Légiparádé Börgöndön, Veres Zoli, Józsa Dávid, Imreh Lajos és a többiek..

dsc_9736m_2.jpgAz Albatrosz Repülõ Egyesületet nem régi repülőklub. 1989–ben, 10 fõ alapította, Székesfehérváron. Tagjai kezdetben a várost környező mezőgazdasági területein majd a 8–as út melletti volt MHSZ modellező repülőtéren repültek de ahogy Börgöndön 1992–ben a katonai repülés megszűnt, Drienko Ottó alezredessel az akkori parancsnokkal megállapodtak a repülőtér használatáról.

albatrosz-320x240.jpg

  • Az Albatrosz Repülő Egyesület Címere (forrás: felvarrohimzes.com)

1995. szeptember 1–tõl vették át a Börgöndi reptér azóta is füves pályáját, tűzoltósági épületét, valamint a felszálló mező és a volt katonai hangár között lévő raktár épületet.
Később új hangárat építettek a nagyobb fesztávú repülőgépek részére. A volt katonai hangár túl messze volt a felszálló mezőtől.2005 és 2007 is újabb hangárokkal gazdagították a repülőtér felszereltségét.
A terület tulajdonosa napjainkig többször változott,de minden tulajdonossal sikerült a megfelelő kapcsolatot kialakítani és a bérleti szerződéseket megkötni.

dsc_9692m.jpg

  • Az Egyesület börgöndi repülőtéren lévő emlékműve.

Az elmúlt esztendők alatt az Egyesület sokat fejlődött, a taglétszáma már több mint 100 fő. Minden repülni vágyó, vagy a repüléshez kötődő sporttársat szívesen fogadnak. Az Egyesület napjainkban modellező, ejtőernyős, sárkányrepülő,  vitorlázó, merevszárnyú és az "Öreg Sasok" szakosztályokat működtet.

Az Egyesület 2006-ban szervezett repülőnapot, amely azóta országos eseménnyé nőtte ki magát. Börgönd mindig is Székesfehérvárhoz kötődött, és az egykori királyi székhely és koronázóváros vezetése is jó kapcsolatot tart fenn az Egyesülettel. A Magyar Honvédséggel szintén folyamatos kapcsolatot tartanak fenn, aktívan kiveszik részüket a fiatal pilóták pályára irányításában.

A 2020-ban a COVID járvány első évében is megrendezték a Repülőnapot - közös szimbiózisban Szegeddel - amelyet a Blogger kissé felelőtlen dolognak tartott, de tévedett, mert Székesfehérvár térségében ettől a rendezvénytől nem nőtt meg a betegek száma. 2021. szeptember 11-12-én már a 11 év feletti lakosság védőoltással rendelkezhetett, így a járványügyi szabályok betartásával, védettségi igazolvánnyal volt látogatható a idei Albatrosz Légiparádé.

241401033_4243910312390068_7717038765806292249_n.jpg

  • A 2021-es Légiparáde plakátja

A Légiparádé tematikája és a résztvevők listája az esztendők során folyamatosan változott. Ebben az évben a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnika bemutató után két héttel nehéz volt közönségcsalogató programot összeállítani a jóval kisebb büdzséből gazdálkodó szervezőcsapatnak. 2021 a Magyar Repülésről szólt elsősorban. A közönség nemcsak a statikus és dinamikus programban láthatott repülőgépeket, hanem olyan öreg madarakkal lehetett repülni, mint a Po-2, az R-18C Kánya, az An-2 és a Li-2, vagy éppen a sugárhajtású L-29-es, de helikopteres repülésekre is benevezhettek a látogatók.

dsc_8821m.jpg

  • A legendás Po-2. A változat jelzése CSS-13 Pacsirta. A 0448-as gyártási számú repülőgép Lengyelországban készült. 1954-től került hazánkban üzemeltetésre és 1956-ban vonták ki a szolgálatból.

