Ahol a legendák életre kelnek - Hannover-Laatzen Repülőmúzeum
- A múzeum épületén a felirat
Hannovertől délkeletre fekszik Laatzen, mely mondhatni álmos kis előváros. Itt található Repülőmúzeumot (Luftfahrtmuseum Hannover-Laatzen), a maga 38 repülőgépével, 800 modelljével és makettjével, összesen 3500 négyzetméteres belső kiállítási tereivel nem a legnagyobb kiállítóhelyek között tartanak számon Európában. Amiben egyedülálló a múzeum azok a relikviák, a híres első és második világháborús Német repülőgép vezetők személyes tárgyai, amelyek megtekinthetőek.
- Relikviák, személyes tárgyak..
A múzeumban egyaránt vannak replikák és kiváló állapotú eredeti repülőgépek. A bejáratnál „árbocra fűzve” rögtön egy MiG-21 F13 Delta fogadja a látogatókat. Mellette a második világháború utáni egyik legsikeresebb német kétmotoros repülőgépe, a Dornier Do-28 D2 Skyservant egyik példánya álldogál.
- Dornier Do-28 D2 Skyservant
Az első teremben nagyrészt első világháborús és a „postwar” vagyis a két világégés között gyártott repülőgépek láthatóak. Ezek közül több a replika, mint az ténylegesen repülőgép. A Fokker tervezte Dr.I és E.III szinte egy múzeumból sem hiányzik. A Dr.I természetesen a Rote Kampflieger színében.
- Fokker Dreidecker vadászrepülőgép Manfred Von Richthofennel több mint egy legenda, de a valóság az, hogy légigyőzelmeinek nagy részét Albatros D.V. vadászrepülőgéppel aratta.
Szintén látható Lilienthal Normalsegelapparat vitorlázójának replikája.
- Lilienthal a repülő ember
Magyar vonatkozású a Horvath III-C Fecske replika. A repülőgépet Horváth Ernő tervezte 1912-ben. Horváth Ernő tanár és repülőgép tervező volt. Rákosmezőn kezdte a repülőgépeinek építését, a Horváth I. 1910. június 5-15 között budapesti Nemzetközi versenyen első díjat nyert. A 25 lóerős monoplán után 1911-ben megépítette a II. számú repülőgépét, majd állami támogatással kétüléses katonai repülőgépet, és az első utasszállító repülőgépet. Utóbbival 1912-ben Kvasz András is repült. Repülőgépeit először saját maga vezette, de egy súlyos repülőbalesete után, már csak tervezéssel foglalkozott. A Horváth III/A típusú repülőgépét Prodam Guidó vezette először. Ezzel a repülőgéppel átrepülték az Adria felett a Kvarneri öblöt 11000 méteres magasságot is elérve. A repülőgép továbbfejlesztése volt a Horváth III/B majd a Horváth III-C a Fecske, amely a legsikerültebb repülőgépe volt. A szögletes törzskeresztmetszetű 420 kg felszálló súlyú keskenyedő szárnyformájú repülőgépet 70 lóerős Daimler motor repítette maximálisan 110 km-es sebességgel. Ezzel a Monarchia leggyorsabb hadirepülőgépe lett volna, de ennek ellenére nem rendszeresítette a Monarchia Légjáró egységeinél. Horváth Ernő az első világháború után a Repülő Kísérleti Intézetben dolgozott.
- Horváth III-C Fecske repülőgép. Magyar múzeumban nincs replikája sem.
Megtalálható a Ryan M-2 NYP, vagyis a Spirit of St. Luis replikája is, amelynek eredeti példánya, először repült át az Újvilágból Európába. Hugo Junkers ikonikus közforgalmi repülőgépe a Junkers F 13 szintén replika.
- A Spirit of St Louis névre keresztelt Ryan NY.P. repülőgépével Charles Lindberg elsőként repülte át az Atlanti Óceánt. Mármint az eredetivel...
- Junkers F13, az első ténylegesen használható közforgalmi repülőgép volt. Magyaországon az Aeroexpress hat úszótalpas példányt üzemeltetett 1923-1927 között.
