Európa Kapuja - A Frankfurt am Main repülőtér

 dsc_8634m.jpg

Európa nagyobb repülőterei közül a németországi Frankfurt mellett elterülő légikikötő személyforgalomban 2019-ben a negyedik legforgalmasabb légikikötő volt. Az első a Londoni Heathrow a britek Uniós kilépésével már nem is annyira európai. A második a párizsi CDG, a harmadik a holland Amsterdam Airport Schiphol

repterlogo.JPG

  • A repülőtér logója, kódja és elhelyezkedése (forrás: wikipedia)

A Frankfurt am Main (németül Flughafen Frankfurt am Main, népnyelven Rhein-Main-Airport, (IATA: FRA, ICAO: EDDF) Németország legforgalmasabb nemzetközi repülőtere és átszálló csomópontja.

mapx.png

  • A repülőtér térképe. Három pálya jelentősen átjárható a sok gurulóút által. A negyedik a 07L/25R szinte külön kis repülőtér

forgalom.JPG

  • A COVID-19 járványig a frankfurti repülőtér utasforgalma lendületesen növekedett.(forrás: wikipedia)

A teheráru tekintetében 2016-abn az első helyen állt a kontinensek 2,1millió tonnás forgalmával.

dsc_8122m_2.jpg

  • A magas épületek, szállodák, üzemeltetési helységek és persze emeletes gépjármű parkolók, ahogy azt a XXI század megköveteli.

A személyforgalom két terminálon zajlik, amelyek között a Skyline nevű vezetés elnevezésű mágnesvonattal lehet közlekedni.

terkep1.JPG

  • A frankfurti repülőtér műholdról (forrás: google earth)

A repülőteret négy leszállópálya szolgálja ki, amelyben három 4km, a 18-as viszont „csak” 2,8km-es.  A pályákból kettő beton és kettő aszfalt burkolatú.

terkep2.JPG

  • A repülőtér utastermináljainak csápjain keresztül a világ jelenlegi összes típusát képesek fogadni. (forrás: google earth)

terkep4.JPG

  • A terminálok egyidőben nagy mennyiségű repülőgép kiszolgálására képesek.

Közel 100 légitársaság repül egy vagy több desztinációban Frankfurtba, persze ez az adat COVID-19 járvány előtt volt.

A repülőtér a légimegfigyelők, spotterek számára is központ, hiszen dedikáltan 17 spotterpont található, ahonnan kiválóan lehet a repülőgépeket fényképezni.

spotter3.JPG

  • A repülőtér környéki spotterpontok. (forrás: spotterguide.net)

A Blogger elsősorban katonai vonalon aktív, de Németországi tartózkodásai alatt néhány alkalommal ellátogatott a repülőtérre, mert a közforgalmi, polgári repülésben is lehet különleges típusokat, légitársaságokat és festett repülőgépeket találni. Ezekre egyik legjobb hely Frankfurt.

Az egyik spotterpont "Platform West" a 07C/R, 25/C 4000 méteres kifutópálya mellett került kialakításra.Ezt elsősorban A321 méretig a Lufthansa csoport repülőgépei használják.

spotter1.JPG

  • Az 1-es spotterpont madártávlatból (forrás: google earth)

spotting1.JPG

  • A valóságban. Viszonylag kicsit de kultúrált. Sajnos eléggé sokan vannak rajta. (forrás: https://www.frankfurt-aviation-friends.de)

dsc_8072m.jpg

  • Innen elsősorban a Lufthansa csoport guruló, vagy induló repülőgépeit lehet fotózni, de más szélirány esetén jó fotók készíthetőek felszálló repülőgépekről is. A Lufthansa Cityline CRJ-200LR típusú repülőgépe gurulás közben. A repülőgép gyári száma: MSN7407. A D-ACHE a német típusjelzése. A kanadai gyártású jet 2000. júniusban készült el, és érdekesség, hogy 2011-től az orosz Severstal légitársaságnál is repült. Onnan került vissza a Lufi leányvállalatához.

dsc_8082m.jpg

  • Furcsa, de az Air Dolomiti olasz légitársaság is a Lufthansa csoport tagja, bár megtarthatta sajátos színvilágát. Elsősorban olasz belső desztinációban repültek 2019. végéig. Az I-ADJM lajstromú Embraer 195LR repülőgépet 2009-ben gyártották Brazíliában és azóta repüli az olasz társaság. A repülőgépnek külön neve is van: Butterfly di Giacomo Pucchini.

dsc_8093m.jpg

  • A Lufthansa csoport repülőgépein a fedélzeti internet és a szórakoztató rendszerek használata gyakorlatilag mindennapos. Az D-AILL lajstromú Airbus A319-es törzsén is látható a műholdas internet szolgáltató rendszer. A Magyar Légi Haderőnem két csapatszállító repülőgépével azonos típus A 689-es gyári számú és 1997. májusban repült először. Azóta is Lufthansa csoportban repült, az anyacégen kívül a Germanswings és a Lufthansa Italia színeiben is.
  • dsc_8111m.jpg
  • A Bombardier CL600-2B16 típusú üzleti repülőgép fényképem idején a német Flightambulance szolgálatában állt. Később már FAI-Aviation Group-hoz került, és ott jelenleg üzleti repülőgép.

d-afaa.JPG

  • A jelenlegi belső kialakítása modernebb és szebb, mint a légi haderőnem Falcon7X VIP szállító repülőgépeinek. (forrás: aviapages.com)

A másik általam látogatott pont a szélirány és a kilátás miatt az 5-ös Autobahn/Hurenschneise volt, amely a 25L/C 072/C és a Sierra gurulóút mellett található. Innen két késő délutáni és esti forgalmat lehetett megfotózni.

spotter2_1.JPG

  • Az 5. spotterpont madártávlatból (forrás: google earth)

spotting2.JPG

  • A valóságban így néz ki. (forrás: https://www.frankfurt-aviation-friends.de)

dsc_8150m.jpg

  • Az itteni spotterponton a "heavy" kategória repülőgépeire lestem elsősorban, mivel ezek Budapesten a Cargolux és néhány más társaság teherszállító repülőgépein kívül nem nagyon fordulnak meg. A képen látható Boeing 747. Jumbó, a koreai Légitársaság repülőgépe. A HL7630 lajstromszámú repülőgép 747-8B5 alváltozat és 2015-ben repült először. A gyári száma 40905. Csak a Korean Air-nál repült. Jelenleg a COVID járvány miatt leállításra került, kérdés hogy fog-e még a levegőbe emelkedni.

dsc_8154m.jpg

  • A landolás oldalról. A másik pálya közben egy Lufi repülőgép érkezik. A Korean Air 104 Jumbo-t repült története során, napjainkban 11 darab aktív és 9 darab leállított van a társaságnak.

dsc_8639m_1.jpg

  • A Lufthansa története során 88 darab Boeing 747-est üzemeltetett. Jelenlegi flottájában 11 darab aktív és 13 darab letárolt van, de ezek a számok a COVID járvány óta változhattak, esélyes, hogy az a típus is eltűnik a német csoport repülőgépei közül.

dsc_8643m_1.jpg

  • A Lufthansa Boeing 747-830 változatú repülőgépe. 2013. szeptemberben adták át a német cégnek. Gyári száma: 37832-es. A repülőgép konfigurációja: 8 darab első osztályú, 90 darab üzleti osztályú, 32 darab prémium economy és 208 economy osztályú üléssel rendelkezik.

dsc_8652m_1.jpg

  • A Lufthanse Jumbo repülőgépei is saját nevet viselnek: Ennek a 474-esnek a neve:Thüringen

dsc_8292m.jpg

  • Egy másik "Lufis" Boeing 747-es. esti landolása Frankfurtban. A nehéz repülőgépek körülbelül 5 perces időközökben szálltak le a német repülőtérrel.

