Amikor éjjel dübörögnek a gázturbinák – Kiképzési repülés a kecskeméti Repülőbázison

dsc_6206.JPG

A 2020-ban a kibontakozó COVID járvány szinte az egész ország életét felforgatta. Vészforgatókönyvek, járványügyi eljárások, új protokollok léptek szinte mindenhol érvénybe. A járványhelyzet ellenére, a Kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülő Bázison az egészségügyi előírások szigorú betartásával tovább folytatódtak a kiképzési repülések és missziós tevékenységre, valamint egészségügyi és magyar állampolgárok hazahozatalára is alkalmaztak repülőgépeket.

dsc_5975.JPG

  • A kecskeméti repülőbázis (ICAO kód: LHKE) irányítótornya

bazis-felulrol.JPG

A kecskeméti repülőtér térképe (forrás: HungaryAirport.hu)

A járványhelyzet intenzitásának csökkenése tette lehetővé, hogy ebben az évben is, bár a megszokottól kissé később, 2020. június 8-11 között a JAS-39 Gripen repülőgép vezetők számára éjszakai kiképzési repülésekre kerüljön sor. Az éjjeli kiképzési repülések fontosak, hiszen a pilóták jártasságát fenn kell tartani, akár a békeidős fegyveres készenléti szolgálatnak (szlengben keszinek), akár esetleges háborús veszélyhelyzetben a különféle eljárásokat a nappali órákon kívül éjszaka is végre kell tudni hajtani. A műszaki állomány részére a villanyfény alatti elvégzendő feladatok bár azonosak, de mégiscsak más fényviszonyok között végzik a tevékenységüket.

dsc_6494.JPG

  • Amíg korábban zseblámpák és ideiglenes áramforrások fénye kellett a műszaki állomány munkájához, most a kandeláberekre szerelt világítótestek megfelelő fényt biztosítottak a repülőgépek előkészítéséhez. Persze időnként most is szükség volt zseblámpára.

dsc_6498.JPG

  • A Gripenek lefedése mögötti állóhelyek (Apron J) nincsenek alácsövezve, így az üzemanyagot tartálygépkocsikkal szükséges szállítani a repülőgépekhez. A központi zónában (Central Apron) a kerozinvezetékek kiépítésre kerültek.

dsc_6503.JPG

  • Az éjszakai kiképzési repüléseket kedden két egy és egy kétüléses, szerdán egy-egy Charlie harci és kétüléses Delta JAS-39 Gripen harci repülőgéppel hajtották végre a repülőgép-vezetők

dsc_6519.JPG

  • A 41-es oldalszámú JAS-39C (EBSHU) repülőgépen a pilóta ellenőrzi a repülőgép kezelőszerveit, a magassági és oldalkormányokat. A repülőgép gyári száma: 39.312 és hazánkban 2007-től repül.

A kecskeméti Repülőbázis modernizációja és átépítése után, az állóhelyek (apronok) többek között villanyvilágítást kaptak, tehát sokkal jobb fényviszonyok között dolgozhatnak a technikusok a repülőgépeken, mint régebben. A zseblámpára ugyan szükség van, de sokkal jobban láthatóak az ellenőrzendő rendszerek, alkatrészek, berendezések.

dsc_5974.JPG

  • A kora esti első hullám még világosban repült. A bázis felett a 41-es lajstromszámú Gripen C EBSHU harci repülőgép. Az egyik szárny törővégén az AIM-9L Sidewinder közelharcrakéta gyakorló változata látható. A törzs alatt üzemanyag póttartály, amelyet nem a svédek által használt, hanem kifejezetten Magyarország számára a svájci RUAG által gyártott kompozit tartály. A befogadóképessége közel azonos, a tömege viszony kisebb a svéd változaténál és NATO kompatibilis a pilonfüggesztése

dsc_5979.JPG

  • A 44-es lajstromjelű kétüléses JAS-39D EBSHU repülőgép a legfiatalabb harci repülőgépünk. A 2016-ban átvett repülőgép a 2015. júliusban a Lion Effort hadgyakorlaton Caslavban katasztrófát szenvedett 42-es madarunk pótlása. Gyári száma: 39.842. Eredetileg a svéd légierő (Flygvapnet) számára készült és ott 842-es lajstromjelzéssel repült. Több apróbb eltérése van a 43-es kétüléseshez képest. A kétülésesek törzs alatti póttartálya svéd gyártmányú, alumíniumötvözetből előállított. Csak a kétülésesekhez használják.

