Sárkányok és Tigrisek - AIRPOWER 2005 - Hinterstorisser Repülőbázis, Zeltweg, Ausztria

aw-05-zeltweg-intro.jpg

  • forrás: airshow-world.de

A Stájerország közepén elterülő Zeltwegi katonai repülőtér, hivatalos nevén a Fligerhorst Hinterstroisser az Osztrák Légierő harci repülőgépeinek egyetlen bázisa. 1935 óta van itt repülőélet. 1937-től Schulengeschwader, 1939-es Anschluss után pedig a Német Légierő kétmotoros Ju-88-as és Do-17-es felszerelt repülőszázadai települtek a bázisra. A világháború után a Brit Királyi Légierő és a 26, gyalogoshadosztály alegységi használták a repülőteret és létesítményeit. A bázis 1955-ben került vissza Osztrák haderőhöz és 1956-től állomásozik itt az Osztrák Légierő a Luftsteirkrafte.

logo_4.JPG

  • Az AIRPOWER lógója (forrás: Wikipedia)

Az AIRPOWER-nek nevezett repülőnapot először 1997-ben tartották meg, majd 2000-ben és 2003-ban is színvonalas rendezvényként rendezték a sógorok.  

Az AIRPOWER05. tizenöt éve 2005 június 25-26-án került megrendezésre, de gyakorlatilag már a 24-i „érkezőnapon” is állandó mozgás volt a légtérben, igazából teljes értékű repülőnapnak volt tekinthető.

2005-ben az AIRPOWER ki nem mondott témája az Osztrák Államszövetség szuperszonikus elfogó vadászrepülőgépének, az J-35 Draken nyilvános búcsúja volt. A svéd repülőgépet a Erik Bratt vezetésével a SAAB fejlesztette ki az 1950-es évek elején. Első felszállására 1955. október 25-én került sor. A kettős deltaszárnyú különleges alakú repülőgép a mai napig futurisztikusnak hat. Ne felejtsük el, hogy tervezése idején a kólásüveg alakú, repülőgépek, mint az F-86 Sabre, F-100 Supersabre, vagy éppen a szovjet MiG-15/17/19 és a Szuhoj Szu-7 volt a tervezési trend. Először a Svéd Királyi Légierő állította szolgálatba 1960-ban, A Draken a gyártó országon kívül,  a Dán, a Finn és később az Osztrák haderőben is rendszerbe került. Összesen 651 darabot gyártottak.

p1080332.JPG

  • A 22-es lajstromszámú J-35oe Draken vadászrepülőgép taxizik a gurulóúton. A Drakent több mint 50 éve tervezték, mégis lenyűgöző mérnöki alkotás.A 351422 gyártású számú repülőgép manapság a HTL Eisenstadt telephelyén látható.

Ausztria 1972-ben kivonta SAAB-29 Tunnan harci repülőgépeit, és utána nem volt szuperszonikus vadászrepülőgépe a légirendészeti feladatok ellátására. Több gyártó adott ajánlatot Ausztriának a repülőgépek pótlására, még Oroszország is próbálkozott, de végül egyrészt takarékossági okok, másrészt pedig a svéd repülőtechnika hagyományos alkalmazása és a gyártóval való jó kapcsolat alapján a „Sógorok” 1985-ben szerzett be a Svéd Légierő által kivont 24 darab J-35D változatot, amelyet a gyártónál végzett nagyjavítás és némi modernizáció után kaptak meg. A D változatot 1963-64-ben gyártották 120-as darabszámban. Rolls-Royce Avon 300 (RM6C) hajtóművekkel. A gázturbina utánégetéssel maximálisan 77,3kN tolóerőt adott, amely manapság is tisztességes érték. Ez a változat volt a leggyorsabb Draken 2150km/órás maximális sebességével. Az orr részében PS-03 lokátor került beépítésre, Fedélzeti tűzfegyvere kettő darab 30mm-ea ADEN gépágyú volt. A repülőgépek 1987 és 1989 között a Hinterstroisser repülőtérre kerültek, és a 2. Fliegerregiment (Repülőezred) 1. és 2. Staffel (század) fegyverezték át. A repülőgépek új típusjele J-35OE lett (Oesterreich-Ausztria). Az Osztrákok is elfogóvadász feladatkörbe repültek a Drakennel, bár felderítő kapacitással is rendelkeztek. Az államszövetség semlegességi egyezményei miatt a fegyverzet a csak a beépített gépágyúkból állt, de 1993-ban a Szovjetunió megszűnte után, a repülőgépeket a kivont Dán Drakenekből kiszerelt lokátor besugárzásjelzőkkel, infracsapda kivetőkkel szerelték fel. Az utólagos beépítéseket a finn Valmet cég végezte. A fegyverzetbe Svédországtól vásároltak (amerikai engedéllyel) AIM-9L Sidewinder rakétákat. A J-35O-kat már 1998-ban ki szándékoztak vonni, de nem volt váltótípus. Az utolsó Drakeneket ezért csak 2005-ben vonták ki és réskitöltő típusként Svájctól bérelttek Northop F-5E Tiger II. vadászrepülőgépeket.

p1080311.JPG

  • A 10-es lajtromszámú 351410 gyártási számú Draken felszáll a zeltwegi betonról. A kis mankókerék szerepét láthatjuk. A típus kivonása után a 10-es a langernbarni BFS. f. Flugtechnik tulajdonába került, jelenleg is ott található.

p1080280.JPG

  • A hat repülőgépes köteléknek összesen hat alkalma volt a formáció csiszolására. Ennek ellenére pontosan tartották az alakzatokat, amely egyrészt a repülőgépek repülési tulajdonságait, másrészt a pilóták kötelékrepülési képességeit bizonyítja.

p1080287.JPG

  • A dupla deltaszárnyas vadászrepülőgépek szépen mutattak az utánégető lángjával övezve a felhőmentes kék égbolton.

p1080293.JPG

  • A kötelék vezetője Doro Kowatsch volt.

p1080324.JPG

  • A kötelék 04-es lajstromszámú J-35oe repülőgépe a bemutató után taxizik vissza állóhelyére. A kivonás után letárolták és nem vágták szét a Drakent, majd a 351404 gyártási számú repülőgép a Németországban a speyeri Technikai Múzeumban került kiállításra.

pp1010121.JPG

  • Drakenek sora este a Hinterstoisser Repülőbázison. A repülőgépek  még Rivoltóban repültek a Frecce Tricolori 45. születésnapi repülőnapján majd hazai bázison decemberben egy szűkebb körű ünnepségen búcsúztatták véglegesen a svéd J-35oe repülőgépeket.

p1070702.JPG

  • Az F-5E Tiger II. vadászbombázókból 12 darabot bérelt Svájctól az Osztrák Államszövetség. Az 1960-as években a Northop által kifejlesztett könnyű vadászbombázó repülőgépek korai változatai Freedom Fighter (Az amerikaiak szinte mindent pátoszos nevekkel illetnek, akár agresszió, akár támadó fegyver, minden a szabadság védelméért van), A legnagyobb felhasználója a Dél-Vietnámi Légierő volt. Európában is több ország repülte, ezeket később F-16-os vagy F/A-18-ra cserélték.

p1070687.jpg

  • Az F-5 változatoktól összesen 2224 darabot gyártottak. A Svájci Légierő összesen 98 darab együléses "E" és 12 darab kétüléses "F" változatot repült fénykorában..Ezekből jelentős mennyiséget (legalább 40 darabot) adtak vissza az Egyesült Államoknak. Ausztria a repülőgépeket réskitöltőnek bérelte, a megrendelt  Eurofighter harci repülőgépek rendszerbe állításáig.

p1070678.JPG

  • Négy bérelt Tigris követi a SAAB 105oe gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépeit. A 105-ös XT változatából (Sk60 a svéd típusjelzése) 1970-72 között 40 darabot gyártottak Osztrák megrendelésre.Napjainkban egy század áll szolgálatban 19 repülőgéppel.

A repülőnapra nagyszámú résztvevő érkezett, a statikus bemutatók mellett a dinamikus bemutatók is egész nap tartottak.

A Draken búcsú és az F-5E vadászrepülőgépek mellett hazai büszkeség volt a Sikorsy S70 Blackhawk helikopterek flottája. Ezeknek a forgószárnyasok beszerzését 1999. februárban, az Alpokban 31 emberéletet követelő lavina előzte meg, amikor kiderült, hogy Ausztriának nem volt elegendő forgószárnyas képessége a tiroli Galtürk falu környékén rekedt emberek kimentésére, elszállítására. Nemzetközi segítséggel, német, francia, svájci és az Egyesült Államok Európában állomásozó helikoptereivel sikerült a hegyi falvakból a lakosságot és a turistákat biztonságba helyezni. Ezután már nem volt kétséges, a helikopter beszerzés szükségessége. Magashegyi viszonyok között, éjjel-nappali és rossz időben is repülhető, nagyobb létszám befogadására képes forgószárnyas volt a követelmény, és Sikorsky S70 mellett döntöttek, a AS532 Cougar-ral szemben. Összesen 9 darabot szereztek be 196,2 millió EUR értékben. 2002. decemberben érkeztek az első Fekete Sólymok először Linz-Hörschingbe, majd langenlebarni Brumowski repülőbázisra.

p1070603.JPG

  • A Sikorsky S70A42 Black Hawk 2002 óta áll rendszerben Langenlebarn-ban. A kilenc darabos flotta elsősorban szállítási feladatokat hajt végre. A két külső üzemanyagtartállyal 1600km hatótávolságuk van. Az Osztrákok látszik mire szerezték be a Fekete Sólymokat. Az orr részben időjárás felderítő lokátor van,

p1080223.JPG

  • Oldalról is látszik, hogy harci övezetben nehéz lenne a biztonságos repülésük, mivel lokátor besugárzó, és rakétaindításra figyelmeztető (RWR, MAWS) rendszer illetve infra és dipólkivető, (chaff, flair) lézeres rakétavédelme (DIRCM) nincs a felszerelések között,

A hazai Österreichische Luftstreitkräfte többi repülőeszköze, a SAAB 105Oe sugárhajtású gyakorló, Pilatus PC-7 kiképző, PC-6 könnyű szállító és C-130 szállító repülőgépei valamint Bell 212, Aerospatiale Alouette III szállító, és OH-58 könnyű felderítő, felfegyverzett forgószárnyasai statikus és dinamikus bemutatón láthatóak voltak.

p1070713.JPG

  • Az AIRPOWER kezdete, Az Osztrák lobogóval a Légierő egyik Aerospatiale AS-316B Alouette III, helikoptere repült.

p1070605.JPG

  • A Bell OH 58B Kiowa felderítő és könnyű támogató helikoptereket már régen kivonta a gyártó, az Amerikai Egyesült Államok hadserege. A rotoragyra erősített felderítőkupolával rendelkező "D" változat a mai napig hiányzik a haderőnek, nem véletlen, hogy évekkel a kivonás után, most utódtípusra kiírt tenderen viaskodnak a nagyobb tengerentúli gyártók. Horvátország és Ausztria rendszerben tartja a típust, A Horvátok a régi D-kből (Kiowa Warrior) kaptak segélycsomag részeként, és hozzájuk AGM-114 Hellfire páncéltörő rakétákat is hadrendbe állított.

p1070497.JPG

  • Az Osztrákok 1976-ban beszerzett géppuskákkal felfegyverzett "B" változatának nincs felderítő kapacitása, és maximum öt fővel megfigyelő, ellenőrző feladatokra használják a forgószárnyasokat, amelyekből 24 darabot szereztek be és Langenlebarnban a Bromowsky bázisról üzemeltetik. Jelenleg 11 darabot üzemeltetnek még, a többieket kivonták.

p1080237_1.JPG

  • Az AS-316B Alouette III. helikopterek egyik fő feladata a MEDEVAC vagy légimentő feladatkör volt.

p1070671.JPG

  • Az Osztrák Légierőben az Aeropatiale AS-316B Alouette III helikopterekből 13 darab állt szolgálatban 2005-ben.

p1080257_1.JPG

  • A Bell 212 a régi UH-1D Huey (Iroques) helikopterek továbbfejlesztett változata. (Ennek ellentmond, hogy az amerikai tengerészgyalogság számára a mai napig fejlesztik a UH-1 újabb és újabb változatait (jelenleg a "V -Venom" változat a legmodernebb, hazánknak "N" változatot akartak eladni amcsi barátaink).

p1070601.JPG

  • A Bell 212-t 1980-ban állították rendszerbe Ausztriában. A 26 darabos sorozatból eddig öt darabot vesztettek osztrák barátaink. A helikopterek jellegzetes hangja a vietnámi háborús filmekre emlékezteti az embert..

p1070593.JPG

  • 1969-től 2007-ig állt hadrendben a SC7. SRS 3M Skyvan szállító repülőgépből két példány  A képen látható 55-TA lajstromszámú repülőgép gyártási száma 1855-ös volt. A repülőgép jelenleg a zeltwegi Légierő Múzeumban látható.

p1070664.JPG

  • Az Osztrák Légierő 2003-ban a Brit Királyi Légierőtől vett át három Lockheed C.-130C Mk1.P Hercules szállító repülőgépet. A flotta hadrafoghatósága nem a legjobb, előfordult, hogy egyetlen példány sem volt repülőképes. A 8T-CB lajstromszámú példány 1968-ban épült és gyártási száma 3824256 volt.

Az sógorok repülőgépei és helikopterei közül szinte valamennyi típusból volt díszfestésű példány kiállítva vagy dinamikus bemutatót tartottak vele.

p1010096_2.JPG

  • Az AIRPOWER 05-ön az egyéni Draken műrepülést Michael Kirchner repülte, ezzel a ragyogó díszfestéssel ellátott  8-as lajstromszámú 351488 gyártási számú elfogóvadásszal.

pp1010153.JPG

  • A repülőgép ma az Osztrák Légierő zeltwegi múzeumában látható. A múzeum a Hinterstorisser bázison belül van, de látogatható.

p1080166_1.JPG

  • A SAAB 105Oe gyakorló repülőgépekből is van van festett példány. 1982-ben az 3. Düsentrainerstaffel a NATO Tiger Association (NATO Tigris Szövetség) teljeskörü tagja lett. Ennek a szövetségnek Hazánk 59/1 Puma Harcászati Repülőszázada is tagja.

p1070594.JPG

  • A kiváló alacsony és lassú repülőtulajdonságú PC-6 Turbo Porter repülőgépek 1976-tól repülnek Osztrák színekben. A 14 repülőgépből ma már 7-el kevesebb van. A PC-6 magashegyi környezetben is jó repülési jellemzőkkel rendelkezi. Könnyű szállító repülőgép, amely ejtőernyős ugratásra is kiválóan alkalmas, üzemeltetése gazdaságos. Svájci lévén, megkéri a gyártó az árát..Magyarországon az AN-2 repülőgépeket használják ejtőernyős ugratási célokra. A Der Bunte Fredi (színes Frédi) nevű díszfestésű példányt statikusan állították ki.

p1070597.JPG

  • Szinté svájci és szintén Pilatus. 1983-től 15 darab PC-7 gyakorló repülőgépet használnak az Osztrák Légierőnél. A díszfestést 2003-ban az Osztrák Államszövetség 20 évfordulójára kapta a 3H-FG lajtromszámú példány.

A környező és távolabbi országokból is nagyon sok repülőgép és helikopter érkezett a rendezvényre. Hivatalos információ szerinti 20 nemzet összesen 230 repülőeszközének felsorolása csak statisztika lenne, így inkább képekkel szemezgetek a résztvevő országok típus kavalkádjából. 

p1070219.JPG

  • A McDonell-Douglas F-4F vadászrepülőgépe. A Phantom II. jellegzetessége a 12%-ban megtört felfelé álló trapézszárnyak. A repülőgép az első igazán harcászati repülőgép, amely vadász, bombázó és felderítőfeladatokra is alkalmas volt, és még elektronikai harcra készített változata is létezett. A repülőgépet a Egyesült Államok három haderőneme is repülte. 5195 darabot építettek belőle. A mai napig is repülik például a Török, Görög és Iráni légierőben.

p1070221.JPG

  • A JG (Jagdgeschwader) 74. vadászrepülő ezredétől érkezett az F-4F Phantom II. Hintersoisser bázisra. Az ezred Neuburgba települt és Werner Mölders a második világháború ikonikus pilótájának és parancsnokának nevét viselte 2005-ig. Ekkor a "sötétzöldek" parlamenti kezdeményezésére megfosztották nevétől az alakulatot, mert Mölders "Náci" volt és részt vett Guernika bombázásában. Ez így nem igaz, Mölders hitű katolikus volt és a spanyol várost támogató bombázók vadászrepülő biztosításában repült, egy géppuskalövedéket sem lőtt ki a városra. Jelenleg Neuburg az ezred neve és 2006 júniustól átfegyverezték Eurofighter repülőgépekre. A Jagdgeschwader (vadászrepülőezred) megnevezés a  Taktisches Luftwaffengerschwader (harcászati repülőezred) megnevezésre változott 2013-ban az összes harcirepülő ezrednél.

p1070421.JPG

  • A 46+36-os lajstromszámú PANAVIA PA-200 Tornado landolás közben.A ECR modifikáció elektronikai lefogó változat, az átrepülés során a üzemanyag-póttartályok mellett BOZ 101 elektronikiai konténerek  és a törzs alatti függesztőponton AGM-88 HARM radarelhárító rakéta gyakorló váltózatát hordozta.Jelenleg az 51. Taktisches Luftwaffengerschwader repüli. A repülőezred Max Immelmann első világháborús mesterpilóta nevét viseli. (Ő nem volt fasiszta..)

p1080384.JPG

  • A Luftwaffe laagei bázisáról érkezett  JG.(Jagdgeschwader 73) 30+10 lajstromszámú Eurofighter. A Német Légierő parancsnoka Stieglitz tábornok betiltotta akkoriban a demórepüléseket, de a megrendelt 24 osztrák Eurofighter megkövetelte, hogy lássanak a nézők Eurovadászt a levegőben. Ezért kis trükkel az EADS berepülőpilótája flikk-flakkolt a levegőben a gépmadárral. A 024-GT006  kétüléses Eurofighter T változat a napjainkban is szolgálatban áll. Az osztrákok pénzügyi problémák miatt később 16 repülőgépre redukálták a megrendelésüket, amelyekből 13 együléses változat a Luftwaffe által átadott, használt Tranche1 változata volt. Ezek légirendészeti feladatra alkalmasak, komoly háborús tevékenységre nem. A gyártó országok a Tranche1 változatokat vagy modernizálták, vagy leállítottak és alkatrészbázisnak használják.

p1070128.JPG

  • Svájc 1980-ban választotta a F/A-18 Hornet vadászbombázót választotta Légiereje számára. A 34 darab repülőgép közül huszonhat együléses és nyolc kétüléses változat volt. A repülőgépek helyesen F-18-asok voltak, mert csapásmérő kapacitást a beépített gépágyúkon kívül nem rendeltek, A repülőgépeket három payerni század a Fliegerstaffel 11 Tigers,, a Fliegerstaffel 17 Falcons, és a Fliegerstaffel 18 Panthers üzemelteti.

p1070130.JPG

  • A svájci Hornetek is többször kaptak modernizációt,2001-ben az Upgrade 21, új IFF-et (ellenség-barát felismerőrendszert) és digitális térképet kaptak.A második fázisban Link16 adatátviteli rendszert és AIM-9X hőkövető/képalkotó légiharc rakétákat és azokhoz JHMCS (siskak-irányítást) kaptak. Az Upgrade 21 után a repülőgépek többfeladatossá is váltak, de a megnevezésük ezt nem mutatja.

p1070333.JPG

  • A helvét Lódarazsak közül kettő darab D változat megsemmisült, ezekből a J-5231-es 2013-ban mindkét pilótáját magával vitte.. A képen látható J-5011-es példány a 11-es Tigrisszázadnál repül és NATO Tiger Associationhoz tartozó századként viseli a függőleges vezérsíkra festett jelvényt. A díszfestett repülőgéppel Michael Reiner (hívójele Elvis) repülte a demót.

p1070353.JPG

  • A svájci F-18-as repülőgépeknél 2020-ban repedéseket fedeztek fel, amelyek súlyosságát bizonyítja, hogy a Tiger demó repüléseket azonnali hatállyal letiltották. Az előző az F-5E/F Tiger II váltótípusát kiválasztotta  harci repülőgép tendert a JAS-39 Gripen nyerte, de népszavazás után, végül nem lett szerződés, Újabb tendert írtak ki, változtattak a feltételeken, a svédeket kizárták, maradt a francia Rafale, az európai Eurofigher és két amerikai típus, a Boeing F/A-18 Superhornet és a Lockheed-Martin F-35A. A poszt írásakor nem hidettek még győztest.

p1070135.JPG

  • A Patruille Suisse (Svájci Őrjárat) bemutatócsapat 1964-ben alakult, ekkor még négy darab Hawker Hunter vadászbombázóval repültek. 1968-1970 között Dassault Mirage III vadászrepülőgépekre ültek át, ekkor Patruille de Suisse Mirage volt a nevük.

p1070474.jpg

  • 1970 után visszaültek a Hunterekbe, és ezekkel repültek Magyarországon is a Taszári Repülőnapon. 1994-től kapták a  Northrop F-5E Tiger II. repülőgépeket

p1070167.JPG

  • A repülőgépek avulásával nem tudni, hogy mi lesz a sorsuk a kivonásuk után. 2005-ben a repült csapat tagjai: Daniel Siegenthaler,Marco Graf, Marc Zimmerli, Thomas Peier, Nicolas Mauron és a parancsnok Daniel Hösli volt, 

p1080112.JPG

  • A Svájci Légierő bemutatóján repült a  Aerospatiale/Eurocopter AS.532UL Cougar helikopter. Svájc 24 darabot tart hadrendben. A forgószárnyas Puma, Superpuma, Cougar, Caracal helikoptercsalád legmodernebb változatát a Mi-17 és talán Mi-24 helikopterek utódtípusának Magyarország is kiválasztotta és 2023 után érkeznek a hazánkba a 16 darabos H-225M rendelés első helikopterei.

p1070159.JPG

  • A svájciak marketing célból a Pilatus felhasználó és a PC-7 gyakorló repülőgépet is üzemeltető Osztrákok számára átrepülték a PC-21 gyakorló repülőgépet. A sugárhajtású kategóriájú árcédulás repülőgéppel a gyártó szerint akár 4. generációs repülőgépet is lehet szimulálni. Napjainkig 211 darabot gyártottak belőle és Ausztrália, Franciaország, Jordánia, Katar, Egyesült Arab Emirátusok, Szaúd-Arábia, Szingapúr, Spanyolország, és a brit Birodalmi Repülőiskola is rendszeresítette a gyártó országon kívül. Az osztrákok nem haraptak rá a repülőgépre, helyette saját jóval olcsóbb és némileg kisebb tudású repülőgépet fejlesztettek. Utóbbi még nem került az sógorok légierejéhez.

p1070163.JPG

  • A Pilatus másik jövendő sikertípusát a PC-12-es hat-kilencszemélyes utasszállító repülőgépet is bemutatta. A repülőgépből napjainkig hét változatban több mint 1700 darabot gyártottak. Katonai alkalmazása Afganisztán, Bulgária, Finnország, Írország, Irak, Dél-Afrika, Svác és az Egyesült Államok légiereje és Haditengerészete is alkalmazza szállító/VIP szállító repülőgépként.

p1070287.JPG

  • A Cessna Citiation 560XL egyetlen példányban áll szolgálatban a svájci Légierőben mint VIP szállítórepülőgép.

p1070392.JPG

  • A "Papyrus" névre keresztelt Hawker Hunter emléket állítt a típust üzemeltető svájci repülőszázadoknak. Az "újságpapírba csomagolt" Hunter évekig a repülőnapok résztvevője volt, de aztán kirepülték az idejét. A J-4040 lajtromszámú F.Mk.58 változatú repülőgép repülőpályafutása után a dübbendorfi repülőtéren van kiállítva.

p1070396.JPG

  • A J-1103-as lajstromszámú De Havilland DH-115 Vampíre az ötvenes évek svájci légierős repülőgépe. A Vámpírok 1974-ig szolgáltak a fehér keresztes felségjel alatt. Az első négyet a britek gyártották, de aztán a Goblin hajtóművek kivételével a Vampíre FB.6-ból 85 darabot készítettek a helvétek. Emmenben készült a Pilatus fővállalkozásában egy másik 100 darabos sorozat ezek 1951-1974-ig által repültek, majd 1988-ig raktárban tartották azokat. 

p1070405.JPG

  • A Hawker Hunter kétüléses változata is repült a svájci Légierőben. A J-4206 lajstromszámú TMk4-aas változat 1956, december 5-én emelkedett először a levegőbe, de a Svéd Légierőben repült kivonásáig 1970-ben vásárolta meg az akkori Hawker Siddeley Aircraft ahol átépítették Dunsfoldban. FMk50 változatra. 1976-ban került Svájcba.Kivonásági a 24. repülőszázadban repült.

p1070216.JPG

  • Az Egyesült Államok Avianói bázisán két F-16 vadászrepülő század települ napjainkban is. Az 555-ig vadászrepülő század (FSQ) a Triple Nickel (Félcentesek) amelynek jogelőd 555. repülőszázadát 1942-ben alapították

p1070641.JPG

  • A "Félcentesek" egyik F-16CM vadászbombázója a 21 darabból. A repülőgépre asszimetrikus függesztéssel három póttartállyt rögzítettek. A szívócsatorna alatt célmegjelölő konténer látható.

p1070504.JPG

  • A Lakenheathi 48. harcászati vadászrepülő ezred (Fighter Wing) F-15C vadászrepülőgépei Zeltweg felett. 

p1070522.JPG

  • A 84-009-es lajstromszámú F-15C vadászrepülőgép taxizik a Hinterstorisser Repülőbázison.  A repülőgépet később kivonták a hadrendből és 2009. április 22-től a sivatagi AMARC lakója..

p1070248.JPG

  • Hazánkat a Kecskeméti Repülőbázisról a 59, Harcászati Repülőezred 1. Puma századának 10-es lajstromjelű repülőgépe képviselte, amellyel dinamikus programot repültek. A repülőgép gyártási száma: 2960535158. Magyarországon szolgálatát 1993-ban kezdte és 2010-ben vonták ki a hadrendből. 

p1070089.JPG

  • Pénteki érkezés után Kecskemétről gurulás közben. A fékernyőt  "magával vitte" repülőgép-vezető, nem engedte le a fékezés után a leszállópályán. Egyetlen repülőgépet küldött a Légierőnk, mivel Zeltweg relatíve közelsége miatt ki lehetett volna szinte akármikor tartalék Nagyvasat repülni..A műszaki állományt gépkocsival vitték ki az eseményre.

p1070253.JPG

  • A két Tumanszkij RD-33 utánégetőjének használatával Startolt el a dinamikus bemutatója a Magyar Légierőnek.

p1070839.JPG

  • A pilóta: Szabó "Topi" Zoltán. a bemutató után. Zoltán egy hónappal katapultálása után - amely miatt később 2006-ban vége lett szuperszonikus repülő pályafutásának - a zeltwegi AIRPOWER05 ismét repülte a Nagyvasat. A tartalékpilóta Molnár "Bagira" Gábor volt. A kétnapos rendezvényen mindkét bemutató pilótánk repült, pénteken az egyik, szombaton a másik repülőgép-vezető hajtotta végre demó repülését.

p1070271.JPG

  • A MiG-29 az egyik legszebb vadászrepülőgép  volt a maga idejében. Megfelelő karbantartással,szupporttal repülő-fedezékekben, hangárokban tárolással és a gyártó, illetve más piaci szereplő korszerűsítése, modernizációs programjával akár a mai napig is repülhetnék hazánkban is a repülőgépet, amely békebeli légirendészeti feladatokra, de akár Balti Misszióban való részvételre is megfelelő lett volna. Ez a JAS-39 Gripen lízing töredéke költségével járt volna, és napjainkban lehetne kiválasztani tenderezni az utódtípust. 

p1070094.JPG

  • Semmilyen repülőgép nem működik műszakiak nélkül. A repülőgép Hinterstroisser bázis  érkezése előtt már megérkezett közúton a műszaki lépcső, így magyar technikusok fogadták a repülőgépet.

p1070198.JPG

  • Olaszország ikonjai, a Frecce Tricolori (Háromszínű nyilak) bemutatókötelék MB-339PAN repülőgépe landolás közben. Az AIRPOWER05 abban az évben a  csapat 34. bemutatója volt. Andrea Saia kommentátor félig németül, félig olaszul konferálta végig a bemutatójukat.

p1070172.JPG

  • A Frecce a világ egyik legnagyobb létszámú köteléke. A tíz gépes csapat rendkívül látványos repülést mutatott be, ráadásul a programjuk a repülőgépek száma miatt is feszes, nincsenek üresjáratok.

p1070199.JPG

  • Az Olasz bemutatókötelék 2005-ben ünnepelte fennállása 45. születésnapját. A csapat parancsnoka Pauló Tarrantinó őrnagy volt.

p1070623.JPG

  • Az olasz bemutatókötelékkel érkezett szállító repülőgép a műszakiakkal és felszereléssel. A C-130J változatú Hercules taxizás közben a zeltwegi repülőtéren. Az Olasz Légierő összesen 20 darab különböző változatú Herculest tart hadrendben. Ezekből kilenc darab C-130J, tíz C-130J-30 és egyetlen KC-130J változat. Utóbbi légi üzemanyag utántöltésre is alkalmas "repülő benzinkút".

p1070331.JPG

  • A francia légierő Mirage-2000 vadászrepülőgépet küldtek statikus és dinamikus bemutatóra, valamint a nemzeti kötelékük a Patrouille de France is tiszteletét tette az Osztrák rendezvényen.

p1080343.JPG

  • A Mirage 2000 sikeres harcászati repülőgépcsaládja a Dassault cégnek. A repülőgép családba tartoztak a "Chasseur" vadász, a "Diversifié" hagyományos bombázó és a "Nucleairé" nukleáris csapásmérő képességgel is ellátott bombázó változatok. A vadászváltozatok együléses és kétüléses repülőgépek, a kétüléses üzemanyagkészlete kisebb, de harci kapacitása azonos.

p1080358.JPG

  • A 5-OX lajstromszámú Mirage-2000C pilótája Captain Gregory 'Greg' Prats volt.

p1070849.JPG

  • A Patrouille de France a franciák nemzeti köteléke. A repülőgéptípus amellyel jelenleg is repülnek a német-francia fejlesztésű Breguet-Dornier Alpha Jet. A németek már kivonták a repülőgépeiket, amelyek orr része és műszerezettsége is más volt, mint a gall változaté. Utóbbi jóval fejlettebb változat. 

p1070854.JPG

  • A köteléket 1913 óta számolják a jogelődöket is beszámítva a franciák.A világháború után 1947-ben német tervezésű Stampe SV-4 légcsavaros repülőgépekkel. 1952-ben már Republic F-84G repülőgépekkel karcolták az eget.1964-ben Dassault Mystére IV-esekkel, majd  immár hatgépesre bővült a kötelék és Fouga Magisterekkel repültek.1981-től váltottak  Alpha Jet repülőgépekre.

p1080375.JPG

  • A Spanyolok nemzeti köteléke a Patrilla Águila (Sasok őrjárata). A hétgépes kötelék hazai gyártású C-101 Aviójet két üléses sugárhajtású kiképző repülőgépekkel repülnek. 1985-ben alakult demócsapat akkor még öt repülőgéppel, de már abban az első évben hatgépesre bővült a formáció.A bemutató köteléknél egyetlen pilóta sem maradhat maximum három évig, ennek ellenére többszörös a túljelentkezés pilótának.

p1080362.JPG

  • A Sasok Őrjárata színvonalas bemutatót repült a hegyektől övezett Osztrák bázison.

p1080368.JPG

  • Az olasz, brit, francia kötelékhez hasonlóan a spanyolok is nemzeti színeiket rajzolták gázolajjal kevert festékkel Ausztria egére.

p1080376.JPG

  • A leszállásukat jó idős programjukban szoros kötelékben végzik.

p1080385.JPG

  • Repülőgépeik típusa: C-101 Aviojet sugárhajtású gyakorló repülőgépek.A tervezésüket és gyártásukat a CASA végezte.Ők napjainkban már az Airbus konzorcium részei. Az Aviojet prototípusának első felszállása 1977-ben volt és a sorozatgyártás 1980-tól kezdődött. Több változatban összesen 166 darabot gyártottak és ezeket a gyártó országon kívül, Chile, Honduras és Jordánia is rendszerben tartotta. Az Aviojet érdekessége, hogy ritka gyenge Honeywell TFE731-5-1J gázturbinát építették a repülőgépekbe, amelyek 19.13 kN maximális tolóerejűek. Ennek ellenére a repülőgép eléri a 769 km/óra maximális sebességet.

p1070663.JPG

  • A Patrulla Aquilla kísérő repülőgépe is haza gyártású volt. A CASA-235/295 tervezése még az 1980-as évek elején indult az Indonéz IPTN repülőgépgyártó bevonásával. Az EADS konszern beolvasztotta és saját termékként reklámozza a típust. Eddig 282 darabot gyártottak 14 változatban a 235/295-ösből, a legnagyobb felhasználó az Egyesült Államok Parti Őrsége volt. Környékünkön a Lengyel és a Cseh Légierő repüli.

p1070106.JPG

  • A Portugál Légierő Asas de Portugal köteléke az 1980-as évekig repült Cessna T-37C repülőgépekkel, majd azok kivonása után feloszlott. A két ex.német Alpha Jet-tel újrakezdett bemutatócsapat 2005 és 2010 között repült. 2005-ben még katonai rejtőszínekkel, majd fehér piros díszfestéssel.

p1080550.JPG

  • A Portugal Alpha Jet repülőgépek német származását kívülről is meg lehet állapítani hegyes orrukról. A repülőgépek eredetileg Zeltweghez közeli oldenburgi repülőegység üzemeltette. 1993-ból 50 darabot szereztek be a típusból és 2018. január 13-ig repülték azokat, A kivonásuk után a bemutató géppár is megszűnt.

p1070460.jpg

  • A Benelux államokból Hollandia és Belgium is F-16AM repülőgépeket küldött az AIRPOWER05-re, statikus és dinamikus bemutatóra. A hollandok J-055 lajstromszámú F-16AM repülőgépét a volkeli repülőezredtől Gert-Jan "Goofy" Vooren hadnagy repülte. A repülőgép gyártási száma:88055.

p1070451.JPG

  • A "Solo Display Team" az előző csikós festéshez képest szerintem visszalépés volt a képen látható díszfestés, de utána az "Aranysarkány"  votl talán a legszebb festésű németalföldi Viper.A J-055-öst 2010-ben visszafestették légifölény szürkére.

p1070302.JPG

  • A J-632 lajstromszámú F-16AM is a volkeli ezredtől érkezett. A gyártási száma 80-3632 volt 1983. áprilisban Block 15F változatként. 2019 márciusban kapta meg az MLU modernizációt.

p1070322.JPG

  • Belgium szintén két F-16AM repülőgépet küldött. A belgák 49 darab együléses és 10 kétüléses repülőgépet szereztek be, ezeket licencben a SABCA szerelte össze.

p1080401.JPG

  • A dinamikus programot repülő FA-119 lajstromszámú példány gyártási száma: 88-0044. Eredetileg Block15AE OCU változatnak készült A 31. repülőszázad állományában van, 2014-ben, tehát jóval a fenti kép elkészülte után esett át a Block20MLU modernizáción.

p1080403.JPG

  • A Brit Királyi Légierő (Royal Air Force) Red Arrows (Vörös Nyilak) bemutatóköteléke húzza a csíkot Zeltweg felett.

p1080445.JPG

  • A "Gipsy" (Cigány) manőverüknél egymás előtt fordulnak ki, ráadásul váltogatják a füst színék a manőver során, tehát ember legyen a talpán aki tudja követni a repülőgépek útját..

p1080457.JPG

  • A Red Arrows 1925-től számolja történetét. Ekkor a 32. század állománya repülte hat Sopwith Camel kétfedelűjét. 1947-ben De Havilland Vampire sugárhajtásúakkal indult a háború utáni szereplésük. A Vámpírok után Gloster Meteorok is voltak soraikban. A Folland Gnat repülőgépek 1964-től álltak a demócsapat rendelkezésére. 1979-ben kapták meg a jelenleg is repült típust, a BAe Hawk gyakorló repülőgépeket.

p1080465.JPG

  • A Vörös Nyilak napjainkig 4800 bemutatót repültek a világ 57 országában. 

p1080173.JPG

  • A másik brit dinamikus program a Harrier Gr7 "jump jet" vagyis helyből felszálló VTOL/STOVL harci repülőgépe volt. A Gr7-esek 1989-től repültek a Harrier (Rétihéja) repülőcsaládban. A 7-es változat légiharcra hőkövető rakétákat használhatott (lokátor nélkül), csapásmérésre pedig lézerirányítású bombákat is hordozhatott.

p1080180.JPG

  • A Harrier 2020-ra már csak emlék. A típus kivonása a helyből felszálló képesség megszűnését is jelentette a Királyi Légierőnél egészen addig amíg a 617-es Dambuster "Gátrobbantó" repülőszázad meg nem kapta elő F-35 (Marine) tengerészgyalogos változatát, ami szintén helyből felszálló variánsa az 5. generációs típusnak.

p1080158.JPG

  • A Harrier GR5/7/9 szárazföldi változatok megismerhetőek voltak a kisebb orr részükről, amelybe csak lézer távmérő került, de lokátor nem.építettek be. A lokátora az FRS1 és 2 tengerészeti változatoknak volt, amelyek több csapásmérés és felderítés mellett a flottacsoport légvédelmét is ellátták.  

p1080505.JPG

  • A Szlovén Légierő Pilatus PC-7M repülőgépei második világháborús kinézetük ellenére komoly csapásmérő képességet is hordozhatnak. Irányított lézer és szabadesésű bombák, nem irányított rakéták sőt, légiharcra AIM-9M légiharc rakéták is integrálásra kerültek. 

p1080553.JPG

  • A JAS-39 Gripen az AIRPOWER05 idején már lemaradt az Osztrák repülőgép beszerzésről. Ennek politikai és nem képességbeli okai voltak. A Gripen szinte Ausztriának volt tervezve, de mivel Hazánk erre írt alá megállapodást Svédországgal, Ők nagyobb teljesítményű - ki vagyok Én - típust választottak annak ellenére, hogy a Gripen, illetve Eurofighter képességeinek töredékét használják. Nos a svédek azért ott voltak és a 155-ös oldalszámú Gripennel dinamikus programot is repültek.

p1070556.JPG

  • A Belga Légierő 31. századának díszfestett Tigirise a statikus soron volt látható. A SABCA által 1985. januárban gyártott repülőgép F-16ABlock15R változat. 1994-ben kapott a század 40. éves fennállása alkalmából a díszfestést, ezt újabb 2005-ös díszfestés követte, ez látható a képen is. A század a NATO Tiger Associtaion tagja. Az AIRPOWER05 után 2007-ben átkerült a 349. század állományába, és ott annak a századnak 65. évfordulóján ismét speciális festést kapott. A "Repülő Tacepaó" 2017-ben a Tiger Meet alkalmából újabb festést kapott, jelenleg ezzel repüli ismét a 31-ik század. A festésevolúció közben a Vipert modernizálták is, jelenlegi állapota szerint F-16ABlock20 MLU változat.

bpv.jpg

  • A belga repülőgép első festése (forrás: F16.net)

adv.jpg

  • A második festése, amelyet a 31. század évfordulójára kapott. (forrás: F16.net)

fa-94_001_003.jpg

  • A negyedik festése a 349-eseknél (forrás: F16.net)

fa-94-838882019.jpg

  • Jelenlegi festése ismét a 31-eseknél (forrás: 16.net)

p1070565.JPG

  • A Görög Légierő 330. Mira (század) kétüléses F-16D Block30H változata a statikus kiállításon. A repülőgép gyártási száma: 880144. 1988. novemberben építették és a Peace Xenia I. program keretében szerezte be a Hellén Állam. Először a 346. századnál repült, de 1998. júniusban átkerült jelenlegi századába.

p1070584.JPG

  • A 803603 gyártási számú F-16Block15D-t a SABCA építette 1982. novemberben a Dán Királyi Légierő számára. A repülőgép napjainkig a 723, 727, 730 századnál is több alkalommal áthelyezésre került.  A kép készítésének idején a 730-asoknál repült. Az MLU modernizációs is megkapta, ez látszik a  képen a szárny törővégen lévő AIM-120 makettről is, és Block20MLU változat napjainkban is.

p1070588.JPG

  • Kolozsvárról származott a Román Légierő MiG-21LanceR C harci repülőgépének műszaki csapatából több technikus is. A 6196-os lajstromszámú veterán MiG-21MF vadászrepülőgép az Izraeli-Román LanceR program során kapta meg a modernizálásokat, amellyel a életútját jelentősen megnövelték. Románia a használt F-16 beszerzési program mellett, tovább repüli a LanceR-t, amíg megfelelő darabszámú Viper vadászbombázót nem tud beszerezni. A 9606196 gyártású számú repülőgép az Aranyosgyéresi (Campia Turzii) repülőbázisról érkezett Zeltwegbe.

p1070660.JPG

  • Szintén a Román Légierő állományából egy AN26-os szállító repülőgép, amely Bákói (Bacau) bázisról érkezett a statikus bemutatóra. A Román Légierő rendelkezik még AN-30, C-27J és C-130 szállító repülőgépekkel is.

p1070228.JPG

  • Egy repülő legenda. A Messerschitt Bf-109G4 jelenleg a Manchingi Messersschmitt Stiftung alapítvány repülőgépe, amelyet az Airbus támogat. A Meyer Motors tulajdona volt a képen látható 109-es a kép készítésének idején. A "Vörös 7-es" egy hamvából feltámadó Főnix, amelyet a kép készítése után az ILA-n, majd Dániában is megtörtek, megrongáltak és jelenleg ismét újjáépítés alatt van az Alapítványnál.

p1070553.JPG

  • Manchingban napjainkban egy 109G4 (vörös 7-es)és egy G10 (sárga 3-as) van, (igazából mindegyik spanyol építésú HA-1112M1 Buchon amelyekbe eredeti DB610-es motort építettek és az orr részt ennek megfelelően lemezelték) amelyet repülőgépessé akarnak ismét tenni (azok voltak a 2000-es években), de jelenlegi repülésre alkalmas nincs. Aki Bf-109-es akar látni a levegőben Európában, annak Németországi Zirchowban a Hangar10-nél kell érdeklődni, ahol három is repült sőt, (Bf-109G6, G12 és G14 és még egy repülőképes Fókájuk (FW-190A8) is van, több amerikai, brit és német Old Timer mellett

p1070531.JPG

  • A RedBull nemes cselekedete volt - és persze a saját RedBull Air Racing repülőverseny promóciójának is része volt a Salzburgi Hangar 7 repülőképes Old Timer gyűjteménye. Ehhez tartozik a DE-EAS lajstromszám alatt repülő Vought Corsair F-8U4 második világháborús vadászrepülőgép, amely típus elsősorban a csendes-óceáni hadszíntéren szerezett elévűlthetelen dícsőséget A repülőgépet 1945-ben gyártották és a háború után s Hondurasi Légierő repülte, majd 1965-ben visszakerült Amerikába. Onnan vették meg 1990-ben és azóta a RedBull repülőgépe.(csak az a Vörös Bika ne lenne az orr részen, bár itt még eléggé authantikusan festették fel.)

p1070893.JPG

  • A Nort American T-28B Trojan már a háború utáni oktató-gyakorló repülőgép: A típussal azonban a francia légierőnél harci bevetéseket is végeztek Vietnámban és Algériában. A szép Navy-Blue haditengerészeti festésnél is szembe tűnik a Vörös Bika, de itt is izlésesen,

p1070941.JPG

  • A North American B-25J Mitchell közepes bombázó repülőgép (amellyet A-20 Havoc néven, üvegorr helyett géppuskákkal teletűzdelve is repültek csatarepülőként). A repülőgép 1945-ben épült N6123C gyártási számmal. 1970-ig Arizonában volt tárolva, majd aa Kansas City repülőklub repülte 1994-ig "Fairfax Ghost" névvel. 1994-ben vette meg a RedBull, azóta az istálló tagja

p1070985.JPG

  • Az utolsó Sea Vixen amelyet a RedBull  élesztett fel tetszhalott állapotából, de rettentő izléstelen festésével nem lehet azonosulni. A DH-110 Sea Vixen, egy hordozófedélzeti vadászrepülőgép amely1951-ben repült először. Csak a Királyi Haditengerészt Légiereje (Fleet in Arm) rendszeresítette, összesen 165 darab épült belőle.

p1070999.JPG

  • A hordozófedélzetiséget jelzi a felhajtható szárny is. A vadászreplőgép Red Top vagy Firesstreak légiharc rakétkat is tudott hordozni és orrészében General Electris Company AI.18 lokátort építettek. A képen látható példányt visszavásárolták a britek és típushelyes festéssel a 801. haditengerészeti repülőszázad (Repülő öklök) emblémáival látható. viszonylag ritkán a levegőben. Ahol el lehet csípni az a Yeoviltoni Haditengerészeti Repülőnap.

sea-vixen-faw2-g-cvix-_foxy-lady_-600x600.jpg

  • Jelenlegi festéssel (forrás: warbirsnews.com)

p1080081.JPG

  • A Jak-11-es OK-JZE lajstromszám alatt Cseh felségjellel repül. Igazából a Jak-11-es típuscsalád tagja de C.11 licencváltozat, amelyet ráadásul Egyiptomban üzemeltettek.

p1070615.JPG

  • A PBY Catalina egy amphíbia, vagyis kétéltű repülőgép, eltérően a hidroplánoktól, amelyek csak vízre tudtak leszállni. A típus1938-tól repült, és a második világháború éveiben rengeteg tengerész köszönhette életét annak, hogy vízreszállva megmentették Őket, illetve hosszú tengeralattjáró vadász bevetéseken felfedezték a német búvárhajókat értesítve a saját konvojokat. A csendes óceáni hadszíntéren például a Midway szigeteki csatánál PBY fedezte fel a sziget felé tartó japán inváziós flottát. A PBY-t sok változatban gyártották és összesen 3305 darab amerikai, 620 Kanadai és 24 szovjet építésű példány készült. A képen látható példány a Kanadai Vickersnél épült eredetileg RCAF11005 lajstromszámmal repült. A jelenlegi festése az USAAF-é, és német G-PBYA lajtrommal repül napjainkban is.

p1080105.JPG

  • A CM.170 Fouga Magister sugárhajtású gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgép sikeres típus volt. Franciaországon kívül a Német a Finn és az Izraeli Légierő is repülte. Az 1956-tól induló gyártás során összesen 929 darab épült, ebből licencben Heinkell-Messerschmitt 194, az IAI 36 és a finn Valmet 62 darabot gyártott. A Fouga CM.175 éphyr haditengerészeti gyakorló változat volt, amelyere még elfogókampót is szereltek hordozófededélzeti landolás emulálásra. de csak szárazföldön felfestett hordózóra szállt le, mert sem futóműve, se a hajtómű tolóereje, és a repülőgép felszálló útja nem tette lehetőve a tengeri használatot. Nyigat-Németország 188 darabot repült. A repülőgép a viszonylag kevés sugárhajtású német old-timer egyike.

p1080110.JPG

  • A repülő őrültség a hölgyek a szárnyon mutatvány (Wingwalkers) európai résztvevői. A szárnyon látható Peggy Krainz Németországban Chemnitzben született, de több országban élet. 2004-ben települt Ausztriába is is folytatta veterán Boeing Stearman repülőgéppel a repüléseket. A repülőgép életkora a kép készítése idején 42 év volt. A hölgyét nem tudom :)  ...elárulom, hogy 1970-ben született :)

Az AIRPOWER 2005 nézőszáma elérte a 250ezret. A nézők számára 55 ezer gépkocsi 270 busz és 1000 motorkerékpár parkoló állt rendelkezésre. A közönség fogyasztása is rendkívüli volt 100ezer kolbász, 80ezer Wiener-Snitzler (bécsiszelet) fogyott, amelyet 100ezer üveg sörrel, 60ezer üveg kólával öblített le a nagyérdemű. 50km-es körzetben 50ezer vendég éjszakát kötöttek le az érdeklődök. A rendezők létszáma több mint 2000 fő volt, és 50 ápoló és 6 helikopter, valamint 45 vészhelyzeti tartózkodó és 40 korház állt készenlétben. Az AIRPOWER 2005 rendezvény akkori áron 2,1 millió EUR-be került (maga rendezvény a parkolási díjon kívül ingyenes volt) és ennek ellenére Stájerország 15 millió EUR bevételt könyvelhetett el.