Több eredeti repülőgép is látható a teremben, például a Focke-Wulf FW 44J Stieglitz gyakorló és iskola-repülőgép, amelyből manapság is van repülőgépes példány, itt egy zöld színre festett darab látható. Szintén iskola-repülőgép volt a Klemm L-25D.
- Focke-Wulf FW 44J Stieglitz az 1930-as évek kedvelt kétfedelű iskola és túrarepülőgépe volt.
A kiállító terem oldalában épített vitrinekben, híres pilóták személyes tárgyai tekinthetők meg.
Max Immelmann az első nagy Experte iratai és repülőszemüvege. Immelmannt behívták 1914-ben a Luftstreitkrafte (légierő) egységéhez és pilótaképzésre küldtek. Kiképzés követően Észak Franciaországban állomásozott mint felderítő pilóta.1915. június 3-án lelőtte gépét egy francia, de a német vonalak mögött sikerült kényszerleszállnia. A repülőgép megmentéséért Vaskeresztet kapott. Később az első pilóta volt, aki a háború kezdeti szakaszában több repülőgépet lőtt le. Az "Adler von Lille - Lille-i sas" becenévvel illették. II. Vilmos Német Császár 1916. januárban adta át neki a legmagasabb német kitüntetést a Pour La Merite-t. Ezt később Kék Max-nak is nevezték Immelmann emlékére. Összesen 17 légigyőzelmet aratott Fokker Eindecker típusú monoplánjával. Utolsó győzelmét 1916. március 30-án érte el. Az Eindecker szinkronizált géppuskáin kívül manőverezése volt kiváló Immelmannak, Ő alkalmazta először a később róla elnevezett harcfordulót. Immelmann 1916. június 18-án a Brit Királyi Repülőhadtest egyik F.E.2b repülőgépével vívott légiharc során halt meg. A britek szerint lelőtték, a németek szerint azonban vagy a légvédelem találta el, vagy saját szinkronizált géppuska meghibásodása miatt zuhant le repülőgépe.
- Max Immelmann pilótaszemüvege. Az első "Experte" (Ász) pilóta, aki megkapta a Pour La Merite érdemrendet.
Ernst Udet könyvei mellett például repülőszemüvege is látható. Ernst Udet 160cm-s alacsony harcias pilóta volt.1914-ben motoros futárként kezdte, másnak testmagassága miatt nem vették be a hadseregbe.Megsebesült és lábadozása után csatlakozott a szerveződő légierőhöz. Először tüzérségi megfigyelőként szolgált, majd 1916. elején átvezényelték a Flieger Abteilung 68 számú vadászrepülő alakulathoz. Fokker D.III repülőgéppel repült és 1916. március 18-án lelőtte az első francia repülőgépét Molouse térségében egy Farman F.40 bombázót. A légicsatáért megkapta az első osztályú Vaskeresztet. Utána még öt légigyőzelmet aratott a Jasta 15 repülőegységben, pedig a másik oldalon a híres francia Les Cigognes (gólyák) vadászrepülő század repült. Egy ízben a későbbi francia legendával Guynemer-el is 20 perces légiharcot vívott, majd elromlott géppuskája. A francia nem lőtte, le, hanem mellérepült és tisztelgett neki. Hatodik légigyőzelme után áthelyezték a Jasta 37 vadászegységhez itt újabb 15 légigyőzelmet szerzett, többek között brit Sopwith Camel vadászrepülők ellen is.1918. június 2-től amerikai pilótákkal is szembekerült akik Nieuport 28-as francia gyártású vadászokkal repültek. Ellenük rögtön két légigyőzelmet ért el. Richthofen halála után, Udetet is áthelyezték a Jasta 11-től a Jasta 4-be. Parancsnoka Hermann Göring a Pour La Merite-el kitüntetett Experte lett. Jó barátok lettek, és tovább folytatták a harcot a szövetséges repülőgépeket. Udet további 26 győzelmet aratott és végül Ő volt 62 légi győzelemmel a legtöbb ellenséges lelővő német vadászrepülő aki életben maradt a világháborúban. Háború után repülőbemutatókat tartott, repülős filmekben szerepelt és a világon sok helyen repülőversenyeken vett részt. Például első lett az Argentínában tartott Rosario - Buenos Aires repülőversenyen. Hazatérte után repülési főfelügyelő lett és befolyásos barátjának köszönhetően gyorsan emelkedett a ranglétrán annak ellenére, hogy a szervezéshez kevéssé értett mint a repüléshez. Szerette a szép nőket és a szerencsejátékokat. Ennek ellenére Göring segítségével a háború előestéjén a Luftwaffe Generalluftzeugmeiser-e vagyis fegyverkezési és közbeszerzési igazgatója lett. A modern technikához nagyon nem értett, a Bf-109-re azt mondta Messerschmittnek, hogy abból soha nem lesz vadászrepülőgép. A háború során a Luftwaffe főfelügyelője lett. Az angliai légicsata során kiütközött szervezőképtelensége, és az orosz hadjárat során elszenvedett veszteségek pótlására bevezetett intézkedései nem voltak elégségesek. Erhadt Milch jogosan okolta Őt a gyártás kerékkötőjeként. A becsületes és lelkiismeretes volt pilóta, azonban ezt lelkére vette és idegrendszere nem bírta a beosztását. Göring tanácsára egy Párizs melletti idegszanatóriumba vonult vissza, de Milch ott is felkereste és szemére hányta a repülőgyártás alacsony színvonalát. Másnap reggelre Udet agyonlőtte magát. Búcsúlevelében azt írta Göringnek, hogy "Vasember, cserbenhagytál". Temetésén a III. Birodalom hat lovagkeresztes pilótája állt díszőrséget, köztük Werner Mölders, a vadászlégierő tábornoka. A temetés után Mölders Oroszország felé halálos repülőszerencsétlenséget szenvedett, utána jelölte ki Adolf Gallandot Göring a Vadászrepülők tábornokának.
- Ernst Udet pilótaszemüvege. Az első világháborús ász, kiváló repülő és becsületes férfi volt, a szervezéshez viszont nem értett, viszont imádta a szerencsjátékokat és a Nőket.
Manfred Von Richthofen vitrinében különböző levelek és dokumentumokon túl két kabátja és szivarjai vannak elhelyezve. A Vörös Báróról nem írok többet, mert szinte minden repüléssel foglalkozó ismeri életútját, 80 légigyőzelmét és halálát. A vitrinben látható kupa egy a sok közül, mert Richthofen szinte minden légigyőzelme emlékére kupát készítettett magának, valamint az ellenséges repülőgép vásznából kivágta, kivágatta annak oldalszámát, jelzéseit.
- Manfred von Richthofen kabátja. Testvére és unokaöccse is kiváló repülő volt, Öccse Lothar 50 légigyőzelmével az ötödik legeredményesebb német vadászpilóta volt. Wolfram a második világháborúban tábornoki rendfokozatban a Ju-87 Stukák atyjaként vált híressé/hírhedté.
- Ricthofen utazóládája
- Egy Pokal (kupa) a sok közül..Hptm.(hadnagy) Johannes Freiherr von Richthofen, a második világháborúban StaffelKapitane (századparancsnokként harcolt a 6./ZG 26 kötelékében. 1941. júliusában halt meg, légvédelmi találat következtében.
Oswald Boelke haláláig 40 légigyőzelmet ért el az első világháborúban. A Rote Kampflieger-től eltérően inkább csapatban gondolkodott, és lefektette a vadászrepülők harcászati alkalmazásának szabályait. Soha nem lőtték le, nem győzték el. Elsők között repült az Albatros I. vadászrepülőgéppel. Az FA 62 Jasta 2 (a második vadászrepülő század parancsnoka volt) 1916. októberben légi balesetben halt meg a Some felett.
- Oswald Boelke kézírásos levele
A kiállító teremtől balra egy Junkers Ju-52M törzsszekciója látható. 1940-ben a Norvég hadjárat során Narviknál körülzárt német hegyivadászok utánpótlását nem lehetett tenger felől eljuttatni. A német haditengerészet 10 rombolóját és néhány szállítóhajót is megsemmisített a HMS Warspite csatahajó vezette túlerejű brit tengerészeti kötelék. A német hadvezetőség a narviki hegyes, sziklás geográfiai jellemzőit figyelembe véve 13 darab Junkers JU-52M ellátmánnyal és lőszerrel megrakott repülőgépet a környékbeli Hartwikvansee tó jegére irányított, azt repülőtérként használva utánpótlást szállított Dietl tábornok egységének. A leszállt repülőgépeknek azonban nem volt elég üzemanyaga a visszaútra, így egy repülőgéppel sikerül felszállni, a többi pedig a tavaszi olvasáskor a tóba süllyedt. Narvikot és Norvégiát sikerült elfoglalni a németeknek, a repülőgépeket pedig „leírták”. A hideg hegyi tóban a repülőgépek jó állapotban maradtak meg. 1986-ban négy Junkerest nagyjából éppen emeltek ki. Kettő Norvégiában maradt, két Németországnak visszaadott repülőgép az a Dessau-i, és a Wunstorf-i múzeumban került kiállításra. A géptörzs egy ötödik repülőgépé volt. A kiállító teremből külön szekció foglalkozik az eseménnyel, több fényképpel a jégen álló, illetve elsüllyedt repülőgépekről, és terepasztal a tóról a leszállt Junkersekkel.
- A levágott törzsszekciója a Ju-52M szállítórepülőgépnek. Két példányt kiváló állapotban hoztak vissza Németországba.
- Egy kép a Narvik mellett kényszerleszállt egyik "Tante" Ju-ról (Ju Anyó)
- Tavasszal az olvadáskor az üzemanyag nélküli repülőgépek belesüllyedtek a Hartwikvansee tó vizébe
A következő terem elsősorban második világháborús repülőgépekkel és relikviákkal van tele. Látható egy Messerschmitt Bf-109G2 Trop (vagyis Afrikai hadjáratban repült Messzer) és egy Focke-Wulf Fw-190A8 vadászrepülőgép. Közel hozzájuk egy Bf-108 B-1 Taifon (Tájfun) futár repülőgép is található, valamint a britek egyik kiváló vadászrepülőgépe a Supermarine Spitfire Mk. XIV változata.
- Bf-109G2 Trop. A Trop a trópusi, afrikai változatot jelöli amelyek nagyobb és erősebb porszűrővel építették
- A Bf-109 oldalán kis ékítmény..
- Focke-Wulf FW-190A8 vadászrepülőgép. Ilyen repülőgéppel halt hősi halált Adolf Galland öccse Wutz
- A repülőgép típus, amellyel lelőtték Wutz Gallandot. Supermarine Spitfire Mk.XIV.
A repülőgépekhez közel található egyik viaszfigura szivarral a szájában Adolf Galland tábornokot a Luftwaffe 103 légigyőzelmes Experte-jét ábrázolja, eredeti pilótaruhájában.
- Adolf Galland viaszfigurája, a ruházata eredeti
Adolf Galland 1932-ben jelentkezett a repülőiskolába és 1935. márciusban a Jagdgeschwader 2 „Richthofen” I. Gruppe-ban - a 2. vadászrepülő ezred 1. csoportjában – kezdte meg szolgálatát. A Condor Légióban parancsnoki beosztásban került, de nem vadász, hanem csatarepülőként HS-123 repülőgépet vezetve. Nem vett részt Guernica bombázásában. 1940. május 12. aratta első három légigyőzelmét Hawker Hurricane vadászrepülőgépek felett Bf-109 vadászrepülőgéppel.1940. júniusban a JG.26 „Schlageter” vadászrepülő ezred III. csoportjának lett a parancsnoka. Júniusban őrnaggyá léptették elő, majd a JG.26 ezredparancsnoki beosztásába helyezték. Ekkor már 40 légigyőzelmet szerzett. Ezredével nyugati fronton maradt a Szovjetunió elleni támadás időszakában is. 1941. novemberben General de Jagdfliegernek vagyis a vadászrepülők parancsnokának nevezték ki és ebben a beosztásban a Cerberus hadműveletben irányította a nyugati vadászlégvédelmet, és biztosította a Scharnhorst, Gneisenau csatahajók a Prinz Eugen nehézcirkáló és rombolóflottillájának áthajózását a britek orra előtt a La-Manche csatornán keresztül. Szenvedélyes dohányos volt, imádta a szivarokat, még a Messzerjébe is hamutartót szereltetett. Személyes insigniája Miki egér volt, aki két pisztolyt tartott a kezében. 1942. február 28-án 94. légigyőzelme után előléptették vezérőrnagynak és lovagkeresztjéhez megkapta a gyémántok kiegészítést. Ő volt 30 évesen a Luftwaffe legfiatalabb tábornoka. 1943. áprilisban tesztelte a Me-262 gázturbinás repülőgépet és kiállt vadászrepülőgépként rendszeresítése mellett. Ezzel szembekerült Hitlerrel, aki gyorsbombázóként számított a repülőgépre. Galland lemondással fenyegette meg, és ezzel elérte, hogy a „Novotny kommandó” néhány 262-est kapjon vadászrepülőgép tesztelésre. 1944. április 11-én altábornaggyá léptették elő. A mennyiségi és minőségi hátrányban lévő vadászlégierő azonban objektív okok miatt egyre kisebb ellenállás tudott kifejteni a nyugati szövetségesek légierejével szemben. Hermann Göring és Galland között egyre kibékíthetetlenebb ellentétek keletkeztek, utóbbi védte beosztottait. Végül 1945. januárban felmentették tisztségéből és megbízták a Jagdverband 44 (JV.44) megszervezésével, amely egy „Experte” pilótákból álló szuperelit alakulat volt és Me-262-es vadászrepülőgépekkel szerelték fel Őket. Az egységre jellemző, hogy a „lovagkereszt szinte a hivatalos egyenruha része volt”. A JV.44 a háború végéig harcolt a német városok védelmében. Galland a háború végét kórházban töltötte, meg megsebesítette légiharcban egy P-51D Mustang géppuskatüze. A háború után két évet fogolytáborban töltött. A tábornoki múltja lehetetlenné tette, hogy a újjászerveződő német légierőben beosztást kapjon. Először 1948-tól az Argentin légierő tanácsadója volt, majd hat év múlva visszaköltözött Németországba ipari tanácsadónak. Három légiközlekedési és egy helikopteres vállalat, igazgató tanácsának elnöke volt. Tevékenyen részt vett a második világháborús pilóták baráti találkozóin, több híres brit pilóta, például Douglas Bader és Robert Stanford Tuck barátja is volt. Magyar Puma pilóták bajtársi találkozóján is résztvett. 1996. február 19-én hunyt el.
- Wilhelm-Ferdinand (Wutz) Galland őrnagy pilótakabátja
Mellette lévő vitrinben az 55 légigyőzelmet elért hősi halált hal testvére Wilhelm-Ferdinand (Wutz) Galland őrnagy viaszfigurája áll. Wutz 1935-ben légvédelmi tüzérségnél kezdte meg katonai pályafutását, de később gyakorlatilag követte testvégét és a JG.26 „Schlageter” vadászezredben repült. Első győzelmét 1941. július 23-án aratta. Hamarosan az 5. század „Staffelkapitan” – századparancsnoki – beosztásban repült. 1943-ban az ezred II. Gruppe-ját vezette. 34. légigyőzelme után, május 28-án megkapta a Lovagkeresztet. Wutz-ot 28 éves korában 1943. augusztus 17-én Maastricht felett lőtték le Focke-Wulf 190-es vadászrepülőgépével 138-ik harci bevetése során Supermarine Spitfire repülőgéppel.A figura melletti pilótakabát szintén eredeti.
- Johannes "Macky" Steinhoff emlékvitrine
Külön vitrin mutatja be Johannes „Macky” Steinhoff-ot aki a második világháborúban szintén „Experte” pilóta volt. Steinhoff haditengerészeti pilótaként kezdte, de 1939-ben átkerült a Légierőhöz. Első légigyőzelmét is ebben az évben aratja, Wihelmshaven felett egy Vickers Wellingtont lőtt le. 1940. februárban áthelyezésre kerül a Jagdgeschwader JG.52 vadászrepülő ezred IV. Gruppe-hoz. Részt vette franciaországi és az angliai csatában. A Szovjetunió elleni támadás után, augusztusban már 28 vörös csillagos repülőgépet lőtt le. 35. légigyőzelme után megkapta a Lovagkeresztet. Egy év re rá, 1942-ban hadnagyi rendfokozatban lévő le 100. repülőgépét. 1943. márciusban áthelyezik a mediterrán térségbe a JG.77 ezredparancsnokának. 1944. július 28-án megkapja a tölgyfalombokat a lovagkereszthez (Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Goldenem Eichenlaub und Schwertern). 1944. októberben átkerül a Novotny kommandóhoz, ahol Me-262 sugárhajtású vadászrepülőgéppel harcol. 1944. októberben ezredesi rendfokozatot kap és a JG.7 parancsnoka lesz. Az egység Me-262-es repülőgépeket kapott és olyan pilóták tartoznak a kötelékébe, mint Heinz Bar és Gerhard Barkhorn. A JG.7 is bevetésre kerül a Bodenplatte hadműveletben, amikor a vadászrepülőnek kiképzett pilótáknak a szövetséges repülőtereket kellett támadni alacsonyrepüléssel. Súlyos veszteségeket szenvedtek. Steinhoff is átkerült Galland JV.44 egységébe, és ott hat igazolt légigyőzelmet aratott. 1945. áprilisban Me-262 vadászrepülőgépe balesetet szenved és kigyullad. Steinhoff életben, marad, de súlyosan megég. Több mint 1000 harci bevetést hajtott végre a második világháborúban és 176 légigyőzelmet szerzett. Steinhoff a háború után aktívan részt vett a Nyugat-Német Légierő újjászervezésében. Az új Luftwaffe mellett a Közép Európai Szövetséges Légierő parancsnoka lett 1965-66-ban, majd a Légierő főszemlélője 1970-ig. 1971-74 között a NATO katonai Bizottságának a vezetője volt. Steinhoff nyugállományba vonulása után is aktív életet élt, és 1985-ben elkísérte Ronald Reagen amerikai elnököt a második világháborús Bittburgi temetőbe. Találkozott Helmut Kohl német kancellár társaságában Matthew Ridgway tábornokkal, aki a világháborúban az amerikai 82. ejtőernyős hadosztály parancsnoka volt. 1994. február 21-én hunyt el Bonnban.
- Neumanns bunte Bühne - Neumann csodálatos színháza kerül felfestésre a Magyarországon épült církuszi kocsira
- "Edu" Neumann az Afrikában állomásozó Bf-109 vadászrepülő ezred tiszteletben álló parancsnoka volt.
- A cirkuszi kocsi belseje tele van a vadászrepülő ezred emlékeivel
A két német vadászrepülőgép mellett egy cirkuszi kocsi áll. Rajta felirat „Neumanns bunte Bühne - Neumann csodálatos színháza” Az utánfutót Magyarországon készítették, Afrikába került és a JG27 (Jagdgeschwader 27) parancsnokának Eduard (Edu) Neumann lakókocsija és harcálláspontja volt. „Edu” Neuman részt vett az Angliai csatában, több légigyőzelmet is aratott, a JG.27/1 Gruppenkommandeur beosztásában. Utána a Jugoszlávia elleni légiháborúban vett részt, majd Afrikába vezényelték a 27. vadászrepülő ezreddel. Kitüntették a Német Kereszttel. 1943. után a Luftwaffen belül törzskari szolgálatba került Obertsleutnant (vezérezredes) rendfokozatban. Neumann a háború végén az Észak-Olaszországba állomásozó német repülőcsapatok parancsnoka volt. 2004-ben 93 éves korába hunyt el. A lakókocsiban több vitrinben Neumann, illetve a 27-es ezred eredeti dokumentumai tekinthetőek meg. A kocsi belső burkolatán különböző háncsszoknyás női figurák vannak felfestve, mellettük az ezred tagjainak nevével.
- A JG.27 1941-43 között harcolt az Afrika Hadtest védelmében Afrikában
- Hans-Joachim Marseille - Afrika Csillaga - sírjának kicsinyített másolata. Marseille 22 évesen halt meg 101 légigyőzemel után és motorhibás Bf-109G2-ből kiugrás után a repülőgép vezérsíkjával ütközés következtében.
- Edu Neumann trópusi egyenruhában
- A JG.27 egyik emléktárgya
A cirkuszi kocsi mellett kiemelkedő tárgy egy lámpa, amely búráját a következő személyek írták alá:
Willy Messerchmitt, Kurt Tank, Adolf Galland, Johannes Steinhoff, Günther Rall, Dieter Hrabak, Johannes Trauloft, Walter Krupinski, Erich Hohagen és Erich Hartmann.
- A híres lámpa és a lámpaburán az aláírások
A repülőgép tervezők mellett aláírt pilóták a második világháborúban összesen több mint 1400!!! légigyőzelmet arattak.
A repülőgépek mellett második világháborús eszközök az Em 4m légvédelmi távmérő és a 88mm-es FlaK 36 légvédelmi ágyú. A híres és hírhedt 88-ast nagy magasságban repülő bombázó repülőgépek ellen fejlesztették ki, de az 1940-es franciaországi hadjárat során kényszerűségből földi páncélelhárító feladatra is használták és kiválóan bevált. A löveget – több változatban - a háború végéig gyártották és minden hadrendben lévő harckocsit ki lehetett vele lőni.
A második világháborús gyűjtemény mellett az háború utáni Luftwaffe is bemutatkozik a múzeumban. A Piaggio-Focke-Wulf FWP.149D gyakorló repülőgép, az F-104G vadászbombázó és a Sud Aviation SE 3130 Aloutte II. helikopter is a Nyugat-Német légierő állományában repült. A keleti oldalt egy AN-2 repülőgép egy AI-14R (román gyártású Jak-18U) valamint egy MiG-15BiSz vadászrepülőgép képviseli.
- MiG-15 (Fagot) sugárhajtású vadászrepülőgép, a szovjet katonai repülés egyik ikonikus madara. Több mint 18 ezret gyártottak belőle. Magyarországon is hadrendben állt 1975-ig
- Lockheed F-104G Starfighter vadászbombázó. A németországi veszteségei miatt Özvegycsinálónak is nevezték, de igazából nem volt rosszabb veszteségstatisztikája mint a MiG-21 néhány változatának. Erick Hartmann és Johannes Steinhoff a repülő kiképzésben hozott intézkedései után a veszteségek jóval kisebbre redukálódtak.
- Sud Aviation SE 3130 Aloutte II.A helikopter talán a legismertebb, francia forgószárnyas volt a világban. A németeknél a hadseregen kívül például a rendőrség és határőrség is használta.
- Antonov An-2. A szovjet tervezésű és gyártású közforgalmi, mezőgazdasági repülőgép hazánkban is elterjedt.
Kisebb teremben gázturbinákat tekinthetünk meg a Junkers Jumo 004 A-22-től, amely a Messerschmitt Me-262 hajtóműve is volt, egészen a Ljuka AL 21 F-3 gázturbináig, amely a korai MiG-21-es változatokat tolta az égbe.
- General Electric J79 gázturbina, többek között az F-104G Starfighter és az F-4 Phantom II. sugárhajtóműve is volt.
- Bristol Siddeley Orpheus 803 gázturbina hajtotta az olasz Fiat G-91 harcászati repülőgépet amelyet a Luftwaffe is repült az 1960-as években, de a Kurt Tank tervezte indiai HAL HF-24 Marut vadászrepülőgépének is ez volt a hajtóműve.
A repülőgépes termeken túl kisebb kiállítás látható, amelyben a 900 makett található különböző vitrinekben. Nagyon szépen ki vannak dolgozva, képzelem milyen lehet tisztítani Őket a portól..
- Ó azok a modelles, makettes vitrinek..
- Egy Enigma kódológép minden második világháborús kiállításon elfér.
Aki nem csak a repülőgépekre, hanem az ott repülő, dolgozó, szerelő emberre is kíváncsi az látogasson el Laatzen-be mert különleges tárgyakat, relikviákat tekinthet meg.