Légiparádé Börgöndön, Veres Zoli, Józsa Dávid, Imreh Lajos és a többiek..
Az Albatrosz Repülõ Egyesületet nem régi repülőklub. 1989–ben, 10 fõ alapította, Székesfehérváron. Tagjai kezdetben a várost környező mezőgazdasági területein majd a 8–as út melletti volt MHSZ modellező repülőtéren repültek de ahogy Börgöndön 1992–ben a katonai repülés megszűnt, Drienko Ottó alezredessel az akkori parancsnokkal megállapodtak a repülőtér használatáról.
- Az Albatrosz Repülő Egyesület Címere (forrás: felvarrohimzes.com)
1995. szeptember 1–tõl vették át a Börgöndi reptér azóta is füves pályáját, tűzoltósági épületét, valamint a felszálló mező és a volt katonai hangár között lévő raktár épületet.
Később új hangárat építettek a nagyobb fesztávú repülőgépek részére. A volt katonai hangár túl messze volt a felszálló mezőtől.2005 és 2007 is újabb hangárokkal gazdagították a repülőtér felszereltségét.
A terület tulajdonosa napjainkig többször változott,de minden tulajdonossal sikerült a megfelelő kapcsolatot kialakítani és a bérleti szerződéseket megkötni.
- Az Egyesület börgöndi repülőtéren lévő emlékműve.
Az elmúlt esztendők alatt az Egyesület sokat fejlődött, a taglétszáma már több mint 100 fő. Minden repülni vágyó, vagy a repüléshez kötődő sporttársat szívesen fogadnak. Az Egyesület napjainkban modellező, ejtőernyős, sárkányrepülő, vitorlázó, merevszárnyú és az "Öreg Sasok" szakosztályokat működtet.
Az Egyesület 2006-ban szervezett repülőnapot, amely azóta országos eseménnyé nőtte ki magát. Börgönd mindig is Székesfehérvárhoz kötődött, és az egykori királyi székhely és koronázóváros vezetése is jó kapcsolatot tart fenn az Egyesülettel. A Magyar Honvédséggel szintén folyamatos kapcsolatot tartanak fenn, aktívan kiveszik részüket a fiatal pilóták pályára irányításában.
A 2020-ban a COVID járvány első évében is megrendezték a Repülőnapot - közös szimbiózisban Szegeddel - amelyet a Blogger kissé felelőtlen dolognak tartott, de tévedett, mert Székesfehérvár térségében ettől a rendezvénytől nem nőtt meg a betegek száma. 2021. szeptember 11-12-én már a 11 év feletti lakosság védőoltással rendelkezhetett, így a járványügyi szabályok betartásával, védettségi igazolvánnyal volt látogatható a idei Albatrosz Légiparádé.
- A 2021-es Légiparáde plakátja
A Légiparádé tematikája és a résztvevők listája az esztendők során folyamatosan változott. Ebben az évben a Kecskeméti Repülőnap és Haditechnika bemutató után két héttel nehéz volt közönségcsalogató programot összeállítani a jóval kisebb büdzséből gazdálkodó szervezőcsapatnak. 2021 a Magyar Repülésről szólt elsősorban. A közönség nemcsak a statikus és dinamikus programban láthatott repülőgépeket, hanem olyan öreg madarakkal lehetett repülni, mint a Po-2, az R-18C Kánya, az An-2 és a Li-2, vagy éppen a sugárhajtású L-29-es, de helikopteres repülésekre is benevezhettek a látogatók.
- A legendás Po-2. A változat jelzése CSS-13 Pacsirta. A 0448-as gyártási számú repülőgép Lengyelországban készült. 1954-től került hazánkban üzemeltetésre és 1956-ban vonták ki a szolgálatból.
- 1984-ben repült ismételten először, amikor a Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő repülőgépet üzemeltetésre átadták a GoldTimer alapítványnak. 1986-ban Svájcban volt első nemzetközi szereplése.Pilótája Császár Károly 1986-ban a budaörsi repülőnapon bemutatóját befejezve szívinfarktus következtében a levegőben elhunyt, de a repülőgépgép a halott pilótával a repülőtér mellett "önmagától" leszállt. A keletkezett sérüléseket kijavítva 1987 óta repülnek tovább a repülőgéppel.
- Az R-18C Kánya Rubik Ernő saját tervezése, amelynek alapjait már 1943-ban papírra vetették. A cél a Fieseler Storch német futár, vontató könnyű repülőgép hazai megfelelőjének fejlesztése volt. 1944-ben már néhány alkatrésze is legyártásra került, de a második világháború után 1946-ban kezdődött meg az építése és 1948-ban repült először. A prototípusokkal együtt végül kilenc példány épült a típusból.
- A HA-RUF lajstromjelű példány a hat darabos sorozatgyártásban készült el E-778 gyári számmal 1954-ben. A repülőgépet 1966-ban selejtezték ki. A repülőgép viszonylag jó állapotban került letárolásra és már 1990 környékén felmerül az akkori MéM Repülőgépes Szolgálaton belül az ismételten repülőképesség tétele. Végül a GoldTimer Alapítvány 2012-re elvégezte a restaurálást és a repülőgép október 1-én emelkedett újra először a levegőbe.
- Az An-2 nélkül nincs repülőnap. Mindenki Ancsája felszállás közben. Az Oleg Antonov által tervezett repülőgép 1947. augusztusban repült először SZH-1 ("сельскохозяйственный") vagyis mezőgazdasági 1 típusjelzéssel. A repülőgépből végül 22 fő változatban több mint 18 ezer darab készült. Szovjetunió/Ukrajna, Lengyelország, Kína is gyártotta. A HA-YHJ lajstromszámú repülőgép lengyel PZL Mieleci gyárában készült AN-2TP változat. Ez egy 12 személyes utasszállító konfiguráció. Gyári száma: 1G238-53. 2014-ben került Magyarországra és budaörsi repülőtérről üzemeltetik. Előzőleg OK-VHA lajstrommal Csehországban is repült.
- A HA-MEA lajstromszámú Ancsa viszont An-2R változat, amely hivatalosan mezőgazdasági verzió. Ettől még a Laura névre keresztelt repülőgép simán repteti az utasokat is. Szintén a Lengyel gyárban készült, gyári száma: 1G186-07. 1980-tól üzemeltetik hazánkban, bázisrepülőtere Gödöllő.
- A HA-LIX lajstromjelű világ egyetlen repülőképes Liszunov Li-2 repülőgépe. A DC-3 orosz licencváltozata. Kicsit mindenben nehezebb mint az amerikai testvérénél. Annyian írtak már történetéről, hogy inkább elég annyit megjegyezni, hogy a GoldTimer alapítvány újabb erőforrásokat vásárolt hozzá, így akár kíméletes repüléssel, és szakértő karbantartással több évtizedig is még a levegőben láthatjuk a Kármán Tódorról elnevezett retro MALÉV festésű repülőgépet.
- A HA-FLY lajstromú helikopter típusa Bell 206B Jet Ranger III. Ez a forgószárnyas népszerű repülőeszköz az egész világon. A gyári száma: 488-as 2016-tól üzemeltetik Magyarországon. Hazánk előtt az Egyesült Államokban és Németországban is repült. A képen a kiáramló gázok megfestik az egyik An-2 repülőgépet.
A program reggel dél tízkor már modellező bemutatóval indult, majd a Szolnoki MH 86. Mi-17 közepes szállító helikopteréről ugrottak ejtőernyősök. A 10 órai ünnepélyes megnyitó után, a veterán Po-2 műrepülése következett. Utána Rács Tamás által épített Hungaró Copter, egy forgószárnyas drótszamár emelkedett a levegőbe, utána az Altus típusú repülőgép bemutatója láthatta a közönség.
- A Hungaro Copter egy magyar tervezésű és gyártású repülőeszköz. A HC-01 egy prototípusnak 2008-ban kezdődött tervezése, majd építése. Pilótája Rács Tamás nagy tapasztalatú helikoptervezető. Utódtípusa a HC-02 már kétüléses, rendes borítással és pilótakabinnal. Az első tesztrepülése megtörtént ebben az évben.
- A HC-02 tesztrepülése.
11 órakor egy "30" éves megemlékezés következett a Kishangárban, majd a Nagyhangárban Rotter Lajos nevéhez köthető épülőfélben Nemere vitorlázó repülőgép replikáját lehetett szakavatott előadással megtekinteni.
