT-91M harckocsiját "Pendekar" néven rendszersítette, amely a típus egyetlen exportsikere. A T-72 kivonása után a PT-91-esekre is hasonló sors vár, az Amerikából beszerzett M1 páncélosok leszállítása és rendszerbe állítása után.
- A BMP-1 helyi típusjelzéssel BWP-1 gyalogsági harcjármű.A lövege feletti irányított páncéltörő rakétát hordozhat. A BMP sorozat 1-es és 2-es modernizált változatai még mindig nem elhanyagolandó harcértéket képviselnek, úszóképesek, amely nem mondható el a német Puma, Lnynx, a svéd CV-90, vagy a brit ASCOD járművekről. Könnyebbek, vékony páncélzatuk miatt tömegük 15 tonna alatt van, amely ugyan csökkenti a védettséget, de azt részben kompenzálja az erősen döntött orrpáncél, az alacsony sziulet, valamint a sebességük. Az üzemanyagtartályt a hátsó ajtókba építették, amelyet eltalálva tűzcsapdává válthatott a jármű, ezt homokkal töltötték fel a modernizálás után és az üzemanyagot a páncéltestbe helyezték el, de itt kisebbek a tartályok, ez a hatótávolság csökkenésével járt. A harcjármű licencét Románia és Csehszlovákia megvásárolta és saját változatok is készítettek a harcjárműből. Magyarország kivonta és elkótyavetyélte a BMP-1 harcjárműveit és helyettük azóta csak BTR-80 páncélozott harcjárműveket tart hadrendben, a Hiúz (Lynx) harcjárművek rendszeresítéséig.
- A Legendás ZSU-23-4 Shilka önjáró légvédelmi páncélos helyileg modernizált változata a ZSU-23-4MP Biala. Négy darab 23mm-es gépágyúval felszerelt csöves légvédelmi tüzérségi rendszer mellett négy darab 9K38 Igla licencgyártású Grom típusú lengyel hőkövető rakétával is felszerelhető. A régi tűzvezető lokátort passzív kisugárzás nélküli elektrooptikai eszközök váltották fel. Digitális tűzvezető rendszert is beépítettek.
- A légvédelmi páncélos 2A7 típusú 23mm-es gépágyúihoz új típusú lőszert fejlesztettek ki, amely az eredeti 2-2,5km helyett 3,5 km lőtávolságot eredményez. Körülbelül 70 darab ZSU-4-24MP Biala áll szolgálatba napjainkban is Lengyelországban. Magyarországon 22 darab állt hadrendben 1970-1990 évek között.
- Egy amerikai harcjármű az Oshkosh gyártotta M-ATV, amely részben az M114 HMMVW utódja. Kialakítása hasonló a Török Ejder Jalcin járműhöz, amelyet Magyarországon Gidrán néven rendszeresítettek. A típusból nem éri el az 50 darabot a beszerzés, hasonlóan a régebbi International Maxx Pro 30 és a Cougar 40 darabos mennyiséghez.
- A Range Rover Defence terepjáróból mindössze 10 darab van a Lengyel Hadsereg állományában, helyette a Scorpion 3 Honker került rendszerbe, de abból is csak 90 példány.
A Kujawski Picnic a Mi-2 helikopterek evolúciójának bemutatója is volt egyben. A könnyű, többcélú szállító helikoptert a moszkvai Mil tervezőiroda fejlesztette ki az 1960-as évek elején. A két Izotov GTD-350 gázturbinával tervezett forgószárnyas prototípusa a Szovjetunióban 1961. szeptember 22-én emelkedett a levegőbe, de a fejlesztés és sorozatgyártás Lengyelországban a WSK PZL Swidnik helikoptergyárában folytatódott. 1965. november 4-én már itt repült az első lengyel sorozatgyártású példány, amelyet 1985-ig még 5497 példány követett. A szovjet változatokkal együtt mintegy 7200 példány hagyta el a gyárakat. A Mi-2 univerzális megoldás volt, polák testvéreink pedig szinte minden feladatra készítettek különféle változatokat. Hivatalosan huszonkilenc országban repülték, vagy repülik mai napig a Mi-2 szélmalmokat, de valószínűleg még vagy fél tucat országban vannak magánkézben az alakjáról Csirkecombnak nevezett helikopterből.
- Mi-2 helikopterek a legendás "Repülő csirkecombok" lengyel felségjellel a bázis statikus kiállításán.
Az alapváltozat a Mi-2T könnyű személy és teherszállító, amely nyolc utassal, vagy hétszáz kilogramm belső, illetve nyolcszáz kilogramm külső függesztménnyel terhelhető. A PZL által gyártott GTD-350P változat is csak 298 kW-s teljesítménnyel rendelkezik, a helikopter alulmotorizált, gyakorlatilag hajtóműtartaléka minimális.
A sok változatból a következőket lehetett megtekinteni:
- Mi-2 rendőrségi változat, beépített és oldalra függesztett kereső fényszóróval.
- Mi-2P utasszállító változat, amelyet a átalakítottak oktató helikopternek. A Prága-Malesicei Repülőgép-javító Üzem, Repülési Kiképző Központ (Letecké Opravny Malešice Praha, Centrum Leteckého Výcviku (LOM Praha, CLV) állományából repülték át. A festése a cseh Mi-24 festékmintát követte. A helikopter napjainkban már nincs ott rendszerben, de érdekes módon egy hasonló matuzsálem, a sokkal kevésbé ismert Enstrom 480B helikopterekkel váltották ki a típust.
- Az 56. Bázis 6922-es lajstromszámú Mi-2URP helikoptere díszfestést kapott az alkalomra.
- Mi-2URP Salamandra, tankelhárító harci változat. A bal oldalára szerelt huszonhárom milliméteres Nugyelman-Szuranov gépágyú mellett négy 9M14M Maljutka (NATO kód: AT-3 Sagger) páncéltörő rakétát is hordozhatott. Ezt a rendszert már kivonták, így oldalanként csak egy-egy rakéta makett volt az indítósínekre helyezve. A rakétáknak és gépágyúnak külön célzóberendezése volt.
- A 9M14M Maljutka (NATO kód: AT-3B Sagger) páncéltörő rakétának 3 km-es hatótávolsága volt.
Mi-2URN Zmija (Viper), amely szintén felfegyverzett változat. Az irányított páncéltörő rakéták helyett oldalanként egy-egy MARS-2 rakétakonténerből 2×16 Sz-5 nem irányított rakétával tudott tűzvihart zúdítani az ellenségre.
- Mi-2URN Zmija (Viper), amely szintén felfegyverzett változat. Az irányított páncéltörő rakéták helyett oldalanként egy-egy MARS-2M rakétakonténerből 2×16 Sz-5 nem irányított rakétával tudott tűzvihart zúdítani az ellenségre. A törzs oldalára egy darab Nugyelman-Szuranov 23mm-es gépágyút építettek.
- A Mars-2M indítókonténerből tölthető Sz-5 nem irányított rakéta a Mi-8, a Mi-17 szállító és a Mi-24 harci helikopterekhez is integrálásra került.
- Mi-2URN Zmija (Viper) szemből
- Közelebbről a fegyverzet 23mm-es gépágyúja. Lángrejtőt nem szereltek rá, valamint a Mi-2 helikopter szerkezete komoly visszarúgást is kaphatott tüzelés esetén
- A Mi-2URP-G Gniewosz (Füstös kígyó), fegyverzete a gépágyú mellett légiharcra volt optimalizálva. Oldalanként 2-2 9M32M Strela-2M (SA-7 Grail) rövid hatótávolságú légvédelmi rakétájának célzó berendezése megegyezett a páncéltörő változatéval. A helikopter orr résznek tetején jól látható a fotógéppuska.
- A MI-2URP-G 7332-es példánya oldalról. A légiharc rakétákat 9P54M típusú indítókonténerbe hordozták.
- A 9M32M rakéták hatótávolsága 4,2 km, de 9K32 kézi vetőcsőből indítható változat mintegy 2300 méter magasságig volt hatásos.
- Mi-2R (más források szerint Ro) Bazant fotófelderítő változat a hátsó részében filmes kamerákat hordozott. A harci és a felderítő változat is az 56. helikopterbázis állományába tartozott.
- A hátsó ajtóba az eredetileg az IL-28R felderítő bombázó repülőgépekből származó AFA-42/75 vagy AFA-33/75 típusú fényképezőgépeket lehetett beszerelni. Mint látható a technika nem volt digitális, hagyományos analóg nedves filmes előhívással készültek a felvételek.
- A fotófelderítő Mi-2R (Ro) hátsó kabinja. Az exponáló gomb használata (tehát a fényképezés) a pilótafülkében lévő jobb oldalon ülő operátor feladata volt. A hátsó kabinnal hagyományos utasszállító feladatra is alkalmazható volt a forgószárnyas.
- A "repülő kályhacső" eredetileg az 1950-es sugárhajtású repülőgépek gúnyneve volt, de erre a helikopterre és érvényes. Mi-2Ch Chekla vegyi felderítő és füstgenerátorral felszerelt helikopter, már a 49. bázisról érkezett. A vegyi felderítés mellett sugárzó anyagok detektálására alkalmas műszer is van a fedélzetén. A változat nagyban különbözik kívülről is a többitől, mert EDZ-80 típusú ködgenerátor van rászerelve két oldalra, amely a hajtóműkiömlő nyílásához van szerelve.
- Szemből a Mi-2Ch Chekla változat. A WDZ-80 ködgenerátor amely mindkét oldalra felszerelésre került, olajt juttat a gázturbinából kiáramló forró gázba, és ennek hatására sűrű fehér, világosszürke füst képződik.
- Mi-2RL változat: a mentőfeladatra felszerelt kutató-mentő helikopterből kettő is áttelepült a 49. bázisról. A fedélzeti felszerelése eléggé szegényes volt, inkább felcser, mint mentő forgószárnyas.
- A Wojka Ladone felirat is jelzi, hogy szárazföldi kutató-mentésre alkalmas változat. A 49. BLot repülte át Pruszcz Gdańsk bázisról. Az orr részen nincs kábelvágó és fotógéppuska sincs beépítve.
- A Lengyel Flotta Mi-2T helikoptere. Eredetileg Mi-2D Prezetacznik változat volt. A tengerészeti navalizált változat nem létezik, szállításra és futárfeladatra használják a típust.
- Wilk Morski névre keresztelték, amely tapasztalt tengerészt jelent. Kicsit olyan "Polish Popeye" utángyártott változat a veterán matróz képe. A helikopter a 43. BlotM. tehát a gdanski tengerészeti repülőerőktől érkezett Innowroclavba.
- A Mi-2 URP-G Gniewosz helikopter. A beépített 23mm-es gépágyú mellett az oldalsó függesztőpontokon, 9M32M légiharc rakéta, 9M14M páncéltörő rakéta, és Mars-2M rakétakonténerben Sz-5 nem irányított rakéta is hordozható.
- A Mi-2 katonai változatok orr részére gyárilag kábelvágót is szereltek.Amennyiben azonban a légkábelt a forgószárnyak kapták el, ott kényszerleszállás volt legtöbbször a következmény.
- Az oldalsó függesztőpilon közelről.Az alsó adatok a MARS-2M rakétakonténert jelzik.
- Az 5243-as változat Mi-2D Przetacznik repülő vezetési pont. Jelenleg már sima szállító helikopterként repül, a rádiók (UTS, UFK-K-1) már kiszerelésre kerültek.
- Az irányítótorony és Mi-2 változatok az állóhelyeken.
A kiállított Mi-2 változatokon túl még számos Mi-2T, Mi-2URP-G volt a bázison, több helyen a hadosztálytól, sőt, a dinamikus bemutató nyitókötelékében két W-3 Sokol/Gluszec, négy W-2 (Mi-2T/MI-2URP-G) és négy Mi-24D változat repült. A nyitókötelék nem a bázisról, hanem a tőle 3km-re lévő sportrepülő klub füves repülőteréről indult, a leszállásokat viszont a bázison hajtották végre.
- Az ünnepséget a csapatzászló és díszmenet nyitotta meg a földön.
- .. és helikopterkötelék a levegőben.
- A repülőklub füves repülőtere néhány km-re van a bázistól.( forrás: google)
- A levegőben a W-3PL Gluszec felfegyverzett helikoptert az orrész alá szerelt gépágyúról lehet beazonosítani.
- Mi-2 helikopterek a levegőben. Az ellenfény miatt a dinamikus bemutató nagy része árnyjáték volt, sok sötét helikopter sziulettel.
- Az árnyak, Mi-24W harci helikopterek
- Kis utómunkával azért néhány részlet is láthatóvá vált, legalábbis a lengyel felségjelzés.
- Egy W-3PL Gluszec leszállás közben. Szemből jól láthatóak a szárnycsonkok, amelyeken két-két függesztőpilon látható.
- Három Mi-2-es landol a kötelékből a bázis füves területén.
- Közelebbről látható, hogy W-2 (Mi-2) URP-G felfegyverzett változatok.
- A 7840-es Mi-2 (W2) URP-G leszállás közben.
A dinamikus program a nyitókötelék átrepülése után szóló Mi-24, majd páros Mi-24 bemutatóval folytatódott. Egy W-3RM Anaconda forgószárnyassal a lengyel haditengerészet kutató-mentő demója következett.
