Hadikiállítás Brünben - IDET 2021

dsc_2371m_2.jpg

A Csehországi Brno-ban (Brünben) 2021. szeptember 6-8 között rendezték meg az IDET-et, amely egy „csehszlovák” hadiipari kiállítás, hasonló mint a nálunk néhányszor megrendezett C+D volt. Az IDET természetesen a cseh és szlovák hadiipar mellett a haderők igényeinek, teveinek megfelelően külföldi kiállításokat is vonzott, és több ország és nemzetközi cég jelent meg termékeivel. A kiállításon a fegyverek, eszközök, harci és harctámogató járművek, lőszerek stb. a pavilonok korlátozott mérete miatt, legtöbbször makettek, szórólapok, prezentációs anyagok és értő technikai és katona és kevéssé értő marketing szakemberek által kerültek bemutatásra, de néhány prototípus, vagy éppen már hadrendben álló jármű, komplexum, fegyver és harctámogató rendszert fizikai valóságában is meg lehetett tekinteni.

dsc_2602m.jpg

  • Az IDET logója

Csehországba magyar védettségi igazolványt elfogadnak, az IDET-en is kérték, itt már kicsit problémás volt, hogy simán beengedtek orosz Szputnyikkal, de az Press Centerben, már elvileg nem volt jó, aztán fél perces tanakodás után átlendültek rajta, hogy azért van két oltás. Maszkot a kiállításon nem volt kötelező viselni (hiszen elvileg védett volt mindenki) jómagam és többen azért viseltünk a belső tereken. Egyébként a kiállítás előtt működött COVID teszt központ egy sátorban.

A kiállítás területén némi dinamikus bemutatóra is sor került a cseh fegyvereres erők jóvoltából. A kiállítást  teljes vertikumában nem tudom bemutatni, inkább magyar szemmel nézve összevetem a látottakat a Zrínyi Haderőfejlesztési Programmal.

Az IDET-en magyar vonatkozású fegyverrendszerek is kiállításra kerültek. A légi haderőnemmel kapcsolatba hozott L-39NG és a 80%-ban magyar bank által állami hitelgaranciával 51%-os magyar befektetői csoport kezébe került (tehát nem magyar állami kézbe került többségi tulajdonú) Aero Vodochody hazai pályán vérzett el a teljes érdektelenségben. A saját közösségi oldalaikon ugyan ezt írták ki:

244641628_4095410480563691_70285788391771608_n.jpg

  • Az Aero által közölt kép a Twitteren és Facebookon (forrás: Twitter)

Az Aero szokás szerint részt vesz a brnoi IDET kiállításon, ahol két jelentős látogatásokkal teli napot töltöttünk el: a cseh és szlovák védelmi minisztérium közös delegációja, mindkét miniszter, Lubomír Metnar és Jaroslav Nad, akikkel a pilótaképzés és a jövőbeni együttműködés lehetősége a repülésiparban is szóba került. Benkő Tibor magyar honvédelmi miniszter, Cseh Köztársaság külügyminisztere, Jakub Kulhánek és Cseh Köztársaság légierő parancsnoka, Petr Mikulenka vezérőrnagy is meglátogatott minket.. (forrás: facebook)

aerm-615db570a748b633814092.jpg

  • A Lockheed-Martin stand a háttérben, tehát a kép az Aero kiállítóterénél készült Benkő Tibor honvédelmi miniszterről. (forrás: honvedelem.hu)

A valóságban viszont a fenti kötelező, udvariassági látogatásokon kívül nem volt kiállítás. Értsd prospektus, szóróanyag, kis emléktárgyak stb. Semmi. Még egy csésze cukorka sem a három asztaluknál. Két-három AERO alkalmazott egy-egy fotelbe unatkozott és beszélgetett. Egyetlen L-39NG 15 centis fegyver felfüggesztésekkel bemutatott makett volt az egyik asztalon. Nos, ez nem egyetlen látogatás, hanem egy teljes nap megfigyelése volt, mert többször is visszamentem a standjukhoz. Ez a cseh repülőipar kirakat cége. Nem hiszem, hogy nem volt akár legyártva is prospektusuk az L-159-ről, az L-39NG-ről vagy a meg nem valósult F/A-259 Strikerről.

dsc_2397m.jpg

  • Amikor nem a VIP nem protokoll látogatása zajlott, üres volt az Aero standja. Se érdeklődők, se prospektusok, se ajándékok. 

m-p_20211008_101431.jpg

  • Ennyi várta a látogatókat az Aero-nál..

dsc_2466m.jpg

  • Az egyetlen makett L-39NG fegyver felfüggesztésekkel. A szárnyakon lévő két belső pilonon üzemanyag póttartályok, a külsőkön nyolc darab nem irányított rakétát hordozó konténer. (A lézerirányítású rakétákhoz a makett orr részre alá be kellett volna rakni a szenzorgömböt.) A törzs alatti függesztőhelyre HMP400 gépágyúkonténer került.

hmp_400_pod_l-39ng-wikipedia.jpg

  • A HMP400 valóságban. (forrás: Aero)

A 85 éves CZ (Česka Zbrojovka) Group amely pisztolyokon kívül elsősorban a  Bren2 és Scorpion kézifegyvereket  gyártja, és hazánkban is licencben készítjük Kiskunfélegyházán, viszont kiváló bemutatót hozott létre, a látogatok majd minden fegyvert kezükbe foghattak, vállukhoz emelhettek, brosúrákat, katalógusokat nézegethettek. 

dsc_2469m.jpg

  • A Česka Zbrojovka kiállítása minden igényt kielégített. Alig tudtam fotózni, hogy ne legyen tele önkéntes (fegyvereket próbálgató) lövészekkel.

A Rheinmetall, amelyet a Lynx, Gidrán stb. haza gyártása és vegyesvállalata miatt szintén magyar vonatkozásokkal is bír, kiállította többek között a KF-41-est, amely lövegtornyának tetejére most felső távirányítású géppuskatornyot installált, amely függetlenül mozoghat a fő fegyverzettől. A német cégcsoportnál az érdeklődőket ellátták minden földi jóval, hátizsákkal bemutató füzetecskékkel. A Hiúz belsejét is lehetett fotózni meg bent ülve is egyébként, amit nálunk félig-meddig engedélyeztek csak. Kiállították a KM-30-2 ABM gépágyút és a Gladius 2.0 digitális egyéni katonai rendszert.

dsc_2380m.jpg

  • Hazánk zalaegerszegi üdvöskéje a KF-41 Hiúz. Előtte egy távirányítású robotkutya látható.

dsc_2358m.jpg

  • Az MK30-2ABM gépágyú az IFV (gyalogsági harcjármű) egyik ajánlott fő fedélzeti tűzfegyvere. A másik a 35mm-es Wotan gépágyú

A Rehinmetall a jövőt is elhozta egy robotkutyával melyet távirányítással lehetett vezetni (tehát nem önirányítású), de beépített szenzorokkal rendelkezett.

dsc_2376m.jpg

  • A német cég, robotkutyája... A látogató hölgyek rajongtak érte.

615db570a748b633814092.jpg

  • Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter is megtekintette a Rheinmetall kiállítását. (forrás: honvedelem.hu)

A Rheinmetall standdal szinte szembe állt a KMW+Nexter (német-francia) közös kiállítása, amely már összebútorozott, és közös termékportfóliót is kínállt.   A KMW (és a Rheinmetall) közös gyermeke a Leopard2A7 harckocsi, amelynek magyarosított változatából hazánk is rendelt, de gyakorlatilag Euroleopard-nak is lehetne nevezni, mert a franciákon kívül minden ország, amely nem keleti technikájú páncélosokat használ, bizony ennek a típusnak valamilyen változatát tartja hadrendben.  A Leopard2 jövője még kérdéses, olyan prototípus is létezik, hogy KMW alvázra a Nexter Leclerc tornya került utóbbi lövegével (valószínűleg azért mert az L/55 lövegcsaládot a Rheinmetall gyártja.) Van Leopard2 prototípus is, amelyet 130mm-es löveggel próbáltak ki, de tervezés alatt van egy 140mm-es harckocsiágyú is.

dsc_2333m_1.jpg

  • A KMW Leopard2A7 prototípusa. Hazánkban is Kecskeméten és Hajmáskéren is látható volt. A belső berendezései a Bundeswehr által rendszeresített változatnak felel meg.

dsc_2334m.jpg

  • A Leopard2 általános harckocsikat rendszerben tartó, illetve megrendelő országok között látható a hazánk zászlaja is.

dsc_2340m.jpg

  • Szemből a Leo..

dsc_2341m.jpg

Az Leopard Rheinmetall által gyártott L/55 típusú lövege. és ki lakik a csőben?

dsc_2344m.jpg

  • Ilyen sem nagyon volt a történelemben. Két német cég RM és a KMW összeveszéséből a nevető harmadik egy francia. Így lett a KMW+Nexter Defence Systems, vagyis egyesült a Leopard2 és a Leclerc gyártója.

A német cég Panzerhaubitze 2000 típusú önjáró lövegéből is 24 darab kerül honvédségünk állományába. A csehek máshogy gondolkodnak, részint okosan, részint furcsán. Előszóban, szerintem is jó választás a láncos járművek közül a Páncélostarack a nehézdandár számára, bár szállíthatósága nehézkes magyarországi viszonyok között, mert kevés a tréler, még kevesebb a pőrekocsi, és hát ott a vasúti pálya, és közúti hidak, átereszek teherbírása. Viszont többi seregtestünknek nincs tüzérsége az elavult D-20 vontatott lövegen kívül.

A csehek a kerekes technika mellett tették le a voksukat, és a Nexter cég (amely már KMW-Nexter) Caesar nevű terepjáró tehergépkocsira szerelt 155mm-s tarackjából vettek 52 darabot. Ezek bekerülési költsége, bár kétszer akkora mennyiség, de kevesebb volt, mint a német önjáró lövegé. A páncélostarack hívei azt mondják, hogy a francia terméket kívülről kell tölteni és nincs páncélvédelme. Ez igaz. Meg az is, hogy az arcvonaltól 15-30 km-ről veszi fel a harcérintkezést, a manuális töltése se gyorsabb, se lassabb, mint a Panzerhaubitzé mivel az is manuális. Páncélvédelem meg kvázi nem kell, mert sokkal gyorsabban eltávozik a tüzelőállásból, mint a német fegyver. Ez terepen ugyan nem igaz mert ott a maximális sebessége harminc km/óra, de sokkal gyorsabban a Panzerhaubitze se halad hegyen-völgyön. Európa, a világ egyik legsűrűbb úthálózatával rendelkezik, ergo nem szükséges, mezőkön haladni, úton pedig elérheti a CAESAR a 100km/órás sebességet. Az ABV védelem sem hiányzik, mert ha termonukleáris háború lenne, akkor nem ez a fegyverfajta dönti el a háború sorsát, ahogy a Páncélostarack sem.

dsc_2343m.jpg

  • A Caesar önjáró tarack. A lövegének hatótávolsága egyezik a Panzerhaubitze tarackjával. Terepen lassabb, utakon gyorsabb, páncélvédelme nincs, helyette mozgékony. Bekerülési és fenntartási költsége jóval kedvezőbb, mint a lánctalpas német páncélos taracknak. Harcban próbált típus, Afganisztánban, Maliban, Csádban és más helyeken vettették be a franciák.Öt ország rendszeresítette, és további háromnál beszerzés alatt áll. A csehek TATRA alvázra építik, tehát ott is van hazai ipari beszállítás.

 

  • A francia hadseregnél rendszeresített változat gyakorlaton. (forrás: youtube)

Hozzá kell tenni, hogy Csehország maga is rendszerben tart ilyen kategóriájú fegyvert, hiszen 156 darab csehszlovák 152mm-es DANA ShKz vz. 77 önjáró tarackkal rendelkezik, amely orosz űrméretű fegyverével hasonló a lőtávolsága mint a két nyugati típusnak, és gyártanak maguk is hozzá lövedékeket, áradásul cseh gyártmányú TATRA alvázon gurul. A szlovák cég kínál hasonló 155mm-es NATO sztenderd lövedékkel tüzelő változatot a Szuzana 2-öt (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky), magyarul: automatatöltésű önjáró löveget, sőt legújabb fejlesztése egy másik hölgynevű Dita önjáró tarack szintén látható volt a Czeslovak Group kiállásán.

dsc_2545m.jpg

  • A Suzana (Szuzanna) II. A szlovák cég 155mm-es főlöveggel rendelkező önjáró tarackra. Elődje a Dana még orosz űrméretű 152mm-es löveggel készült.

dsc_2550m.jpg

  • A szlovák (csehszlovák) tarackágyú elődje a Dana szintén már harcban próbált. Afganisztán,Oszétija, Libanon és Grúzia voltak a konfliktusok ahol bevetették.

  • A kerekes tarackok tüzelés közben a cseh hadsereg gyakorlatán 2017-ben.

dsc_2328m.jpg

  • A legújabb változat a szintén 155mm-es Dita. Az L45 típusú löveggel felszerelt önjáró tarack kabinja STANAG 4569 Level I védettségű. A szlovákokkal közösen az Excalibur fejlesztette.

dsc_2498m.jpg

  • A Dita szemből. A kabinja gyártója szerint teljeskörű ABV védelemmel rendelkezik. Lövegének hatótávolsága rakétahajtású lőszer nélkül is eléri a 39km-t.

Az ELBIT csak makett formájában mutatta be a saját ATMOS nevű szintén kerekes önjáró tarackját, amelyet komoly költség lett volna áthozni Csehországba.

Nos, papolunk itt V4-kről, de ott egy világszínvonalú fegyver, amit közösen lehetne gyártani. Cseh alváz, szlovák löveg, és fene tudja, mit tudnánk mi hozzáadni, de ismét egy otthagyott lehetőség, pedig a közepes dandárunknak és a területvédelmi egységeink tűzereje és tüzelési hatótávolsága ilyen fegyverekkel felszerelt tüzérosztályok felállításával komolyan megnőne. Az ukránok léptek, ott a szlovákokkal közösen hasonló, de 152mm-es változatú kerekes önjáró tarackokkal növelik a tűzerőt, vagy legalábbis a régebbi orosz alkatrészekkel is felszerelt láncos technikát váltják velük.

Ha már tüzérségi eszközök. A Rehinmetall Kecskemét után ide is elhozta a Ragnarök aknavetőjét. A 120mm-es nehéz aknavetők reneszánszukat élik. A németeken túl például a Patria is elhozta furcsa „alacsony érzékelhetsőgű” 120-as aknavetős konténerét, igaz a konténerbe nem engedélyezték a fotózást. Futurisztikus külsejű és félig öntöltő az izraeli ELBIT MRSI-3 típusú 120-asa. Gyakorlatilag a Hinterberger, bár nem volt kiállító, de szintén gyárt 120mm-es aknavetőt, tehát akármelyiket rá lehetne építeni a KF-41 alvázra. Annak feltehetően már nem Lynx lenne a neve, hanem egy másik nagymacska.

dsc_2359m.jpg

  • A Ragnarök 120mm-es aknavető a Rheinmetall standján.

dsc_2317m.jpg

  • A Patria NEMO konténere szintén egy 120mm-es aknavető rendszer. Maga az aknavető egy kicsit futurisztikus megjelenésű toronyban és burkolatban található.A konténert szárazföldön terepjáró tehergépjárműre, illetve hadihajó fedélzetére is telepíthető. A Patria NEMO Land tornya 120mm-es aknavetővel kerekes és láncos alvázra is építhető.

dsc_2504m.jpg

Az izraeli ELBIT félautomata 120mm-es aknavetője.

  •  Működés közben (forrás: youtube)

A KF-41 cseh ellenfele a Cockerill toronnyal is felszerelhető, a Lynx-nél hagyományosabb tervezésű Ascod ( ("Austrian Spanish Cooperation Development") szintén látható volt a kiállításon. Az alvázára lehetséges változatokat talán nagyobb számban mutatták be, mint a német típusét, bár a 105 és csökkentett töltetű és csőhosszú 120mm-es páncélvadászra a fotelszakértők azt mondták, hogy modern MBT-k ellen semmit sem érnek. Az oroszok máshogy gondolkodnak, BMP-3, vagy BMD-3 deszant-járműveik is nagyobb kaliberű lövegekkel vannak felszerelve, mint a 30-40mm. Az orosz doktrína szerint akkor jó a tűzerő, ha van. A „0” darab nagyobb űrméretű löveg helyett a 90-es, 105-ös, 120-as is kiváló támogató és akár páncélelhárító fegyver. Különösen, hogy nem szemből kell lőni az erősebb MBT-t.

dsc_2316m.jpg

  • Az Ascod. Hagyományosabb tervezésű mint a KF-41

dsc_2323m.jpg

  • Lövegtornyába akár nehézgéppuskát, vagy Mauser 30Mk2 löveget, de akár 105mm-es ELBIT Sabra ágyút is be lehet szerelni. (persze más-más toronyba). A Cockerill a tornyok különféle változatait kínálja a spanyol-osztrák harcjárműbe, de Dél-Afrikai DENEL, a General Dynamics és az Oto Melara is kivál toronyváltozatokat.

dsc_2324m.jpg

  • Az Ascod föbb nemzeti változata a spanyol Pizzaro és a Brit Ajax és Griffin harcjármű. A Lnyx-el ellentétben, három nemzet már rendszeresítette, Csehországban és Ausztráliában tesztelésen vesz részt a Hiúzzal együtt. (A cseheknél a Svéd CV90M is a ringben van még.)