dsc_0448m.jpg

  • 1984-ben repült ismételten először, amikor a Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő repülőgépet üzemeltetésre átadták a GoldTimer alapítványnak. 1986-ban Svájcban volt első nemzetközi szereplése.Pilótája Császár Károly 1986-ban a budaörsi repülőnapon bemutatóját befejezve szívinfarktus következtében a levegőben elhunyt, de a repülőgépgép a halott pilótával a repülőtér mellett "önmagától" leszállt. A keletkezett sérüléseket kijavítva 1987 óta repülnek tovább a repülőgéppel.

dsc_0440m.jpg

  • Az R-18C Kánya Rubik Ernő saját tervezése, amelynek alapjait már 1943-ban papírra vetették. A cél a Fieseler Storch német futár, vontató könnyű repülőgép hazai megfelelőjének fejlesztése volt. 1944-ben már néhány alkatrésze is legyártásra került, de a második világháború után  1946-ban kezdődött meg az építése és 1948-ban repült először. A prototípusokkal együtt végül kilenc példány épült a típusból.

dsc_8846m.jpg

  • A HA-RUF lajstromjelű példány a hat darabos sorozatgyártásban készült el E-778 gyári számmal 1954-ben. A repülőgépet 1966-ban selejtezték ki. A repülőgép viszonylag jó állapotban került letárolásra és már 1990 környékén felmerül az akkori MéM Repülőgépes Szolgálaton belül az ismételten repülőképesség tétele. Végül a GoldTimer Alapítvány 2012-re elvégezte a restaurálást és a repülőgép október 1-én emelkedett újra először a levegőbe.

dsc_0421m.jpg

  • Az An-2 nélkül nincs repülőnap. Mindenki Ancsája felszállás közben. Az Oleg Antonov által tervezett repülőgép 1947. augusztusban repült először SZH-1 ("сельскохозяйственный") vagyis mezőgazdasági 1 típusjelzéssel. A repülőgépből végül 22 fő változatban több mint 18 ezer darab készült. Szovjetunió/Ukrajna, Lengyelország, Kína is gyártotta. A HA-YHJ lajstromszámú repülőgép lengyel PZL Mieleci gyárában készült AN-2TP változat. Ez egy 12 személyes utasszállító konfiguráció. Gyári száma: 1G238-53. 2014-ben került Magyarországra és  budaörsi repülőtérről üzemeltetik. Előzőleg OK-VHA lajstrommal Csehországban is repült.

dsc_8806m.jpg

  • A HA-MEA lajstromszámú Ancsa viszont An-2R változat, amely hivatalosan mezőgazdasági verzió. Ettől még a Laura névre keresztelt repülőgép simán repteti az utasokat is. Szintén a Lengyel gyárban készült, gyári száma: 1G186-07. 1980-tól üzemeltetik hazánkban, bázisrepülőtere Gödöllő.

dsc_0437m_1.jpg

  • A HA-LIX lajstromjelű világ egyetlen repülőképes Liszunov Li-2 repülőgépe. A DC-3 orosz licencváltozata. Kicsit mindenben nehezebb mint az amerikai testvérénél. Annyian írtak már történetéről, hogy inkább elég annyit megjegyezni, hogy a GoldTimer alapítvány újabb erőforrásokat vásárolt hozzá, így akár kíméletes repüléssel, és szakértő karbantartással több évtizedig is még a levegőben láthatjuk a Kármán Tódorról elnevezett retro MALÉV festésű repülőgépet.

dsc_8809m.jpg

  • A HA-FLY lajstromú helikopter típusa Bell 206B Jet Ranger III. Ez a forgószárnyas népszerű repülőeszköz az egész világon. A gyári száma: 488-as 2016-tól üzemeltetik Magyarországon. Hazánk előtt az Egyesült Államokban és Németországban is repült. A képen a kiáramló gázok megfestik az egyik An-2 repülőgépet.

A program reggel dél tízkor már modellező bemutatóval indult, majd a Szolnoki MH 86. Mi-17 közepes szállító helikopteréről ugrottak ejtőernyősök. A 10 órai ünnepélyes megnyitó után, a veterán Po-2 műrepülése következett. Utána Rács Tamás által épített Hungaró Copter, egy forgószárnyas drótszamár emelkedett a levegőbe, utána az Altus típusú repülőgép bemutatója láthatta a közönség.

dsc_9682m.jpg

  • A Hungaro Copter egy magyar tervezésű és gyártású repülőeszköz. A HC-01 egy prototípusnak 2008-ban kezdődött tervezése, majd építése. Pilótája Rács Tamás nagy tapasztalatú helikoptervezető. Utódtípusa a HC-02 már kétüléses, rendes borítással és pilótakabinnal. Az első tesztrepülése megtörtént ebben az évben.

  • A HC-02 tesztrepülése.

11 órakor egy "30" éves megemlékezés következett a Kishangárban, majd a Nagyhangárban  Rotter Lajos nevéhez köthető épülőfélben Nemere vitorlázó repülőgép replikáját lehetett szakavatott előadással megtekinteni.

237242142_4172542316193535_6672904863941743376_n.jpg

  • Egy legenda újjáéledése. A NEMERE. Igen csupa nagybetűvel. 1936-ban készült együléses vitorlázó-repülőgép A repülőgépet Rotter Lajos tervezte  Samu Béla segítségével. Az első felszállásra 1936. július 25-én került sor. A repülőgép a HA 4001 lajstromjellel 1936. augusztus 12-én Rotter az új géppel Berlinből Kielbe, az berlini Olimpia vitorlás versenyszámok helyszínére repült, ezzel 3 óra 53 perc alatt  326,5 kilométeres távolságot repült.

237814164_4172542366193530_1960724660034670904_n.jpg

  • A berlini Olimpia után 1937-ben a hármashatárhegyi repülőtéren felszállás során megsérült. Az Aero Ever gyártelepén javították ki és néhány módosítást is végeztek rajta. A második világháború során kisebb sérüléseket szenvedett, ami Diósgyőrben kijavítottak, de 1948-ban a repülőgépet (fasiszta múltja miatt is, mert Németországban repülte a rekordját) megsemmisítették.

237671512_4172755762838857_8554021655749822379_n.jpg

  • Tervezőjét Rotter Lajost megpróbálták kitörölni a magyar repülés emlékei közül. Rubik Ernő Rotter műszaki rajzolója volt. Rotter bár részt vett a magyar vitorlázórepülés újjászervezésében az 1950-es években a Székesfehérvári Állami Motorjavító Vállalat repülőgépüzemének főmérnöke volt. Később az Alagi Központi Kísérleti Üzem tervezőirodáján dolgozott, ami valljuk be nem az Ő géniuszának megfelelő munkakör volt. A NEMERE Projekt ütemezetten folyik Székesfehérváron, és előbb-utóbb látható lesz az eredeti tervrajzok alapján épített repülőgép újra a levegőben.

Közben veterán és mai pilótákkal, repülőgép-vezetőkkel is beszélgethettek az érdeklődök és egy tánccsoport is fellépett a színpadon. A különféle kioszkok, boltocskák, sátrak pedig repülős relikviákat, Vincze Fecó legendás képeit, volt katonai eszközöket, és persze harapni és hörpinteni valókat kínáltak a Nagyérdeműnek.A honvédség toborzósátrat is felállított amelyben várták a jövő katonáit. A hagyományőrzők többféle nemzet egyenruhájában, fegyverzetével vonultak ki tették még színesebbé a Légiparádé programját.

241778257_4265134753600957_1342839372835577429_n.jpg

  • Öreg Sasok.. Előadás a hangárban.

dsc_0441m.jpg

  • A HM.EI robotrepülőgépeket és célrepülőgépeket állított ki a Börgöndi repülőtéren.

mmmm-241685513_4735245359839180_8095231576022717898_nm.jpg

  • Az Aviation Art Hungary standjának egy része (forrás: Vincze Ferenc Facebook)

dsc_0434m.jpg

  • Egy kiállított volt harci repülőgép. A MiG-15BiSz 1956-tól hazánk haderejében teljesített szolgálatot és 1976-ban selejtezték ki. Gyári száma: 3071 volt. Börgöndön emlékműként megtekinthető.

No de a repülőtér a repülésé, és az igazi program délután 14 órától vette kezdetét, méghozzá a MH 59. Kecskeméti Repülőbázis JAS-39 Gripen harci gépe tette néhány percig tiszteletét Börgönd légterében műrepüléssel fűszerezve. Az eredetileg kijelölt bemutató pilóták a belgiumi Sanicole-ban tartott repülőnapon vettek részt így, Péter Zoltán őrnagy repülte a demót. A kecskemétiek után ismét a szolnokiak emelkedtek a levegőbe. Először a Mi-17-ből ugrottak ejtőernyősök, többféle - köztük az alakulat, az Albatrosz Egyesület és a Magyar Nemzeti lobogóval, majd a helikopter állomány gerincét alkotó H145M LUH konfigurációjú forgószányasnak helyváltoztatásos bemutatóját láthattuk, aztán a 27-es oldalszámú Zlin 242L alapfokú oktató repülőgéppel tartottak látványos műrepülést.

dsc_8965m.jpg

  • Dübörög az Volvo Aero RM-12 gázturbina utánégetővel. Indult a Gripen bemutató.

dsc_8988m_1.jpg

  • A 34-es lajstromszámú repülőgépünkön láthatóak a függesztő pilonok.

dsc_9009m.jpg

  • A Demópilótáink Sanicole-ban rendezett Belga Repülőnapon voltak, így Péter Zoltán (Pezo) repülte a légifölény szürke gépmadarat. Nem is akárhogy.

dsc_9071m.jpg

  • A kiváló fények és Pezo pilótatudása szép fényképeket eredményezett.

dsc_9083m.jpg

  • Levegőbe emelkedett a 701-es lajstromszámú Mi-17 közepes szállító helikoptere a Szolnoki bázisnak. Mögötte a pihenő Li-2 látható.

dsc_9104m.jpg

  •  Célszalagok dobása az ejtőernyősöknek..

dsc_9136m_1.jpg

  • Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis zászlaja.

dsc_9137m.jpg

  • .. és az Albatrosz Repülő Egyesületé.

dsc_9159m.jpg

  • A végén még egy alacsony áthúzás is belefért a programba

dsc_9198m_1.jpg

  • A MH 86. Helikopterbázisról merevszárnyú repülőgépeket is üzemeltetnek. A 27-es lajstromszámú Zlin 242L gurul dinamikus program megkezdése előtt a starthelyére

dsc_9273m.jpg

  • A Zlin 242L repülőgép, bár nem egy PZL-130TC Orlik, vagy Utva Lasta 95, de szakavatott kezekben lehet vele látványos műrepülést végrehajtani.

dsc_9340m.jpg

  • A szeptemberi napsütés megfestette a szárnyakat.. 

dsc_9332m.jpg

  • Az utolsó áthúzás

dsc_9396m_1.jpg

  • A H145M "helyváltoztató" repülését láthattuk.

dsc_9476m.jpg

  • Ami egy komplett dinamikus repülőprogram volt.

dsc_9505m.jpg

  • Ilyen szögben ritkán látható fotó az Airbus többfeladatú helikopteréről.

dsc_9421m.jpg

  • A H145M helikopter aerodinamikailag gyönyörű.

A Gold Timer Alapítvány amely az öreg vasak nagy részét üzemelteti L-29-ese startolt el a füves pályáról és repült egy látványos demót, majd Józsa Dávidot és Swift S-1 műrepülő vitorláját vontatták fel a magasba. A vontatás közben Rács Tamás Hungaró Coptere másodjára szórakoztatta a nézőket.

dsc_9521m.jpg

  • A veterán L-29 Delfin is fűves repülőtérről is üzemeltethető típus. Más kérdés, hogy a sugárhajtású repülőgépek a betont szeretik..

dsc_9546m_1.jpg

  • A HA-DLF lajstromszámú repülőgép gyári száma 294555. A repülőgép az orosz DOSZAAF-nál, majd Litván és német lajstromszámmal is repült.

dsc_9574m.jpg

  • Magyarországon 2018-tól üzemeltetik, először a Komo-Sky, majd Komócsi Zoltán halála után a Gold Timer Alapítvány.

dsc_9549m.jpg

  • A repülőgép fekete színe még csak-csak elmegy, bár ilyen festéssel nem repült haderőnknél. A rajta lévő reklámfeliratok viszont eléggé csúnyák. A közelgő nagyjavításakor zuhanyhíradó szerint egy normálisabb festéssel fog megújhodva kikerülni a gyárból.

Józsa Dávid a leoldása után látványos műrepüléssel ismét bizonyította, hogy már beírta magát a székesfehérvári mellett a magyar és a nemzetközi repülés aranykönyvébe. Dávid alig ért földet amikor Dányádi Miklós KA-26-os helikoptere emelkedett a levegőbe. Egyébként ennek a típusnak egy másik növényvédő helyett utaskabinos változata statikus kiállításon volt látható, amely a mostani leharcolt állapotban is szép volt, de teljesen felújításra kerül, talán még a levegőben is találkozhatunk vele egyszer a jövőben.

dsc_9698m.jpg

  • Józsa Dávid a magasban "álmodik".

dsc_9704m.jpg

  • A szárnyvégi füstölők nagymértékben növelik a vizuális élményt.

dsc_9731m.jpg

  • Józsa Dávid 2016-ban a Matkópusztán rendezett vitorlázó műrepülő világbajnokságon két arany és egy ezüstérmet szerzett. A börgöndi repülőélet oszlopos tagja, a Nemere projekt motorja, de a bemutatott KA-26 helikopteren túl más veterán repülőeszközök felújításán is dolgozik, munkája és családi élete (pld. gyermeknevelés) mellett. Az idén a lengyelországi Lesznóban rendezett világbajnokságon kategóriaváltás és öt év kihagyás után összetett 11. helyet ért el.

dsc_9753m.jpg

  • A repült S1-A Swift (fecske) egy Lengyelországban készülő Marganski által gyártott műrepülő vitorlázó repülőgép. A gyári száma 113 és 1993 óta repülik. A bázisrepülőtere Matkópusztán van.

dsc_9780m.jpg

  • A jól végzett munka öröme Dávid arcán...

dsc_9834m_1.jpg

  • Dányádi Miklós és Kamov KA-26 növényvédelmi helikoptere. A bázisrepülőere Agárd. A gyári száma: 7303410. A típusból a volt Szovjetunióban 1976 és 1986 között 886 darabot gyártottak. A helikopter érdekessége a koaxális rotor, amely a Kamov helikopterek sajátossága. Magyarország a helikopter egyik nagy felhasználója volt. A Néphadsereg 22 darabot állított rendszerbe amely a Börgöndi repülőtérről üzemelt, futár és sebesültszállító feladatkörben. A MÉM repülőgépes szolgálat növényvédelemre közel 100 példányt, a Rendőrség R-401 lajstrommal egy darabot repült.

dsc_9986m.jpg

  • A Ka-26-os és a háttérben egy magasban elhúzó közforgalmi repülőgép.

dsc_9821m.jpg

  • A HA-MCB lajstromszámú helikopter 1994-től repült Magyarországon előtte CCCP-19334 lajstromszámmal üzemeltették Oroszországban.

dsc_0433m.jpg

Egykor Börgöndön repült az utaskabinnal rendelkező a kiállított Ka-26.