- A 0304-es W-3 Anakonda a tengerészrepülők kutató-mentő helikoptere. Megszoktuk, hogy piros-fehér a SAR helikopterek színe, de a képen látható példány szürke-narancssárga színekben pompázott.
- A helikopter orr részére komoly erejű forgatható keresőfényszórók kerültek felszerelésre. A Mi-14PL helikopterek alkalmasabbak voltak a mentésre, mivel csónak alakú törzs alsó-részükkel vízfelszínre is leszállhattak.
- A W-3 Sokol alap helikopter típusból a Mi-2 (W-2) típushoz hasonlóan sok változatot hoztak létre a PZL Swidnik szakemberei.
- A 175-ös oldalszámú Mi-24W repülte a dinamikus bemutatóját a típusnak.
- A 270-es Mi-24W példány a kötelékből leszállás közben a bázison.
- Mi jobb egy Mi-24W helikopternél? A kettő.. A géppár szintén komoly dinamikus bemutatót hajtott végre.
- Infracsapdázás nem volt, de a két helikopter szűk fordulókkal tarkított repülése így is látványosra sikeredett.
- A W-4 Puszczyk könnyű helikoptert a PZL Swindik jelenleg is, mint a Leonardo vállalatcsoport része, termékpalettáján tart.
- A W-4 forgószárnyasból 40 darabot építettek eddig a Lengyel fegyveres erők részére, más megrendelője nem volt a típusnak.
Merevszárnyú repülőgépek is szerepeltek a programban. A Lengyel Légierő Szu-22M4 csapásmérője mellett modernizált MiG-29-esük is repült, majd a Lask-i bázis egyik C-130 Hercules szállító-repülőgépe húzott át a beton felett. Egy sportrepülőgép is cikázott a levegőben, majd a bemutatók sorát a Lengyel légierő PLZ-130 Orlik köteléke zárta.
- A 8309-es oldalszámú Szu-22M4 vadászbombázó a Swidwini repülőbázisról érkezett.
- A 40. harcászati repülőszázad állományába vonták össze a megmaradt orosz gyártású bombázó repülőgépeket. A Szu-22 utódtípusa is kiválasztásra került. A Lockheed Martin F-35A alacsony érzékelhetőségű harci repülőgépe váltja a variaszárnyú csapásmérőt Lengyelországban.
- Landolási helyzetben, de ebből egy levegőben átstartolás lett, szilárd talajú futópálya nincs is a helikopterbázison.
- A Minszk-Mazowiecki bázisról érkezett az 54-es oldalszámú MiG-29B frontvadász. A repülőgép eredetileg a Csehszlovák Légierőnek készült gyári száma: 2960632354.
- A bázisról repült összes 29-es törzshátrészére a jellegzetes Kosciuszkó jelvényt festették fel, ez a 303. repülőszázad repülőgépire volt festve a második világháborúban. Minden repülőgép függőleges vezérsíkára egy-egy híres lengyel pilóta arcképe került. Az 54-esen Jerzy Jankiewicz (1913-1942) képe látható.
- A Powitzi szállító repülőbázis 1504 lajstromszámú C-130E Hercules szállító repülőgépe több áthúzást hajtott végre. A repülőgép 70-276 számmal készült az Egyesült Államok Légiereje számára ás 2005-ben került leállításra az AMARC-ban.
- 2012. júliusban került a Lengyel Légierő állományába. A repülőgép az 1504-es lajstromszámot és az egyedi "Charlene" nevet kapta. 2018-ban a Lengyel Légierő fennállásának 100. évfordulóján díszfestéssel látták el.
- A Szliácsi repülőnapon 2021-ben már a díszfestéssel repült.
- XA-41 típusú műrepülőgéppel repülték a leglátványosabb bemutatót.
- A repülőgép festése, a Kosciuszkó jelvény és a 303-as repülőszázad alapítvány felirata mind-mind emlékezés a második világháborúban a RAF oldalán harcoló lengyel egységre.
- A látványos bemutató egyik szép mozzanata.
- Az utolsó dinamikus program a Zespół Akrobacyjny "ORLIK demócsapat repülése volt. A PZL-130T1 Orlik gyakorló repülőgépeket felszerelt egységet 1998-ban alapították és azóta Európa szinte minden országában tartották bemutatót.
- A bemutatócsapat jelvénye. (forrás: wikipedia)
- A Latkowoi repülőklub repülőtéréről indult a nyitókötelék az 56. Bázis nyílt napjára.