dsc_5992.JPG

  • A 44-es kétüléses Gripen gurult az Apron J-n lévő állóhelyére. A kétüléses változatok is teljes értékű harci repülőgépek két eltéréssel. Az egyik, hogy kisebb üzemanyag készlettel lehet feltölteni őket, a másik, hogy nincs beépített tűzfegyverük, tehát nincs 27mm-es Mauser gépágyújuk.

dsc_6008.JPG

  • A 31-es lajstromszámú JAS-39C taxizik a felszállópályáról az állóhelyre. Az orrész alatti felfüggesztési pontra felderítő vagy célmegjelölő konténer függeszthető. A mi repülőgépeinkhez az izraeli Litening G-IIIE célmegjelölő konténerekből szereztünk be öt darabot.

A repülésekre a kecskeméti Repülőbázis parancsnoka engedélyezte limitált számú fotós (újságíró és spotter) beengedését. A korlátozott létszámot egyrészt a járványügyi előírások, másrészt a résztvevők biztonsági felügyelete indokolta. A nagyszámú jelentkező miatt, két részre osztották a fotósok hadát, kedden valamint szerdán is lehetett fényképezni a repülőgépek műszaki előkészítését, a repülőgép-vezetők tevékenységét, a guruló-utakon történő taxizást, és a fel és leszállásokat.A kiképző repülésre kijelölt Gripenek, amikor a levegőben voltak, akkor a bázis szállító repülőgép állományát is lehetséges volt kísérőkkel fotózni. A kiképző repülések körülbelül 17 órától 24 óráig tartottak. A lakosság zajterhelése ezekben a napokban nagyobb volt az átlagosnál, de Kecskemét büszke a repülős fiaira, a bázisra és elfogadják az évente néhány napos pihenő és alvásidőbe is belenyúló repülőüzemet.

dsc_6051.JPG

  • Két hajózó a JAS-39D Gripen mellett. Mögöttük üzemanyagot töltenek a repülőgépbe. A Volvo RM-12 gázturbinák Jet A1 kerozint égetnek el  működésük során.

dsc_6083_1.JPG

  • A keddi fél órás eső az utolsó VIII-as lefedés előtt álló 603-as lajstromszámú AN-26-os szárnya alá kényszerített.Innen készült ez a fénykép. Kecskeméten néha érdekes módon a VOLVO FL6 tehergépjárművekkel tolatva vontatják a repülőgépeket..

dsc_6072.JPG

  • Viharfelhők gyülekeznek a Kecskeméti Repülőbázis környékén üzemanyag töltés közben. A kerékpár kedvelt és környezetbarát közlekedési eszköz a bázison.

dsc_6061.JPG

  • Üzemanyag töltése a 44-es lajstromjelű Gripen Deltán. Látható a régi svéd hadrendi száma a 39842. A repülőgéptesthez csíptetett drót a statikus feltöltődést akadályozza meg, tehát tűzvédelem szempontjából elengedhetetlen.

dsc_6477.JPG

  • Üzemanyag töltéshez Kecskeméten a MAN HX 32.330 járművek vannak rendszeresítve, a hivatalos rendszerben lévő megnevezésük ÜTG18. Üzemanyag Töltő Gépkocsi, a 18 pedig a m3 tartalmára utal. A Pápai Bázisrepülőtéren nagyobb befogadó képességű ütemanyagtöltő gépjárművek is vannak.

