A Levegő Királyaival át az Őszbe - Repünap Budaörsön

 

dsc_2859m_1.jpg

Augusztus 31-n és Szeptember 1-én a Budaörsi Repülőtér Airshow-t tartott. A "Repülj át az Őszbe a levegő Királyaival" szlogen nem túlzott. Akik élnek és mozognak a polgári kisgépes és nem annyira kisgépes repülésben, azok szinte mind tiszteletüket tették a rendezvényen. Néhány név: Besenyei Péter, Veres Zoltán Imreh Lujo, Szakács Gábor, Rohács Tamás, Krauth Péter, Tóth Ferenc. Bocsánat akit kihagytam. A földön is hozzáértő szakemberek, Farkas Bertalan űrhajós dandártábornok, Varga Ferenc ezredes és még sokan mások várták a közönséget, akik csak jöttek-jöttek.. Igaz a 30-35 fokos meleg, párás nyári nap komoly próbára tette a nézők és résztvevők hőháztartását.

A repülőnapon a kommentárt Nagy Jenő (Zsenya) volt MiG-21-es pilóta, konferálta végig sajátos stílusban (nekem, mondjuk nem jön be a falunapos feeling) . Viszont tisztelet neki, végignyomta keményen a napot, és több mondata azért mutatta, hogy képzett repülőszakember kezében volt a mikrofon.

A program katonai részét a Szolnokiak AS.350B és Mi-17 helikoptereinek szóló bemutatója és a Pápai Keszi Gripenek áthúzása volt, de a polgári rész sok-sok repülése simán kitöltötte reggel 9-től kora estig a repülőnap idejét. Jöjjenek a fényképek kis kommentárral.

dsc_2841m.jpg

  • Az ikonikus kezdés, Ancsák (AN-2) és Li-2 áthúzása a felszállópálya felett

dsc_2908m.jpg

  • R-18C Kánya, Rubik tervezés

dsc_2944n.jpg

  • A Po-2 (Podva, Kukuruzsnyik) és még sok más néven emlegetett repülőgépet a Gold Timer alapítvány üzemelteti

dsc_2959m.jpg

  • Szép hátteret adott a budai hegyvidék a képeknek

dsc_2982m_1.jpg

  • Az AS.350B Écureuil (Mókuska) korábban a Légimentők színeit viselte

dsc_3011m.jpg

  • Honvédségünk hajózói a nagyjavításuk után komoly bemutatókat tartanak a gazdaságosan üzemeltethető forgószárnyassal

dsc_2775m_1.jpg

  • Légimentők. Az egyik használtan beszerzett Eurocopter EC-135P2+

dsc_3059m.jpg

  • Mi-17 nélkül lassan nincs repülőnap. Az Oroszországban nagyjavításon átesett helikopterek még 5-6 évig biztosan repülnek a katonáinknál

dsc_3063m.jpg

  • A kiáramló hajtóműgázoktól remeg a levegő

dsc_3092m_1.jpg

  • A 702-es a magasban

dsc_3171m.jpg

Polgári helikopterek "kakaskodása". A Kamov KA-26-os a honvédségnél is repült, de a mezőgazdasági repülés igazi igáslova. Lassan-lassan kikopik a rendszerből. Már csak a jóég tudja, honnan vannak a típushoz rotorlapátok.,

dsc_3244m.jpg

  • A Kamov KA-26 permetező konfigurációban repült

dsc_3257m.jpg

  • vagy éppen füvet nyírt.. nem ez csak levágott fű amelyet a rotorlapátok szele kapott fel..

dsc_3215m.jpg

  • A "kakaskodás" másik résztvevője se mai darab. Hiller H-23D-UH Raven (vagyis holló)..

dsc_3167m.jpg

  • Face to face..

dsc_2797m_1.jpg

  • A magyar repülőgép építés egyik üdvöskéje a GENPRO

dsc_3458m.jpg

  • A Pápai Készültségi géppár is áthúzott Budaörs felett. Kedden már visszatérnek Litván földről a társaik.

dsc_3483m.jpg

  • A 33-as szárnyainak törővégén lévő indítósíneken az éles AIM-9L1 Sidewinder (csörgőkígyó) hőkövető rakéták

dsc_3367m.jpg

  • AN-2 permetező konfigurációban. (angolul agriculture repülőgép :)

dsc_3410m.jpg

  • és éles bedöntésű fordulóban

dsc_3332m.jpg

  • Magyar földre, magyar helikopter. A HA-XCD lajstromjelű Hungaro Copter HC-1. "Mintha Asbóth Oszkárt látnám sírni"

dsc_3501m_1.jpg

  • Komolyabb forgószárnyasok. A Mi-17 felett Imreh Lajos(Lujo) AN-2 helikoptere

dsc_3517m.jpg

  • Szép beköszönés

dsc_3527m.jpg

  • A "csirkecomb" hátulról is jól néz ki

dsc_3575m.jpg

  • egy kis tűzijáték a Nagyérdeműnek

dsc_3587m.jpg

  • Nem várható hőkövető rakéta.. a cél a látványosság

dsc_3609m.jpg

  • Bell 206-os és AS.355 Écureuil 2. A Bell-t például a Bolgár Légierő is szolgálatban tartja. Katonai felfegyverzett változata a OH-58D Kiowa

dsc_3659m.jpg

  • Az öreg Li-2-t is kísérték..