A szlovák BVP-M, BVsP ISTAR egy olcsóbb, alacsonyabb felszereltségű gyalogsági harcjárművet, felderítő járművet eredményezett, amely azonban úszóképes, és modern 30mm-es távirányítású toronyba szerelt modern infra és TV kamerás érzékelőkkel, és akár besugárzásjelzőkkel is felszerelve, páncéltörő rakétákat az toronyhoz integrálva potens fegyvert eredményez. Ellentevékenység rendszer csupán füstgránát, de lézer és radarbesugárzó szenzorrendszer beépíthető. Igen kevéssé komfortos mint a Lynx, az Ascod vagy a CV90M, de Európában kevéssé kell IED robbantásoktól tartani és a BVP-vel nincs expedíciós hadtest a közel-keletre.. Néha fontos, hogy a haditechnika fejlesztésénél, beszerzésénél az is, hogy milyen geopolitikai és földrajzi környezetben kívánjuk használni, ergo, az ország haderejét milyen földrajzi térben kívánja a politikai-katonai vezetés bevetni.

dsc_2398m.jpg

  • A szlovák gyártású régi BVP-k (BMP licenc) távirányítású toronnyal felszerelt modernizált felderítő járműváltozata a BVsP ISTAR. Nekünk is lehetett volna, ha megtartjuk és konzerváljuk a kivont BMP-ket.

xm-615db570a748b633814092.jpg

  • Dr.Benkő Tibor honvédelmi miniszterünk is ismerkedett a szlovákok felderítő BVP harcjárművével. (forrás: honvedelem.hu)

A BMP-BVP és más harcjárművekhez egy szlovák cég, a Trencséni illetőségű EVPU különféle távirányítású toronyfegyverzeteket kínál méghozzá rengeteg változatban, a 7,62mm-es géppuskás Gladius típustól, 12,7 nehézgéppuskával, 20mm-es gépágyúval rendelkező Crane, Mantis, (nem a német MANTIS csak kevés a képzelőerő névválasztásban) egészen a Tura30 nevű 30mm-es toronyig, amely a BVP sorozat alapfegyverzete lehet, akár páncéltörő rakétákkal kiegészített változatban is. Ismét eszembe jutott az Ejden-Yalcin és a Yörük (pardon, Gidrán és Nomád), hogy V4 együttműködés Trencsén „félig-meddig Magyarország, miért is kéne ASELSAN török holmi licencben. Hozzáteszem az EVPU megnyerte az idei IDET nívódíjat is.

dsc_2298m.jpg

  • A Szlovák EVPU a változatos távirányítású tornyokat kínál kerekes és láncos harcjárművekre, terepjárókra.

dsc_2304m.jpg

  • A fő tűzfegyverek változatosak, a 7,62mm-től a 30mm-es gépágyúig, az különféle érzékelőket (tv képernyős, infavörös, hőkamerás stb.külföldről szerzik be valószínűleg). Ami talán a probléma lehet, hogy nem igazán láttam fegyverstabilizátort a tornyokhoz. Anélkül hiába, hogy látom az ellenséget, meg kell állni a pontos tüzeléshez. De nem vagyok szakember, lehet, hogy tévedek.

dsc_2633m.jpg

  • A távirányítású fegyverek kezelőpultjának egyik változata a trencséni cég kínálatából.

dsc_2307m.jpg

  • Az IDET nívódíját ez a torony nyerte. V4-es együttműködésben lehetne elvileg szlovák torony is több magyar harci járműn, talán olcsóbb lenne a ASELSAN török cég állványánál és még EU-s beszerzés is lehetne.

dsc_2310m.jpg

  • A trófea :).. Nem a vadászati kiállításé..

A NEXTER szabadtéren bemutatott TITUS kerekes műszaki harctámogató járműve bent a kiállításon is volt egy másik változat, prospektusban pedig az egész páncélozott járműcsalád egy monstrumot eredményezett, amelynek nagy intenzitású harctéren talán könnyen megsemmisíthető, viszont aszimmetrikus hadviselés esetén (a franciák Afrikában szinte állandóan ezt viselnek valamely volt gyarmatukon) védi a rendfenntartókat, békefenntartókat.

dsc_2517m.jpg

  • A Nexter Francia cég Titus műszaki kerekes harcjármű.

dsc_2513m.jpg

  • Brutális..

dsc_2348m.jpg

  • A Titus másik változata egy mozgó harcálláspont. A Nexter TITUS-ből 62 darabot vesznek a csehek többféle változatban.

A cseh Excalibur cég kicsit fekete bárány a napjaink magyar kormányzatánál, mert az előző kormányok rajtuk keresztül bonyolítottak fegyverexportot, elsősorban T-72, BMP-1 került eladásra a kivont hazai készletekből.

