Az Üvöltő Egér nyugdíjba ment - AN-26 kivonás a kecskeméti Repülőbázison
2020.június 21-én ért végett egy korszak a Légi Haderőnem történetében. Az utolsó Magyarországon rendeszerben álló, Szovjetunióban tervezett és gyártott típus, az Antonov AN-26 közepes szállítórepülőgép sajtónyilvános repülése, és kivonási ünnepsége zajlott le a kecskeméti Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A repülőgép nem orosz, hanem ukrán tervezőiroda és gyár terméke. Az Oleg Konsztantyinovics Antonov OKB tervezőirodában a második világháborús Li-2 szállító és közforgalmi repülőgép utódtípusaként tervezték 1968-ban. Az AN-26-os elődje az AN-24T katonai teherszállító repülőgép volt, amely nem rendelkezett rámpával, így deszantfeladatokra korlátozottan volt alkalmazható. Szintén elődtípusnak tekinthető a négymotoros AN-12D szállítórepülőgép, AN-40-es továbbfejlesztése, amelynek hátsó részére befelé nyíló teherajtót terveztek.
- Az AN-26-os volt az első hermetizált tehertérrel rendelkező lenyitható hátsó rámpás szovjet (ukrán) repülőgép. A tehertér méretei sajnos a Gripen áttelepülő konténer légiszállítását nem tette lehetővé. (Ez ugyanakkor igaz a CASA-235 és a CJ-27 kétmotoros szállító-repülőgépekre is.)
Az AN-40 fejlesztését leállították 1966-ban, de a rámpás ajtót, mint újítást az AN-24 megerősített nagyobb felszállósúlyú és erősebb gázturbinás légcsavaros változatába az AN-26 repülőgépbe építették be. A három prototípust közül az első 1969. május 31-én emelkedett a magadba. Még abban az évben bemutatták Le Bourgetban a párizsi Repülőszalon keretében. A típus berepülése 1970. szeptemberig folyt, de közben már 1969-ben indult a sorozatgyártás is és augusztus 29-n az első sorozatgyártású példány is elhagyta a kijevi repülőgépgyárat. A gyártás gyors ütemben folyt, havonta 14-16 darab készült, miközben az AN-24 és 30-as sorozatot is építették mellette. A gyártást 1398 darabszámmal 1986-ig folytatták. A legyártott repülőgépek négy változatban készültek, de 26A és D változatból csak egy-egy példányt építettek. A repülőgépekből 564 darab a Szovjet Légierőbe került, 420 darab export volt, a többi repülőgépet a Szovjetunió más szervezetei kapták. Kínában a Xian-i Repülőgépgyár J-14 majd J-7 típusjelzéssel, licenc nélkül gyártotta.
- A 603-as lajtromszámú AN-26-os gyártási száma 03603. 1976-ban állt szolgálatba és a típus kivonásával a Honvédségünkben szolgálata véget ért. Nem kizárt, hogy polgári lajstromban nagyjavítás és üzemidő hosszabbítás után találkozunk vele.
A Magyar Néphadsereg kijelölt hajózó és műszaki állománya részére 1973-ben indult meg az egykori Szovjetunióban a kiképzés és 1974-ben megkezdődött az Antonovok szállítása. A 202, 203, 204, 208, 209 és 210-es lajstromszámú példányt 1975-ben és 76-ban követte további négy repülőgép 405, 406, 407, 603 lajstromszámokkal. Az AN-26-sok Szentkirályszabadján, Tökölön, Szolnokon és Kecskeméten is települtek a szolgálatuk alatt. Egyetlen került belőlük veszteséglistára, a 210-es 1982. december 6-án Szentkirályszabadján a kormányszervek jegesedése miatt a földnek csapódott kigyulladt.A balesetben a személyzet négy tagját vesztette életét. A rendszerváltás után 1997-ben öt darab Ancsa kivonásra került, de 2004-ben a légi szállítási képesség növelése érdekében Ukrajnából került beszerzésre a 110-es lajstromszámú AN-26-os. A beszerzés után az Afganisztáni és Iraki szerepvállalás ette a szállító repülőgépek üzemidejét, mivel sem csapatszállításra sem teherszállításra hosszútávú repülése alkalmas szállító repülőgépekkel nem rendelkezett Honvédségünk. Az üzemidő kirepülésével, bár néhány repülőgépet Ukrajnában nagyjavítottak és üzemidőt hosszabbítottak, 2018-ra már csak egyetlen példány a 406-os maradt repülőképes a flottából. A szállító repülőgép hiányt hazánk pápai bázisrepülőtérre települt HAW/SAC programhoz (nehéz nemzetközi szállítórepülő ezredhez) csatlakozással, majd a 604 és 605 lajstromszámot kapott két használt Airbus A319 utasszállító repülőgép beszerzésével enyhítette. Az ejtőernyős deszant, jármű illetve konténeres szállítási képesség azonban ideiglenesen csökken a repülőgéptípus kivonásával.