A kiképzési repülésre a felkészítés már nappal kezdődik. Az első felszállások napnyugtával kezdődnek, előtte már a műszakiak a repülőgépek előkészítését elvégzik és a hajózók is részt vesznek „briefingen”, eligazításon.

dsc_6163.JPG

  • Eső után nem köpönyeg, hanem csodaszép fények a lenyugvó napnak és a sötét felhőknek köszönhetően. Két gépünk és a kijelölt repülőgép-vezetők a felszállásra készülnek.

dsc_6165.JPG

  • A 31-es oldalszámú Griff repülést megelőző ellenőrzésének folyamata. Hajózó a gépben, technikusok a Gripen körül.

dsc_6169.JPG

  • A gázturbina már üzemel, és remeg a levegő a kiáramló forró gázkeveréktől..A kép sarkában a futómű egy darabkája látható.. A fényszóró már LED-es.

dsc_6175.JPG

  • A 44-es lajstromú Délta indul feladatra a koraesti órában. Függesztmény, a törzs alatti póttartályt kivéve nincs rajta és leszerelték a két belső függesztőpilont is.

dsc_6181.JPG

  • Nappal szembe nem illik fotózni, de néha szép fény-árnyék effektus lesz  mégis a végeredmény.

dsc_6197.JPG

  • A 44-es JAS-39D felszállás közben. A hajtómű utánégetéssel üzemel. Az utánégetés (vagy forszázs) során a a gázturbina utánégető kamrájába többlet üzemanyagot fecskendeznek, porlasztanak, ami begyullad és a nagy nyomású és hőmérsékletű gázban elégve megnöveli a hajtómű tolóerejét

dsc_6230.JPG

  • A 31-es Charlie is követi a 44-es Deltát. A bekapcsolt utánégető előnye a tolóerő növelés, de hátránya az óriási fogyasztás, valamint hogy a hőkövető (képalkotó) rakéták számára kiváló célpont. A modern harci repülőgépek minimálisan használják, általában felszállás, műrepülés és néha légiharc során. A Volvo RM-12 gázturbina, amely az amerikai General Electric F-404-400 licencgyártott változata 54kN tolóerővel rendelkezik. Ezt az tolóerőt az utánégetés "lórúgása" 80,5 kN-re növeli.

dsc_6231.JPG

  • A 31-es oldalszámú JAS-39C felszállás közben. Az utánégető működik, a futóművek behúzása megkezdődött. Utóbbinak komoly légellenállása van. Láthatóan a függesztőpilonok nem került leszerelésre, annak ellenére, hogy függesztményt nem hordoznak.

dsc_6200.JPG

  • Kinek a pap, kinek a papné. Nekem a kétüléses Gripenek hosszított törzsükkel arányosabbnak és szebbnek tűnnek együléses társaiknál.

dsc_6285.JPG

  • Itt már landol a 44-es oldalszámú repülőgép a második hullám lerepülése után. Lassan beköszönt az éjszaka.

dsc_6303.JPG

  • A landolás előtt azonban egy fél tucat touch and go-t (átstartolást) is láthattunk. Hiába a gyakorlás a lelke mindennek.

dsc_6423.JPG

  • A 44-es JAS-39D gurul  állóhelyére. A repülőgépnek még van egy feladata, a repülőgép-vezetőknek pedig de-briefingen kell résztvenni a feladat befejezése után. Az esti fényben láthatóak a lumineszcens csíkok, amelyek kötelékrepülés és közeli repülés közben teszik láthatóvá a repülőgépet, akkor is ha nincsenek a jelzőfények bekapcsolva. Ilyenek nem voltak például a MiG-29-nél.

dsc_6459.JPG

  • A 31-es is megérkezik állóhelyére. A Puma most "éjjel is vadászik"..

dsc_6532.JPG

  • Új repülőgép-vezetővel az előző kép készítése után fél órával, 21 óra 35 perckor, már ismét felszállás felé gurul a 31-es.. 

dsc_6556.JPG

  • A 31-es fél 10 után 8 perccel emelkedik a levegőbe, a napi utolsó feladatára. A gázturbinából kiáramló gázsugár gyönyörű.. Egy hordozón szolgálató pilóta egyszer azt mondta: "Kilőnek minket a nagy büdös éjszakába". Nos kis hazánk felett ez nincs így, mert a sűrűn lakott országunk felett repülve, szinte mindenhol lámpák fénye világítja meg a felszínt, településeket, ipari létesítményeket.