- Egy legenda újjáéledése. A NEMERE. Igen csupa nagybetűvel. 1936-ban készült együléses vitorlázó-repülőgép A repülőgépet Rotter Lajos tervezte Samu Béla segítségével. Az első felszállásra 1936. július 25-én került sor. A repülőgép a HA 4001 lajstromjellel 1936. augusztus 12-én Rotter az új géppel Berlinből Kielbe, az berlini Olimpia vitorlás versenyszámok helyszínére repült, ezzel 3 óra 53 perc alatt 326,5 kilométeres távolságot repült.
- A berlini Olimpia után 1937-ben a hármashatárhegyi repülőtéren felszállás során megsérült. Az Aero Ever gyártelepén javították ki és néhány módosítást is végeztek rajta. A második világháború során kisebb sérüléseket szenvedett, ami Diósgyőrben kijavítottak, de 1948-ban a repülőgépet (fasiszta múltja miatt is, mert Németországban repülte a rekordját) megsemmisítették.
- Tervezőjét Rotter Lajost megpróbálták kitörölni a magyar repülés emlékei közül. Rubik Ernő Rotter műszaki rajzolója volt. Rotter bár részt vett a magyar vitorlázórepülés újjászervezésében az 1950-es években a Székesfehérvári Állami Motorjavító Vállalat repülőgépüzemének főmérnöke volt. Később az Alagi Központi Kísérleti Üzem tervezőirodáján dolgozott, ami valljuk be nem az Ő géniuszának megfelelő munkakör volt. A NEMERE Projekt ütemezetten folyik Székesfehérváron, és előbb-utóbb látható lesz az eredeti tervrajzok alapján épített repülőgép újra a levegőben.
Közben veterán és mai pilótákkal, repülőgép-vezetőkkel is beszélgethettek az érdeklődök és egy tánccsoport is fellépett a színpadon. A különféle kioszkok, boltocskák, sátrak pedig repülős relikviákat, Vincze Fecó legendás képeit, volt katonai eszközöket, és persze harapni és hörpinteni valókat kínáltak a Nagyérdeműnek.A honvédség toborzósátrat is felállított amelyben várták a jövő katonáit. A hagyományőrzők többféle nemzet egyenruhájában, fegyverzetével vonultak ki tették még színesebbé a Légiparádé programját.
- Öreg Sasok.. Előadás a hangárban.
- A HM.EI robotrepülőgépeket és célrepülőgépeket állított ki a Börgöndi repülőtéren.
- Az Aviation Art Hungary standjának egy része (forrás: Vincze Ferenc Facebook)
- Egy kiállított volt harci repülőgép. A MiG-15BiSz 1956-tól hazánk haderejében teljesített szolgálatot és 1976-ban selejtezték ki. Gyári száma: 3071 volt. Börgöndön emlékműként megtekinthető.
No de a repülőtér a repülésé, és az igazi program délután 14 órától vette kezdetét, méghozzá a MH 59. Kecskeméti Repülőbázis JAS-39 Gripen harci gépe tette néhány percig tiszteletét Börgönd légterében műrepüléssel fűszerezve. Az eredetileg kijelölt bemutató pilóták a belgiumi Sanicole-ban tartott repülőnapon vettek részt így, Péter Zoltán őrnagy repülte a demót. A kecskemétiek után ismét a szolnokiak emelkedtek a levegőbe. Először a Mi-17-ből ugrottak ejtőernyősök, többféle - köztük az alakulat, az Albatrosz Egyesület és a Magyar Nemzeti lobogóval, majd a helikopter állomány gerincét alkotó H145M LUH konfigurációjú forgószányasnak helyváltoztatásos bemutatóját láthattuk, aztán a 27-es oldalszámú Zlin 242L alapfokú oktató repülőgéppel tartottak látványos műrepülést.
- Dübörög az Volvo Aero RM-12 gázturbina utánégetővel. Indult a Gripen bemutató.
- A 34-es lajstromszámú repülőgépünkön láthatóak a függesztő pilonok.
- A Demópilótáink Sanicole-ban rendezett Belga Repülőnapon voltak, így Péter Zoltán (Pezo) repülte a légifölény szürke gépmadarat. Nem is akárhogy.
- A kiváló fények és Pezo pilótatudása szép fényképeket eredményezett.
- Levegőbe emelkedett a 701-es lajstromszámú Mi-17 közepes szállító helikoptere a Szolnoki bázisnak. Mögötte a pihenő Li-2 látható.
- Célszalagok dobása az ejtőernyősöknek..
- Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis zászlaja.
- .. és az Albatrosz Repülő Egyesületé.
- A végén még egy alacsony áthúzás is belefért a programba
- A MH 86. Helikopterbázisról merevszárnyú repülőgépeket is üzemeltetnek. A 27-es lajstromszámú Zlin 242L gurul dinamikus program megkezdése előtt a starthelyére
- A Zlin 242L repülőgép, bár nem egy PZL-130TC Orlik, vagy Utva Lasta 95, de szakavatott kezekben lehet vele látványos műrepülést végrehajtani.
- A szeptemberi napsütés megfestette a szárnyakat..
- Az utolsó áthúzás
- A H145M "helyváltoztató" repülését láthattuk.
- Ami egy komplett dinamikus repülőprogram volt.
- Ilyen szögben ritkán látható fotó az Airbus többfeladatú helikopteréről.
- A H145M helikopter aerodinamikailag gyönyörű.
A Gold Timer Alapítvány amely az öreg vasak nagy részét üzemelteti L-29-ese startolt el a füves pályáról és repült egy látványos demót, majd Józsa Dávidot és Swift S-1 műrepülő vitorláját vontatták fel a magasba. A vontatás közben Rács Tamás Hungaró Coptere másodjára szórakoztatta a nézőket.
- A veterán L-29 Delfin is fűves repülőtérről is üzemeltethető típus. Más kérdés, hogy a sugárhajtású repülőgépek a betont szeretik..
- A HA-DLF lajstromszámú repülőgép gyári száma 294555. A repülőgép az orosz DOSZAAF-nál, majd Litván és német lajstromszámmal is repült.
- Magyarországon 2018-tól üzemeltetik, először a Komo-Sky, majd Komócsi Zoltán halála után a Gold Timer Alapítvány.
- A repülőgép fekete színe még csak-csak elmegy, bár ilyen festéssel nem repült haderőnknél. A rajta lévő reklámfeliratok viszont eléggé csúnyák. A közelgő nagyjavításakor zuhanyhíradó szerint egy normálisabb festéssel fog megújhodva kikerülni a gyárból.
Józsa Dávid a leoldása után látványos műrepüléssel ismét bizonyította, hogy már beírta magát a székesfehérvári mellett a magyar és a nemzetközi repülés aranykönyvébe. Dávid alig ért földet amikor Dányádi Miklós KA-26-os helikoptere emelkedett a levegőbe. Egyébként ennek a típusnak egy másik növényvédő helyett utaskabinos változata statikus kiállításon volt látható, amely a mostani leharcolt állapotban is szép volt, de teljesen felújításra kerül, talán még a levegőben is találkozhatunk vele egyszer a jövőben.
- Józsa Dávid a magasban "álmodik".
- A szárnyvégi füstölők nagymértékben növelik a vizuális élményt.
- Józsa Dávid 2016-ban a Matkópusztán rendezett vitorlázó műrepülő világbajnokságon két arany és egy ezüstérmet szerzett. A börgöndi repülőélet oszlopos tagja, a Nemere projekt motorja, de a bemutatott KA-26 helikopteren túl más veterán repülőeszközök felújításán is dolgozik, munkája és családi élete (pld. gyermeknevelés) mellett. Az idén a lengyelországi Lesznóban rendezett világbajnokságon kategóriaváltás és öt év kihagyás után összetett 11. helyet ért el.
- A repült S1-A Swift (fecske) egy Lengyelországban készülő Marganski által gyártott műrepülő vitorlázó repülőgép. A gyári száma 113 és 1993 óta repülik. A bázisrepülőtere Matkópusztán van.
- A jól végzett munka öröme Dávid arcán...
- Dányádi Miklós és Kamov KA-26 növényvédelmi helikoptere. A bázisrepülőere Agárd. A gyári száma: 7303410. A típusból a volt Szovjetunióban 1976 és 1986 között 886 darabot gyártottak. A helikopter érdekessége a koaxális rotor, amely a Kamov helikopterek sajátossága. Magyarország a helikopter egyik nagy felhasználója volt. A Néphadsereg 22 darabot állított rendszerbe amely a Börgöndi repülőtérről üzemelt, futár és sebesültszállító feladatkörben. A MÉM repülőgépes szolgálat növényvédelemre közel 100 példányt, a Rendőrség R-401 lajstrommal egy darabot repült.