Az Excalibur bemutatott egy 70 tonnás teherbírású trélert, az ST 775-20W/DEM-70 típusjelzéssel, ami talán a Leopard 2A7 szállítására is alkalmas lenne, bár lehet, hogy méretei miatt nem alkalmas rá. Az biztos, hogy össztömege a 70 tonnás harckocsival 90 tonna. A tréleren a cseh legmodernebb T-72/ERA típusjelzésű változata volt, amely talán a CZM4-nél is fejlettebb védelemmel rendelkezik. A harckocsi kiegészítő robbanó páncélzata számításuk szerint 400mm-t homogén acélpáncélzat növekedést eredményez, annak súlya nélkül. Jómagam csekély harcérték növekedésnek éreztem, mivel a löveg és stabilizátora azonos maradt, akárcsak a tűzvezetése, tehát 1800 m „hatásos” lőtávolság” még nappal is elmarad a Leopard 2A4-hez képest is, nemhogy éjszaka, vagy rossz időben. Ugyanakkor Csehország Európa közepén nem kényszerül páncélos fegyvernemének gyors típusváltására, valamint a cseh nehézipar és a magyar nehézipar között zongorázni lehet. Például Ők gyártottak T-72-est. A TATRA vagy Skoda név is jelent valamit…

dsc_2534m.jpg

  • Az Excalibor 70 tonnás trélere a DEM70. Talán kompatibilissá lehetne tenni a Leopard2A7 szállítására. Ahogy a SKODA olcsóbb mint a VW azonos kategóriája, úgy valószínűleg a cseh tréler is saját kategóriában.

Ha már páncélozott járművek. A Zetor (igen a traktorgyár) is szélesítette portfólióját haditechnikai vonalon. A Zetor két MRAP kategóriájú járművet és egy deszant szállítójárművet mutatott be. Utóbbi egy komolyabb homokfutó, mint az amerikai MZR Polaris amit a szlovákok és mi is rendszeresítettünk a különleges erőinknek, de könnyen szállítható és ejtőernyővel ledobható, akár a CASA-235-295 vagy C-27J Spartan szállító repülőgépekről is. Talán még a csehek is vesznek belőle.

dsc_2427m.jpg

  • Bizony a Zetor már nem csak traktort gyárt. A Zetor Gerlach 4x4-es harcjármű a Tátra egyik hegycsúcsáról kapta a nevét. Szélesebb mint a Gidrán, kicsit hasonló az Oskosh M-ATV-hez.

dsc_2424m.jpg

  • Egy másik változat a szlovák gyártótól.

  • A Zetor Gerlach 4x4-es bemutatója. (forrás: youtube)

dsc_2429m.jpg

  • A cseheknél hagyományosan léteznek légideszant egységek. A mozgékonyságukat a Zetor kompakt járművel növelné. Akár ejtőernyővel is földre lehet juttatni. (Hátul a raktérben voltak láthatóak az ernyők.) Katonákon kívül a raktérben páncéltörő, légvédelmi rakéta komplexum, vagy gépágyú is felszerelhető.

A PGZ WZL egy lengyel cég 2WD-GT FR-21A néven különböző típusú és kategóriájú járművet (Olyan Toyota Pick-Up kategóriában) alakítja át némileg védettebb járművé. Összefoglaló néven ROSOMAK BMS System rendszerrel.

dsc_2408m.jpg

  • Egy védetté tett terepjáró egy másik Legyel cég a PGZ WZL-től.

A Defenture holland cég is kiállított egy páncélozott terepjárót és egy Scorpion 6,6 deszant járművet, de katalógusuk szerint légiszállítású járműveket és terveznek és gyártanak GRF 5.12 típusú alváz platformra.

dsc_2404m_1.jpg

  • Holland kiállítok is voltak az IDET-en. Több platfromra kínáltak katonai járműveket

  • A Defenture rövid reklátfilmke, négy kerék meghajtással és nélküle. (forrás: youtube)

dsc_2464m.jpg

  • Egy légideszant jármű holland módra. A vezető squadon/motoron érezheti magát. Befér egy CH-53-asba, így akár a csehek C-295 szállító repülőgépeibe is. Sőt a Mi-17-es is elbírja.

Az Oskosh még kiállítási részből is csak irodát bérelt, de láttunk egy kiállítás területét elhagyó L-ATV járművet, amely egyébként sem a belső sem a külső kiállításon nem szerepelt.

dsc_2811m.jpg

  • Az amerikai Oskosh L-ATV nem volt kiállítva, "szökés" közben kaptuk el a fényképezőgéppel.

A cseh védelmi ipar egyébként bemutatta a saját átalakításokkal hadrendben tartott, Iveco, Landrover Cayman és Pandúr harcjárműveiket, sőt szabad téren a Pandúrra telepített harcálláspontot is simán végig lehetett nézni, néhány fotót is készítve.

dsc_2488m.jpg

  • Egy Toyota állig felfegyverezve. A cseh különleges erők használják.

dsc_2685m.jpg

  • Akárcsak a Range Rover változatait. A Land Rover Defender és Kayman járművekből összesen több mint 700 darab kerül a haderő állományába.

dsc_2699m_1.jpg

  • A német DINGO-ból 21 darab a cseh haderő kötelékébe teljesít szolgálatot.

dsc_2605m.jpg

  • A Pandúr mozgó harcálláspont a kiállítási épületben.

dsc_2587m.jpg

  •  Valamint kiépítve a szabadtéri bemutató helyszínén.

dsc_2812m.jpg

  • A Pandúr legnagyobb példányszámú változata a cseh haderővel a lövészpáncélos. Összesen 127  Pandur áll hadrendben.

dsc_2908m_1.jpg

  • Egy kis dinamikus bemutató Range Roverrel. A toronygéppuska és az infravörös célzó ismerős lehet például a T-72-es vagy a BMP harcjárművekről.

A Vojensky Technicky Y Ustav  s.p (nem én káromkodok, ez a neve) vagyis VTU az megfelel a HM EI Zrt-nek csak régebben csinálják. Nagy területen mutatták be tevékenységüket és 100 oldalas katalógusuk szerint iszonyú sok mindennel foglalkoznak. Termékeik között vannak például ANTOS 60-mmes Spec. Ops. egységeknek kialakított ultrakönnyű üvegszálas 60mm-es és szintén 60-as, de „long-range” hatótávú hagyományos aknavetők és különböző géppuska fegyvertornyok. Gyártanak lőszert 9mm-es pisztolytölténytől egészen 60mm-es aknavető gránátig. Felderítő optikai, elektro-optikai rendszereket, álcázó és ellentevékenység rendszereket, rádiózavaró berendezéseket. Hadikórházakat is képesek gyártani, telepíteni (persze a műszerek, berendezések nagy része cseh illetve import azt nem Ők gyártják).

dsc_2450m.jpg

  • A cseh haditechnikai intézet ultrakönnyű 60mm-es mozsara jó fegyver a különleges műveleti erőknek. A Hinterberger is gyárt hasonlót.

A török ACS-ARMCAR szabadtéren kiállított két MRAP kategóriájú járműve, nekem olyan Kommondor utánérzésem volt, gondolom hasonló magán kezdeményezés. A Cobra II MRAP és a GIDRÁN nagyon hasonló kialakítású jármű.  A belső kiállító térben is Mercedes terepjáró átalakítást.

dsc_2279m_1.jpg

  • A GIDS mindenféle védelemnövelő páncélozást kinál akár Mercedes, akár más járművekre.

dsc_2508m.jpg

  • Saját termékekkel is jelentkeztek. Egy ormótlan MRAP szállító.

dsc_2509m.jpg

  •  A Cobra II viszont nagyon ismerős volt, ha a Gidránra nézünk. Ez a jármű is török csak másik cég. Ottani neve: Ottokár

m-p_20211008_103426.jpg

  • A blogger és az Ottokár Cobra II MRAP

dsc_2510m.jpg

  • A Cobra II MRAP hátulról.


  •  Mozgás közben az Ottokár/Cobra II. MRAP (forrás.youtube)

A TATRA egész terepjáró teherjármű családját bemutatta, egy részüket makett formájában. Mindenre van megoldásúk a 4x4-től a 8x4-as járművekig. Olyan igazi csehek járművek, kevés elektronika, erős motor, szögletes durva vonalak. Persze működik…  

dsc_2536m.jpg

  • A TATRA még mindig él és virul. A tehergépjármű gyártás emblematikus cseh gyártója (Az otthoni vetélytárs az AVIA volt).

dsc_2538m.jpg

  • Szinte minden teherjárművét a cseh hadseregnek a TATRA készíti, és különféle fegyver, harci és harci támogató rendszerek alvázának nagy részét szintén a cseh gyártó készíti.

dsc_2577m.jpg

  • Talpig álcahálóban egy 4x4-es változat.

dsc_2665m.jpg

  • A terepjáró képesség fontos, a kis dinamikus bemutatón több járművel is megmászták az akadályokat.

dsc_2679m.jpg

  • Nem jelentettek leküzdhetetlen akadályt a tereptárgyak.

dsc_2719m.jpg

  • Napjainkban is több mint 3300 TATRA jármű van a Cseh hadsereg állományában.

dsc_2881m.jpg

  • A tűzoltóság is saját cseh gyártású TÁTRA és Excalibur típusú járműveket használt túlnyomórészt.

A Szlovákok is bemutattak egy Patriot II típusú félig MRAP, félig páncélozott teherautót szintén kiállítottak. A GIDRÁN-nál mindenesetre szélesebb volt.

dsc_2339m.jpg

  • A szlovák Patriot II. igazi célpont a harcmezőn, persze IED ellen véd, valószínűleg a STANAG 4569 Level I. vagy II. védettség is megvan.

Helikopterek közül szabad téren a cseh rendőrség Airbus H-135, a hadsereg W-3A Sokol és a díszfestésű 3369-es lajstromszámú Mi-24V/35 került bemutatásra, utóbbival a második világháborúban a RAF oldalán harcoló 311-es bombázószázad emlékének tisztelegnek. A szlovákok elhozták az 7445 lajstromszámú UH-60M, Black Hawk forgószárnyasukat. Nos, a király meztelen. Csörlő van, fegyverzet, besugárzásjelzők, ellentevénység rendszerek nincsenek.

dsc_2559m.jpg

  • Egy veterán W-3A Sokol kutató-mentő változatú helikopter. A lengyel gyártó Mi-2-est alapul vett tervezés egy időtálló jó helikoptert eredményezett. Az első Sokol 1979-ben repült. A csehek a lengyeleknek átadott MiG-29-es repülőgépekért kaptak barterügyletben. (11 darab W3A Sokol 10 darab MiG-29-ért).

dsc_2599m_1.jpg

  • A Mi-24V/Mi-35 helikopterek még szolgálatban állnak a cseh légierő állományában. Ez a gyönyörűen díszfestett példány a 311-es bombázószázadnak állított emléket, amely a Brit Királyi Légierő oldalán túlnyomórészt cseh személyzettel harcolt a második világháborúban.

dsc_2656m_1.jpg

  • A 7445-os oldalszámú UH-60M Blackhawk helikopter a szlovák légierő állományából. A helikopterek felszerelése erősen hiányos, mint látható a besugárzásjelzőknek is csak a helye van meg. Valószínűleg politikai nyomásra nem a legjobb megoldást választották a tenderen. A helikopterek után a még drágább F-16V vadászbombázókat is megrendelték. Azokhoz is minimális még egy javadalmazásnyi fegyverzetet sem szereztek be, de amennyi üzemóra lesz a repülőgépekben 100 évig repülhetnek a jelenlegi repülési kereteket figyelemebe véve.

dsc_2969m.jpg

  • A 0714-es W-3A Sokol indul haza bázisára.