dsc_3684m.jpg

  • Két Jak-52 a légtérben. Néhány éve még alapkiképző repülőgépe volt a Honvédségnek a típus, Őket váltották a cseh gyártmányú Zlin-ek

dsc_3701m.jpg

A HA-JAV fülkéjében Vári Gyula volt MiG-29-es pilóta. 1998-ban 99-ben és 2001-ben több díjat kapott bemutató repüléséért európai legnagyobb katonai repülőnapján a Royal Air Tatoo-n Fairordban.

dsc_3750m.jpg

  • Nem megszokott haladási irány egy Jak-52-stől. Nézzük csak a füst irányát.

dsc_3790m.jpg

  • A vér nem válik vízzé.. Komoly bemutatót repült Gyula

dsc_3779m.jpg

  • de egyszer minden repülőgéppel landolni kell.

dsc_3833m.jpg

  • Az Angliából vásárolt L-29 Delfin, a néhai Komócsi "Komo" Zoltáné volt

dsc_3859m.jpg

  • Most Rohács Tamás és Szakács Gábor repüli

dsc_3835m.jpg

  • Nem természetes repülési helyzet, a háton repülés.

dsc_3855m.jpg

  • Alacsony áthúzás

dsc_3873m.jpg

  • A Flycoop forgószárnyasai a levegőben

dsc_3893m.jpg

  • és a Minyo felett

dsc_3969m.jpg

  • Tóth Ferenc hatszoros világbajnok vitorlázópilóta bemutatója

dsc_3973m.jpg

  • A Marganski S-1 Swift (Fecske) műrepülő vitorlázó repülőgép a magyar válogatott típusa

dsc_3943m_1.jpg

  • A Hughes 269C. Kiképzésre és utasrepültetésre is használható kis szitakötő

dsc_4008m.jpg

  • Veres Zoltán az XMS repülőgépével. Közönségkedvenc Magyarországon és Szlovákiában egyaránt

dsc_4004m.jpg

  • Tipikus kép a légibemutatóiról. Alacsonyan háton fűnyírás

dsc_3995m.jpg

  • Bonyolult 3D figura. Az XMS két szárnyvége látszik..

dsc_4036m.jpg

  • Schweizer 300-as helikopter, könnyű és mozgékony

dsc_4037m.jpg

  • van másik :)

dsc_4080m.jpg

  • Egy áthúzás erejéig. Socata TB-20 Trinidad. Francia gyártású túra repülőgép

dsc_4099m.jpg

  • Jet kötelék, Hawker 900XP és két Beechjet 400

dsc_4103m.jpg

  • Kisebb, és olcsóbb üzleti repülőgépek (Bussines Jet-ek), mint a Falcon 7X

dsc_4146m.jpg

  • Zlin 226T (Trainer), a régi korok kiváló műrepülőgépe. Anno még világbajnokságot is nyertek vele

dsc_4165m.jpg

  • A szlovák Rerto Sky Team második világháborus csatajeleneteket játszik el, Zlin, Jak-52, AN-2 repülőgépeivel. A Lutwaffe pilótája kizárólag hátsó ülésből repüli a vasat..:-)

dsc_4195m.jpg

  • A festés német Bf-109-re hajaz, de a merev futómű hát..

dsc_4239m.jpg

  • Jak-52 játszotta az orosz vadászrepülőgépek egyikét.

dsc_4251m.jpg

  • Küzdelem a levegőben. A rakéták időszakában már kisebb az esélye az angol nyelvterületen "Dogfight" néven elhíresült közelharcra gépágyúval, géppuskával..

dsc_4250m.jpg

  • A Szovjet Jak-ot keményen üldözi a német Messzer, (bocsánat cseh "Zlin Trainer")

dsc_4268m.jpg

  • Találat, találat! A német és szovjet Zlin közül, az utóbbi húzta a rövidebbet.. Illetve a hosszabb csíkot

dsc_4286m.jpg

  • A Jak-52 szép festése

dsc_4299m.jpg

  • Így néz ki egy Német ász pilóta repülőgépe

dsc_4312m.jpg

  • Bizony az Ancsa mint bombázó. A rettegett AN-2. A bombatalálat a pírotechnikusok műve.

dsc_4340m.jpg

  • Az agresszív AN-2 leszállóban

dsc_4350m.jpg

  • Szembetámadás Zlin Trainerrel

Búcsúzunk Budaörsi Repülőnap, remélem jövő évben is leszel..