- A Ka-26-os és a háttérben egy magasban elhúzó közforgalmi repülőgép.
- A HA-MCB lajstromszámú helikopter 1994-től repült Magyarországon előtte CCCP-19334 lajstromszámmal üzemeltették Oroszországban.
Egykor Börgöndön repült az utaskabinnal rendelkező a kiállított Ka-26.
A Kamov forgolódása, után egy azonos korú másik forgószárnyas a lengyel PZL építette, de szovjet tervezésű Mi-2 repült az égbe. Imre Lajos "Lujó" minden tud erről a helikopterről, talán többet mint tervezői és építői. Be is mutatta látványos helikoptershowját, amelyet a pirotechnika mellett az ausztrál AC/DC együttes zenéje tett még inkább hangulatossá. Lujó le a földre, aztán megjelent Veres Zoli az égen. Az MXS műrepülő géppel a magasban és 1-2 méterrel a föld felett egyaránt bemutatta, hogy lehet, és hogy nem lehet(ne) repülni egy ilyen repülőgépet. Ilyen repülést csak tőle lehet látni. Zoli miután megjárta a magas eget és lekaszálta a füvet is a reptéren, végett ért a hivatalos program, de 18 óráig még sokan repültek a többszemélyes Li-2, és AN-2 repülőgépekkel, valamint a PO-2, az L-29 és a Kánya és végzett utasrepültetést, amerikai Bell és francia AS-350 helikopterrel egyaránt.
- A Mi-2 bár a szovjet Mil helikoptertervező intézet konstrukciója, de Lengyelországban gyártotta a PZL Swidnik üzeme. 1985-ben szűnt meg a sorozatgyártása, de addig mintegy 7200 darab készült belőle. Több mint egy tucat polgári és katonai változatot is építettek. Utóbbiból aknatelepítő, páncéltörő és légicsatára is alkalmas kézi légvédelmi rakétákkal felfegyverzett változatot is gyártottak.
- Magyarországra 92 darab került, újonnan vagy használtan, ezekből 15 darab szenvedett katasztrófát. Jelenleg a HA-BCL egy egyetlen repülőképes példánya a típusnak hazánkban.
- Lujó helikoptere talpig , bocsánat farkáig füstben.. A Kiskunlacházi bázisról üzemeltetett helikopternek a gyári száma: 563820114
- A helikopter eredetileg a Kelet-Német Légierő részére készült és 306-os lajstromszámmal repült. Németország egyesülése után a Luftwaffe 94+53 jelzését viselte, majd magánkézben D-HVAC lajstromot kapott.
- 1996 óta van Magyarországon. Imreh Lajos légi tűzoltórendszer is épített rá, így tűzoltó feladatokra is alkalmas. A pirotechnika alkalmazására különleges engedélye van, akárcsak a helikopter "unlimited" repülésére. Lujó látványos fináléja.
- Veres Zoltán a magyar műrepülés "fenegyereke" és talán a legtöbb típust repülő pilótája földközelben, fejjel lefelé repüli MXS műrepülő repülőgépét. A bloggernél két évvel idősebb Zoltán civilben Boeing 737 oktató-kapitány.
- Egy kis fűnyírás. 2007-ben Al Ainban, az Egyesült Arab Emírségekben repült 408 orsózásával Guinness rekorder.
- Zoli kitette a szívét a nézőkért..
- Az MXS műrepülő repülőgépet az amerikai MX Aircraft gyár fejlesztette, 100 kg-mal könnyebb az Extra 300S-nél (580 kg) és 230 knt motor hajtja.A repülőgép amerikai lajstromban van, és a hatodik legyártott példány. 2009-től repülhető a típus.
- Elköszönés szintén háton repülésben.
- A dinamikus program után, még két órán keresztül lehetett utasrepültetésen részt venni a gyönyörű időben. Sokan éltek is a lehetőséggel.
- A parkoló mellől, útban hazafelé még két AN-2 felszállása. Nem kötelékrepülés, így jött ki az indulásuk...
Reméljük, hogy 2022-ben még inkább javulni fog a járványhelyzet és akkor találkozunk ismét szeptember elején Börgöndön az Albatrosz Egyesület rendezvényén