Repülő ellentevékenység rendszerek. Az izraeliek két cége is bemutatkozott ellentétes módon.  Az ELBIT elhozta különböző JAMMER és DIRCM berendezéseit, azt is, amely a mi KC-390 Millenium szállító repülőgépeinkre kerül telepítésre.

dsc_2614m.jpg

  • Az ELBIT több típusú DIRCM és rakétaindítást jelző, besugárzást jelző berendezést állított ki.

dsc_2615m.jpg

  • A DIRCM irányított lézerrel égeti ki, teszi tönkre a hőkövető fejrészét a rakétáknak.

dsc_2618m.jpg

  • Az ELBIT eszközei nemcsak katonai repülőgépeken, hanem az EL AL repülőgépein, valamint több ország VIP szállító és csapatszállító repülőgépein is rendszeresítésre került.

dsc_2616m.jpg

  • Magyarországon a KC-390 Millenium szállító-repülőgépekre kerül beépítésre a rendszer. A brazilok így szállítják már hazánknak a repülőgépeket. A mi gépünkre a J-MUSIC rendszer kerül beépítésre valószínűleg.

A Bird Aerosystem pedig üres standdal kedveskedett a látogatóknak. Vagy fél tucatszor voltam ott nyitástól zárásig. Viszont ott hagytak katalógusukat.  Láss csodás. Reklámozták az Aeroshield rendszert, amelyet hazánk döntéshozói beszereztek 2018-ban az Airbus A319-esek védelmére. Az akkori hírek szerint a drágább ELBIT megoldás ellenében ez DIRCM helyett/mellett infracsapdákkal dolgozott volna. Nos a szórólap szerint az anti-missile Pod AMPS-MVD (DICM) rendszere védi a repülőgépeket 360 fokban a légi és földi indítású hőkövető rakétáktól a repülőgépeket. Az hogy nem látjátok a magyar A319-eseken az bizony valami ármány lehet, mert a brossurán éppen a Liszt Ferenc reptéren álló egyik Airbusunkra van felszerelve - talán „photoshoppal” - és azon még infracsapdás/DIRCM-es változat.  Megboldogult Kővári Laci barátom mindenesetre anno látta Őket a mi Airbus repülőgépeinken méricskélni, dolgozni az izraeli csapatot.

dsc_2295m.jpg

  • A Bird Aerosystem üres standja. Viszont a szélén látható prospektusokból el lehetett hozni, és ott ért minket a meglepetés, hogy a Liszt Ferenc repülőteret lehetett beazonosítani egyik Airbus A319 csapatszállító (a függőleges vezérsík nem volt látható, de ennyire nem lehet tévedni, és ott volt rajta a cég Aeroshield rendszere.). Vagy a Photoshop dolgozott..  vagy más áll a háttérben, de repülni nem volt látható még egyik csapatszállítónk sem a megrendelt rendszerrel.

Zuhanyhíradó szinten az ELBIT annyit mondott a Bird eszközére, hogy Blöff..

A csehek mindenesetre szerződést kötött velük a Mi-17-esek ellentevékenység rendszerére. A szórólapjukon lévő képek tanúsága szerint egy Falcon7X-re is felszerelésre került. Meglátjuk…

A kiállítás során megállapíthattuk, hogy hazánk csak kullog drónok, UAV-ok tekintetében a cseh haderő után. A Szojka 1988-ban eleinte még közös fejlesztés volt, aztán csak a csehek reszelték és végül hadrendbe is állították. 2011-ig állt rendszerben. Napjainkban fél tucat különböző típusú UAV-ot alkalmaznak a kicsi Raven-tól a Sky Eagle rendszerig. Ezek általában amerikai típusok és felderítő eszközök. Csapásmérő kapacitás még nincs.

dsc_2460m.jpg

  • A dróntechnika is sok helyen jelen volt a kiállításon. Egy Raven (holló) minidrón. (MicroUAV)

dsc_2452m.jpg

  • A Scan Eagle katapultja, a végén a felderítő UAV-val. A katapult 75 kg teherbírású, tehát a Hajmáskéren látott magyar prototípus jóval nagyobb és nehezebb UAV-ot, vagy akár "öngyilkos" drónt képes indítani.

dsc_2454m.jpg

  • A Scan Eagle. Amerikai gyártmány.

dsc_2446m.jpg

  •  Egy másik drónrendszer a levegőben.

dsc_2447m.jpg

  • ..és földi tartozékokkal együtt.

Az elektronikus zavaróeszközök is részt kaptak a kiállításon. A cseh hadsereg két hátizsák méretű elektronikai zavaróberendezést is bemutatott.

dsc_2646m_1.jpg

  • A katona hátizsákként hordhatja a telepről működő zavaróeszközt. Hátul aktív és passzív hűtőrendszerek (ventilátor és hűtőbordák helyezkednek el).

dsc_2647m.jpg

  • Egy másik hasonló berendezés. Ennek rúdantennája van. Közelről sem bizalomgerjesztő, hogy milyen sugárzás érheti a hordozó katonát.

dsc_2609m.jpg

  • Amennyiben nincs áram, kifogy az akkumulátor, akkor jól jön a hajlékony, összehajtható napelemtábla amelyek egyrészt energiát adhatnak az eszközöknek, másrészt feltölthetik velük a telepeket.

A Diehl cég kiállította az IRIS-T hőkövető légharc rakétát, amelyet remélem, hamarosan üdvözölhetünk hazánk JAS-39 Gripen harci repülőgépinek függesztő pontjain.

dsc_2356m.jpg

  • Az IRIS-T közelharc rakéta képességei jelentősen meghaladják a jelenleg a JAS-39C/D repülőgépeinken szolgálatban álló AIM-9L1 rakétákét. Reméljük, hogy minél előbb láthatjuk a kecskeméti Gripeneken.

A cseh haderő bemutatta a svéd gyártmányú RBS-70NG légvédelmi VSHORD rendszerét, ez a világon az egyetlen légvédelmi rakéta, amely lézeres irányítású.

dsc_2608m.jpg

  • Az RBS-70NG a világon az egyetlen lézervezérlésű VSHORD légvédelmi komplexum. Svédország gyártja.

A Lockheed-Martin standján nagyméretű makettek jelezték, hogy többek között az F-16V és az F-35A gyártója.

dsc_2383m.jpg

  • Egy F-35A makett..

dsc_2384m.jpg

  • Egy F-16V Makett. A Lockheed-Martin fontosnak tartja, hogy minden nagyobb kiállításon jelen legyen.

A RAFAEL izraeli cégcsoport is megjelent, amelynek különleges oka volt, megrendelte Csehország a Spider rendszert a KUB váltótípusának.  A Spider SR rövid, az MR pedig közepes hatótávolságú légvédelmi komplexum. A rendszer cseh TATRA alvázakra telepíthető. A Python 5-ös rakétás rövid hatósugarú komplexum 6km, a Derby aktív rakétás közel 50 km hatótávolságú a gyártó szerint.

dsc_2286m.jpg

  • A csehek által is beszerzett RAFAEL Spyder légvédelmi komplexumok két változata a rövid és a közepes hatótávolságú. Mindkettőnél izraeli légiharc rakéták szárazföldi indítóállványos változatait integrálták a rendszerekhez. A csehek négy osztálynyi mennyiséget rendeltek.

A páncéltörő eszközöket is gyártó cég kiállította az Eurospike termékcsaládot a Spike SR-től a NLOS-is. Az SR rakétakomplexum 2,5km hatótávolságú a NLOS már több mint 32km távolságból veheti fel a harcot a harckocsikkal. Magyarország a Spike LR2-t szerezte eddig dedikáltan a KF-41 Lynx járművekhez, amely 5500 méter hatótávolságú, de a H-145M, H225M és a Yörük (Nomád) és Ejder-Yalcin (Gidrán) is hordozhat Spike komplexumokat, valamint gyalogsági állványos megoldású változat is létezik.

dsc_2292m.jpg

  • A Spike (Eurospike) páncéltörő rakétacsalád. SR-től az NLOS-ig. Hazánk az LR2-öt rendelte meg a hivatalos bejelentés szerint.

Sok-sok céget, kiállított rendszert, fegyvert nem írtam le, pedig ott volt például a francia pavilon a SAFRAN és az ARQUUS termékeivel, igaz csak szórólapok formájában. Pakisztán aknavető lőszereket mutatott be, és éjjellátókat, de a kiállítás falán látható volt a FC-1 vadászbombázójuk fegyverzete.

dsc_2639m.jpg

  • A franciák (kivéve Nexter) standja. Sajnos nem sok prospektusuk, szóróanyaguk volt, pedig nagy nevek voltak a gall hadiiparból a felsoroltak között.

dsc_2268m.jpg

  • A távoli Pakisztán aknavető gránátokat és hagyományos gránátokat is bemutatott

dsc_2270m.jpg

  •  Kézifegyvereket is exportálnak.

dsc_2271m.jpg

  • A kínai licenc FC-1 vadászbombázóhoz gyártott bombák, ejtőlőszereik.

A Cockerill toronymegoldásokat mutatott be különböző alvázakra. Az ICECO a LMV taktikai járművel volt jelen a kiállításon, a cseh haderőben rendszeresített gépkocsikon kívül, de szórólapján egész portfolióját bemutatta.

dsc_2266m.jpg

  • A Cockerill 1030-as torony egy 30mm-es gépágyú és két páncéltörő rakéta fegyverzettel.

dsc_2388m.jpg

  • Az IVECO a Praga gépjárműgyárral közösen mutatta be védett szállító gépjárművét.

A dinamikus bemutatókon délelőtt és délután szabad téren a cseh hadsereg, és rendőrség valamint a TATRA cég mutatta be különféle járműveit és néhány fős kis taktikai, harcászati bemutatókat tartott.

dsc_2679m_1.jpg

  • Kis dinamikus bemutató képek. TATRA és az akadályok.

dsc_2719m_1.jpg

  • Egy másik TÁTRA.

dsc_2705m_1.jpg

  • A Pandúr is képes tereptárgyak leküzdésére.

dsc_2937m.jpg

  • Egy Range Rover Caymanról is lövöldöztek vaktölténnyel egy harcászati bemutató során.

dsc_2756m.jpg

  • Nem a katona a fontos, hanem a fegyver a képen.

dsc_2746m.jpg

  • Ez is Bren2-es változat.

dsc_2740m.jpg

  • Ahogy ez is.

dsc_2794m.jpg

  • A 9mm-s SCORPION változat a rendőrség erőinél.

dsc_2929m_1.jpg

  • A harcászati bemutatókon a kis tér miatt néhány katonából álló alegységek vettek részt.

dsc_2855m.jpg

  • TATRA tűzoltó bemutató.

dsc_2850m_2.jpg

  • Az Excalibur is képes tűzoltásra. 

dsc_2851m_1.jpg

  • A vízcseppek szép szivárványokat rajzoltak az égre.

Jövőre tervek szerint az IDET Pozsonyban lesz, ami egy laza kirándulás. Érdemes egy napot áldozni rá.

 Nem a harcjárművek, fegyverek és egyéb hadi berendezések ragadták meg az ember figyelmét..

  • Benedek Levente összeállítás az IDET 21-ről. (forrás youtube)

dsc_2554m.jpg

  • Aki szép az szép, aki vidám az vidám.

dsc_2555m.jpg