A kiképzés során három hullámban 2-4 darab JAS-39 Gripen (köztük általában egy kétüléses) repült. A keddi napon a Falcon7x VIP szállító repülőgéppel is repültek esti, éjjeli feladatot, szerdán pedig az Afganisztáni missziós tevékenység váltását hozta haza Honvédségünk A319 csapatszállító repülőgépe.

dsc_6033.JPG

  • Az éjszakai kiképzési repüléseken túl is zajlott az élet a bázison. Az Afganisztáni misszióban részt vett katonák váltását követően fáradtan, de boldogan repültek haza honvédeink az A319-112 csapatszállító repülőgép kényelmes ülésein.

dsc_6038.JPG

  • A 604-es lajstromszámú A319-112 landolás után a kecskeméti betonon. A sugárfékek működnek. A repülőgépet 2018-ban szerezték be a honvédség számára 605-ös társával együtt. Előtte az Air Berlin légitársaságnál repültek. Gyártási száma: 3604.

A Gripen hullámok repülése közben lehetőség nyílt kísérettel a Teve szállító repülőszázad repülőgépeinek megtekintésére és fotózására is.

dsc_6499.JPG

  • Az AN-26 közepes szállító repülőgépek kivonásra kerültek a honvédség repülőállományából. A bázison összesen öt darab volt látható. Az  Apron J-n. a Gripenek állóhelye közelében a 407, 405 és 110-es oldalszámú példányt lehetett fényképezni.

dsc_6244.JPG

  • A parlamentben és sajtóban nagy vitát kavart a Falcon7x repülőgépek beszerzése. A 606 és 607 lajstromjelű repülőgépek február végén a sajtónak és a parlament honvédelmi bizottságának is bemutatásra kerültek. A 606-os lajstromszámú Falcon belső berendezése alapján, sem csapatszállítónak, sem futárgépnek nem nevezhető, ki kell mondani, hogy üzleti repülőgép. Utasai azonban nem élveznek sokkal nagyobb luxust mint egy légitársaság prémium kategóriájú utasai, viszont jóval flexibilisebben lehet tervezni a rajtuk utazó állami és katonai vezetők programját. A COVID járvány idején magyar állampolgárok hazahozatalába is repült Falcon7X, például Dubai-ban. Az egyik utas Dzsudzsák Balázs labdarúgó volt, de más magyarokat is hazahoztak a Közel-keletről.  A 606-os gyártási száma: 76-os.

dsc_6251.JPG

  • A 607-es lajstromszámú "titkos" Falcon7x. Gyártási száma: 021. A sajtót nem engedték fedélzetére, mert minősített rendszereket építettek, szerelhetnek bele.Kívülről egyetlen antennával sincs több rajta, és egyetlen többletnyílás sem látható. Az orr részen a 606-ostól eltérően rendelkezik egy infravörös tartományban is látó kamerarendszerrel (EVS - Enchanced Vision Sensor), de ez csak leszállás és taxizás során nyújt a repülőgép vezetőnek segítséget, nem felderítőrendszer.

evs1.JPG

  • Az EVS működése. Minden vásárló megrendelheti, polgári felhasználású rendszer (forrás: Dassault)

evs2.JPG

..és képe (forrás: Dassault)

dsc_6064_2.JPG

  • A másnapi kivonási ünnepség főszereplője a 406-os lajstromszámú AN-26 közepes szállító és a két üzleti repülőgépe a honvédségnek. A két repülőgép közös pontjai: A Teve szállító repülőszázad repüli és feladatuk közé tartozik állami és katonai vezetők szállítása. 

dsc_6278_1.JPG

  • A 406-os lajstromszámú AN-26-os amely repülőképes a honvédségnél. A poszt írásakor még nem került kivonásra  a hadrendből, de néhány héten belül igen. A típus 45 évet szolgálta hazánkat.

Az éjszakai repülések a minden évben szükségesek a honvédségi feladatok végrehajtásához, és hozzájárulnak békebeli körülmények között is, a magyar és a NATO légvédelmi feladatok, valamint a Chicagói egyezmény alapján a polgári repülés biztonságához.

A kiképzési repülésen részvételt köszönjük a Repülőbázis parancsnokának és a Kommunikációs Osztály munkatársainak.

dsc_6135.JPG

 

dsc_6136m.jpg

 

dsc_6153m.jpg

 

dsc_6171m.jpg