- Az AN-26-os pilótafülkéje. Az analóg műszerezettség és az ergonómia nem járt kézenfogva a típusnál. Az idők folyamán azért került némi modernebb műszer is a repülőgépbe, például műholdas navigációs rendszer (GPS)
A kivonási ünnepségen a Magyar Honvédség és azon belül Légi Haderőnem parancsnokain túl Dr.Benkő Tibor honvédelmi miniszter is részt vett. A jelenlegi üzemeltetők, műszakiak és hajózók mellett a nyugállományú személyzetek és technikusok közül is többen – köztük Farkas Bertalan dandártábornok, űrhajós, aki rövid ideig repült a típussal - tiszteletüket tették a rendezvényen. Sajnos a COVID járvány miatt a típuson dolgozó, repülő összes nyugállományú katonát nem volt lehetőség meghívni. Honvédelmi Miniszter Úr beszédében kiemelte a személyi állomány áldozatos negyvenöt évnyi munkáját, és Korom Ferenc vezérezredessel, a Honvédség Parancsnokával elismerésben részesített több a típust üzemeltető illetve repülő katonát. Miniszter Úr kijelentette, hogy deszantolásra képes „rámpás” teherszállító repülőgépekkel pótolják az típust a közeljövőben.
- A kivonási ünnepségre érkeznek a Magyar Honvédség vezetői. Dr.Benkő Tibor honvédelmi miniszter, Korom Ferenc vezérezredes, a honvédség parancsnoka, Kilián Nándor vezérőrnagy, a Légi Haderőnem főszemlélője és Ugrik Csaba dandártábornok a kecskeméti Bázis parancsnoka. A háttérben a kivonandó típus, az AN-26 szállító repülőgép 603-as lajstromszámú példánya.
A kivonás nem jelenti a 406-os lajstromú repülőgép azonnali leállítását, még több repülést terveznek és a tervek szerint két héttel június 23-án törlik csak a hadrendből az Antonovokat.
- Két leállított AN-26-os kedden este, eső utáni napsütésben. A 110-es lajstromszámú repülőgép gyári száma: 09110. 2004-től állt hadrendben hazánkban. Ez volt a legutoljára használtan beszerzett Antonov szállítórepülőgép. A 407-es lajtromszámú példány gyártási száma: 03407 és 1975-től repült magyar felségjellel.
- A 405-ös lajstromszámú AN-26-os a kecskeméti betonon. A gyári száma: 03405 és 1975-ben érkezett Magyarországra.
Az ünnepség utáni repülésen egy JAS-39 Gripen géppár kíséretében emelkedett fel az öreg szállító repülőgép a kecskeméti betonról, majd rövid repülést tett Közép-Magyarország légterében. A magyar Griffek látványos kötelékből kiválással búcsúztatták az AN-26-ost, amelynek fedélzetén néhány fotós mellett több régi hajózó is repült. A leszállás után, némi pauza után, egy újabb körülbelül félórás úton ismét a nyugállományú katonák repültek utoljára az Ancsával.
- Az kivonási ünnepség végén levegőbe emelkedik az utolsó repülőgépes 406-os lajstromszámú AN-26-os. A fedélzetén a személyzeten kívül volt hajózók, műszakiak és néhány fotós tartózkodott az ünnepi repülésen.
- A kísérő JAS-39 Gripen géppár is emelkedik a fellegekbe. A fellegek szó szerint értendő, mivel meleg, nehéz sötét felhős időben búcsúzott az AN-26-os a Magyar Néphadsereg és a Magyar Honvédség szolgálatából.
- A felszállópálya felett oszolj közben a kötelék..
- Állóhelyére taxizik a 406-os lajstromszámú AN-26-os.Június 23-ig még néhány alkalommal a levegőbe emelkedik, de aztán kivonásra kerül a hadrendből társaival együtt.
Néhány adat az AN-26 magyarországi történelméből:
- 2020. június 11-ig a repült órák száma: 830ezer.
- Megtett távolság: 31millió km (ez annyi mintha 773x megkerültük volna a földet az egyenlítőnél, vagy 80x repülték volna a Föld-Hold távolságot)
- Felkeresett helyek: három földrész (Európa, Ázsia és Afrika), 47 ország, 179 repülőtér.
- A legtöbbet a 603-as lajstromszámú Ancsa repülte.
A repülőgép és a típus kivonása után várhatóan új szállító repülőgépekkel felszerelve szállítószázad jelmondata marad, ami volt és lesz: Bármit, bárhová és bármikor.
.. és egy kis ANCSA összeállítás: