Tengerészrepülők - a Lengyel Haditengerészeti Légierő

1473262592_19.jpg

Régen elmúltak azok az idők, mikor a Lengyel Haditengerészeti Légierő (Lotnictwo Marynarki Wojennej) még nagyszámú merev szárnyú repülőeszközzel rendelkezett. Ekkor még MiG-21PFM,MF, BISz vadászrepülőgépek és MiG-21R valamint  TS-11BiszBS Iskra felderítő repülőgépek is repültek a flotta zászlaja alatt.

Manapság, már kisebb a szervezet és a neve is változott, Lengyel Haditengerészet Légidandárja (Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej) és egyetlen merevszárnyú típus maradt. A M-28 Bryza turbólégcsavaros repülőgépekből 13 darabot repülnek a tengerészek. Ezek a repülőgépek is  különféle modifikációk. Van köztük M-28TD szállító, M-28E környezetvédelmi, M-28B1R és M-28B1RM Bisz tengerészeti felderítő és járőr repülőgép változat. 1473262302_29.jpg

  • Az M-28 Bryza díszfestése a második világháborúban harcoló lengyel 304. repülőszázadra emlékezik, akik Vickers Wellington bombázókkal járőröztek az Atlanti óceán felett, német tengeralattjárókra vadászva.

p9033763m1.jpg

  • A függőleges vezérsíkon és oldalkormányon a felirat: Battle of the Atlantic (Csata az Atlanti óceánért), Coastal Command (Parti Parancsnokság 1943).

1473262302_44.jpg

  • Az M-26 Bryza alapja a szovjet érából származó Antonov AN-28-as, amelynek a licencét a lengyel PZL megvette és áttervezték. A hajtóművei kanadai gyártmányú Pratt&Whitney PT6A-65B típusuak. Az M-28B Bryza R-1 különlegessége a törzs alá szerelt  ARS800-2 lokátor, amely felderítő és kereső funkcióval is rendelkezik. A repülőgép FLIR-el (infravörös keresővel) és tengeralattjáró felderítésre mágneses anomália érzékelővel is fel van szerelve. Egyetlen darab van belőle amely 2006-ban épült.

p9033754m1.jpg

  • A 304-es (lengyel) repülőszázad 1940 és 1946 között szolgált az RAF Parti parancsnoksága alatt..

p9036842m.jpg

  • Az M-28 Bryza R-1 elölről..

1265470662_90.jpg

  •  A tengerészrepülők, szállítási feladatra is alkalmazzál az M-28 Bryza TD változatát

1309108249_13.jpg

  •  Felszálláshoz taxizik egy M-28 Bryza TD a Gdyniai Babie Doly tengerész repülőtámaszpontot

A flotta többi repülőeszköze helikopterekből áll. Az egyetlen nyugati típus a két Oliver Hazard Perry osztályú fregattjukhoz (beszerzett négy darab Kaman SH-2G Super Seasprite, amelyek általában a Gdynia melletti 43. Babie Doly haditengerészeti repülőbázison állomásoznak, kivéve, mikor valamelyik fregatt hosszabb idejű és nagyobb távolságú bevetésre indul, ilyenkor az egyik a fedélzetre települ.

1309108198_40.jpg

  • A KAMAN  SH-2G Super Seasprite helikopterek több időt töltenek a karbantartó hangárban, mint a levegőben. Valószínűleg a lengyelek bonúszként kapták a forgószárnyasokat a Perry osztályú fregattokhoz (amelyek felújítását és nagyjavítását szintén nekik kellett kicsengetni.)

1309108281_35.jpg

  • A négy amerikai helikopter közül egyet tudtak kiállítani statikus bemutatóra polák barátaink, a többi három szétszedve állt a karbantartó hangárban..

p9032027m.jpg

  • Az SH-2G Super Seasprite helikopterek repülési teljesítménye, mozgékonysága, hatótávolsága kiemelkedő.. csak az a fránya elektronika működne..

1473262433_33.jpg

  • A Super Seasprite elsősorban tengeralattjáró vadászatra készült. Fő fegyverzete két darab Mk 46 vagy Mk. 50-es torpedó. A lengyel forgószárnyasokra azonban francia gyártmányú MU90 torpedókat is lehet függeszteni.

1473262434_26.jpg

  • Hajók ellen is bevethető AGM-65 Maverick vagy AGM-119 Penquin rakétákkal, azonban légvédelemmel rendelkező felszíni egységek ellen az istenkísértés..

p9032010m.jpg

  • Kiengedett MAD-al (mágneses anomália érzékelővel).

A Kaman helikopterek hadrafoghatósága nem kielégítő. A szokásos javítás, karbantartási fázison részt vevő forgószárnyasok alkatrészellátása nem a legjobb, de ez nem is véletlen, hiszen nem sok nemzet tartja szolgálatban a típust. Az amerikai flotta amely LAMPS (Light Airborne Multi Purpose) helikopterként használta - ez normális nyelve fordítva vízfelszini és vizalatti célok ellen is bevethető forgószárnyast jelent - már az réges-rég kivonta és a SH-60N/R Seahawk tengerészeti változatokat használják. Az Ausztrál Flottát palizták be ezzel a típussal, amelynek egyébként kiváló repülési paraméterei vannak, a probléma az elektronikával van, amely különösen félresikerült, és sok-sok műszaki hiba okozója, üzembiztonsága a béka feneke alatt, és ez a hadrafoghatóságot komolyan befolyásolja, hiszen hiába repül a helikopter, ha a feladatát a tengeralattjáró felderítés nem tudja ellátni. A típus az Új-zélandi és az Egyiptomi haderőnél van még rendszerben.. Az Ausztrálok 2008-ban vonták ki, gyakorlatilag alig használva a típust. 1473262433_11.jpg

  • A helikopter oldalán MAD (mágneses anomáliaérzékelő) a törzs alatt vízfelszín ellenőrző és felderítő lokátor látható

A többi forgószárnyas szovjet/orosz gyártmányú, vagy hazai építésű helikopter. A legidősebb géptípus hazai PZL licencbe gyártott Mi-2 könnyű helikoptere, amelyet személyszállításra, illetve felderítő feladatra is alkalmaznak. Az 5 darabos helikopterállománnyal két támaszponton Babie Doly és a 44. Darlowo-i tengerészeti Repülőbázison is települtek.

p5182831.jpg

  • Egy veterán tengerészeti PZL Mi-2 helikopter a Darlowoi bázison.

Szállító és kutató-mentő feladatra négy darab Mi-17 (Mi-8MTV-1) közepes szállító helikopterrel rendelkeznek, amelyeknek Gdynia Babie Doly a támaszpontja. Az egyik 5528 oldalszámú Minyo-t csehországi nagyjavítás után eladták a LOM vállalatnak, amely többek között a cseh forgószárnyas pilótaképzést végzi.

1309108272_02.jpg

  • Ó azok a szemek... Gdynia Babie Dolly statikus bemutatón az egyik Mi-17-es a lengyel flottától

1309108282_73.jpg

  • Külsőleg is látható, hogy vízre szállás esetén sok esély nincs.. ez sima Mi-17 szállító helikopter, időjárás lokátorral az orrészben,bár az orr két oldalán alul látható szürke dudorok, és a hátsó futóművek "burkolata" felfúvódó úszópárnákat rejtegethet. Ezek inkább Lengyel tuningolások, mint orosz gyári tartozék.

A Mi-2 és Mi-17 helikopterek különleges eszközökkel nem rendelkeznek, de némely Mil forgószárnyasoknak külön nevet is adtak, így például az egyik Mi-2 egy dinoszaurusz fajta, az egyik Minyo pedig II. János Pál pápa nevét viseli.

p5182873.jpg

  • A Mi-2 orrában a dinoszaurusz neve Preodactyl

A Mi-8-ból kifejlesztett csónaktestű forgószárnyasból a MI-14-ből a tengeralattjáró elhárító PL és a kutató-mentő PSz is szolgálatban van. A Darlowoi tengerészeti állomásra települt helikopterek közül az ASW változatból 10 a kutató-mentő gépekből 3 darab áll rendszerben. Mi-14PL tengeralattjáró vadász helikopterek külső kinézete, festése, a sós tengervizes üzemeltetésük ellenére, is makulátlan és korróziómentes. A helikopterek MAD (elektromágneses tengeralattjáró felderítő eszköz) mellett, aktív és passzív hanglokátor bójákat, valamint a csónaktestbe épített bombatérből vizibombákat, illetve torpedókat hordozhatnak. A Mi-14 változatok közül a vadászváltozat tengeri kamuflázst, a mentő viszont élénk fehér piros festést kapott, de amúgy is meg lehet különböztetni a változatokat, mert MAD-ot csak a PL változatok hordoznak. A tengerészeti mentő Minyók csónaktestébe különböző, akár szárazföldi mentésre is alkalmas eszközöket szállítanak a fegyverek helyén. 

p5182844.jpg

  • Mi-14PL Darlowoban statikus bemutatón. A típus nem olyan sikeres mint a tengerészeti Kamov forgószárnyasok, de 230 darabot építettek azért belőlük.

1473262386_04.jpg

  • Mi-14PL dinamikus bemutatója. A nyitott fegyverkamrában AT-1 vagy APR-2 torpedót hordozhat tengeralattjáró vadászatra.

1473262432_98.jpg

  • A MI-14PL szeme és füle az APM-60 mágneses anomáliakereső, 12M vízfelszíni keresőradar, OKA-2 kibocsájtható merülőszonár keresheti a tengeralattjárókat. A képen az OKA2 merülőszonár kiengedett állapotban látható.

p5182635.jpg

  • A MI-14PL hátsó részén látható, hogy merülőszonár mellett aktív és passzív ledobható szonár-bojákkal is tud operálni. Ja a szovjet helikoptereknél SKAT nukleáris mélyvízi bombákat is szállíthattak. Lengyeleknek nem volt soha atom-vizibombájuk.

p9031610m.jpg

  • Mi-14 kibocsájtott  APM60 típusú MAD-al (mágneses anomália érzékelővel)

p5182828.jpg

  • A MI-14PSz kutató-mentő helikopterek nem támadásra valók, inkább a parti őrség feladatait látják el. Vízre is tudnak szállni, azonban ezt már jó néhány éve egyik elvesztése után nem gyakorolták..

 

  • A Mi-14 tengerállóságát sajnos a 2006-ban a Ohotszki tengeren történt baleset is mutattja. A helikopter az Orosz flotta állományába tartozott. (Forrás: Youtube)

A bázison a rendszerbe álló Minyokon kívül hangárokban tárolnak még legalább három darab kivont és nagyjavításra váró Mi-14PSz helikopter mellett láthattam a Mi-14PL/R típusú modernizált kutató-mentő helikoptert, amely már lokátorral is rendelkezik, valamint korszerűsítették a műszerezettségét.

2018-ban mmutatták be médianyilvánosság előtt három felújított tengeralattjáró vadász helikoptert. A Mi-14PL változatok az üzemidő hosszabbításon túl a KAMAN forgoszárnyasok fegyverzetével azonos francia MU-90 torpedókat, valamint NATO kompatibilis navigációs rendszereket és szonárbójákat kaptak. Az elhangzott információk szerint nyolc vadász és két kutató-mentő PL-R változatú forgószárnyas kapott üzemidő hosszabbítást.

1338154267_99.jpg

  • Kivont Mi-14 PSz helikopterek a hangárban. A típus életciklusa lassan a végéhez közeledik. Ehhez hozzájárul a gyártó és az üzemeltető ország között lévő évekre visszamenő rossz viszony..

p1020914.jpg

  • Anno a lengyelek elkészítettek egy új PL-R kutatómentő változatot, de végül  csak két helikoptert alakították át az új modifikációra.

def24.JPG

  • A 2018-ban bemutatott két üzemidő hosszabbításon átesett kutató-mentő változat egyike a 1012-es oldalszámú Mi-14PL-R. Ezt a helikoptert láthattuk az előző képen még régebbi festéssel.. (forrás: defence24.com)

1338154120_22.jpg

  • Két kivont Mi-14PSz egy másik tengerészeti hangárban. Darlowoban is Babie Dolly-ban is vannak kivont helikopterek.

A hazai fejlesztésű W-3 helikoptercsaládból is több típusváltozatot működtetnek. A PZL Swidnik által gyártott W-3R Sokol szállító, W-3RM Anakonda és W-3ARM Anakonda kutató-mentő helikopterekből 12 darabot használnak. Az Anakonda változatot sem gyártják már, ezért nem valószínű, hogy számuk a jövőben növekedne.

p5182675.jpg

  • A Mi-14PL-R helyett hazai forráshoz nyúltak,  és a W-3ARM modifikációt készítették el tengerészeti kutató-mentő változatnak. Nos ez a helikopter kisebb, könnyebb, kevésbé alkalmas a feladatra, bár alaposan felszerelték mindennel ami szükséges. 

1252610063_15.jpg

  • Az 0815 lajstromszámú W-3ARM kutató-mentő a egyik radomi repülőnapon ázik az esőben.

p5182759.jpg

  • A 0506-es W-3ARM kutató-mentő bemutató közben.. A típust a tengerészeken kívül szárazföldi kutató-mentő helikopterként is használják, nemcsak Lengyelországban, hanem Csehországban is.

1309108250_77.jpg

  • A 0813-as W-3ARM Babie Dolly-ban statikus bemutatón szerepelt.

1309108223_71.jpg

  • Riasztás! Indul az egyik W-3ARM Babie Dolly repülőteréről feladat végrehajtásra, Az, hogy éles, vagy gyakorlat nem derült ki.

A Lengyel Haditengerészet Légidandárja (Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej) négy Leonardo AH101 Merlin típusú helikoptert rendelt meg 2019. április 8-án.  A hajók és tengeralattjárók elleni hadviselésre, illetve harci kutató-mentő feladatokra optimalizált forgószárnyasokat 90 millió euróért vásárolták meg és a Leonardo Helicopters Yeovil-ben működő üzemében építik. A lengyel vezetésnek szándékában áll második ütemben szintén négy későbbi beszerzése. A brit nehéz tengerészeti helikopterek a Mi-14-esek felváltása mellett a Mi-2 a W3 helikopterek feladatainak egy részét is ellátják.A Leonardo az AH101 helikoptereken túl a Légierő részére nyolc darab M-346 sugárhajtású gyakorló repülőgépet is szállított már Lengyelországba, amelyekkel nagyon elégedettek Polák barátaink és újabb négy beszerzésére kötöttek szerződést, amelyek idén érkeznek Deblinbe.

 101.jpg

  • 380 millió EUR-ba került négy darab AW-101 Merlin beszerzése a Leonardo-tól. Forrás: Defence24.com