A Kamov forgolódása, után egy azonos korú másik forgószárnyas a lengyel PZL építette, de szovjet tervezésű Mi-2 repült az égbe. Imre Lajos "Lujó" minden tud erről a helikopterről, talán többet mint tervezői és építői. Be is mutatta látványos helikoptershowját, amelyet a pirotechnika mellett az ausztrál AC/DC együttes zenéje tett még inkább hangulatossá. Lujó le a földre, aztán megjelent Veres Zoli az égen. Az MXS műrepülő géppel a magasban és 1-2 méterrel a föld felett egyaránt bemutatta, hogy lehet, és hogy nem lehet(ne) repülni egy ilyen repülőgépet. Ilyen repülést csak tőle lehet látni. Zoli miután megjárta a magas eget és lekaszálta a füvet is a reptéren, végett ért a hivatalos program, de 18 óráig még sokan repültek a többszemélyes Li-2, és AN-2 repülőgépekkel, valamint a PO-2, az L-29 és a Kánya és végzett utasrepültetést, amerikai Bell és francia AS-350 helikopterrel egyaránt.

dsc_0199m.jpg

  • A Mi-2 bár a szovjet Mil helikoptertervező intézet konstrukciója, de Lengyelországban gyártotta a PZL Swidnik üzeme. 1985-ben szűnt meg a sorozatgyártása, de addig mintegy 7200 darab készült belőle.  Több mint egy tucat polgári és katonai változatot is építettek. Utóbbiból aknatelepítő,  páncéltörő és légicsatára is alkalmas kézi légvédelmi rakétákkal felfegyverzett változatot is gyártottak.

dsc_0055m_1.jpg

  • Magyarországra 92 darab  került, újonnan vagy használtan, ezekből 15 darab szenvedett katasztrófát. Jelenleg a HA-BCL egy egyetlen repülőképes példánya a típusnak hazánkban. 

dsc_0168m.jpg

  • Lujó helikoptere talpig , bocsánat farkáig füstben.. A Kiskunlacházi bázisról üzemeltetett helikopternek a gyári száma: 563820114

dsc_0042m.jpg

  • A helikopter eredetileg a Kelet-Német Légierő részére készült és 306-os lajstromszámmal repült. Németország egyesülése után a Luftwaffe 94+53 jelzését viselte, majd magánkézben D-HVAC lajstromot kapott.

dsc_0225m_1.jpg

  • 1996 óta van Magyarországon. Imreh Lajos légi tűzoltórendszer is épített rá, így tűzoltó feladatokra is alkalmas. A pirotechnika alkalmazására különleges engedélye van, akárcsak a helikopter "unlimited" repülésére. Lujó látványos fináléja.

dsc_0293m.jpg

  • Veres Zoltán a magyar műrepülés "fenegyereke" és talán a legtöbb típust repülő pilótája földközelben, fejjel lefelé repüli MXS műrepülő repülőgépét. A bloggernél két évvel idősebb Zoltán civilben Boeing 737 oktató-kapitány.

dsc_0349m.jpg

  • Egy kis fűnyírás. 2007-ben Al Ainban, az Egyesült Arab Emírségekben repült 408 orsózásával Guinness rekorder.

dsc_0393m_1.jpg

  • Zoli kitette a szívét a nézőkért..

dsc_0398m.jpg

  • Az MXS műrepülő repülőgépet az amerikai MX Aircraft gyár fejlesztette, 100 kg-mal könnyebb az Extra 300S-nél (580 kg) és 230 knt motor hajtja.A repülőgép amerikai lajstromban van, és a hatodik legyártott példány. 2009-től repülhető a típus.

dsc_0314m_1.jpg

  • Elköszönés szintén háton repülésben.

dsc_8858m.jpg

  • A dinamikus program után, még két órán keresztül lehetett utasrepültetésen részt venni a gyönyörű időben. Sokan éltek is a lehetőséggel.

m.jpg

  • A parkoló mellől, útban hazafelé még két AN-2 felszállása. Nem kötelékrepülés, így jött ki az indulásuk...

Reméljük, hogy 2022-ben még inkább javulni fog a járványhelyzet és akkor találkozunk ismét szeptember elején Börgöndön az Albatrosz Egyesület rendezvényén

dsc_9080m_1.jpg