dsc_8294m_3.jpg

  • A D-ABYQ lajstromú 747-830 alváltozat gyári száma: 37840 volt. Első repülése 2014-ben történt. Nyolc darab első, 80 darab üzleti, 32 darab prémium és 244 darab economy ülőhellyel konfigurálták. Napjainkban is aktív állományban van, valószínűleg azonban nem repülik. 

dsc_8298m.jpg

  • A Schleswig-Holstein nevet viselő Boeing 474-es repülőgép landolása esti fényviszonyok között.

dsc_8180m.jpg

  • Szerencsém volt és a retró festésű Lufhansa Jumbot is sikerült lefényképeznem. A D-ABYT lajstromú 747-830-as változat 2015. februárban emelkedett először a levegőbe. Gyári száma: 37844.

dsc_8183m.jpg

  • A repülőgép leállításra került 2020. márciusban. Ennek a Jumbónak nem adtak nevet a német légitársaságnál.

dsc_8189m.jpg

  • A repülőtéren a Lufhansa Boeing 747-esek két évtizedig a legnagyobb polgári légijárművek voltak.

dsc_8197m.jpg

  • A retrójumbó taxizik az állóhelyére, közben felette emelkedik az amerikai Delta Légitársaság Boeing 777 szélestörzsű utasszállítója. A Jumbok kivonásának egyik oka a járvány mellett a négy hajtómű. Hiába kiváló az aerodinamika, két hajtómű gazdaságosabb mint négy.

dsc_8541m.jpg

  • A Boeing 747-esek túlélésének egyik fajtája a cargo (teherszállító) repülőgépé átalakítás. A Szaúdiak egyik tehergépe leszállás közben Frankfurtban. A 37563-as gyártási számú HZAI4 lajstromszámú Jumbo a Saud Arabian Airlines (Saudia Cargo) 747-87UF változata.2013-ban repült először. 2018. augusztus óta nem emelkedett a levegőbe.

dsc_8677m_1.jpg

  • A Lufthansa csoport az Airbus egyik nagy alkalmazója, hiszen a repülőgépek is nagyrészben Németországban készülnek. Európa válasza a Boeing 747-re az Airbus A380 volt, amely nagyobb befogadóképességű repülőgép, Napjainkban mindkét típus gyártását leállították. Az utolsó A380-as is mostanában emelkedett a levegőbe.

dsc_8258m_2.jpg

  • A Lufthansa 14 darabot alkalmazott az Airbus 380-841 változatból a COVID-19 járvány előtt. A repülőgépeket 2020 március-május között állították le, jelenleg tároláson vannak.

dsc_8683m.jpg

  • A 44-es gyártási számú D-AIMC lajstromszámú "Óriásbálna" nyolc darab első, 78 darab üzleti, 52 prémium és 371 darab economy székezéssel repült. Az A380-841-es, tárolásáig 2010-tól állt szolgálatban. A repülőgép neve: Peking.

dsc_8271m_1.jpg

  • Földetérés pillanata Airbus módra a frankfurti betonon ..

dsc_8266m_2.jpg

  • A D-AIMA lajstromszámú A380-841-es 2009. októberben állt szolgálatban a német légitársaságnál. A konfigurációja azonos az testvérével. A repülőgép neve: Frankfurth am Main. 2010. májusban állították le.

dsc_8216m_1.jpg

  • A Boeing "kompozitcsodája" a B787-837 típusszámú Dreamliner. A VT-ANL lajstromszámú repülőgép gyári száma: 36283 volt. 2012. októberben repült először. Az Air India repülőgépe. A hindusok 21 darabot tartanak aktív szolgálatban, és hat darab tároláson van.

dsc_8586m_1.jpg

  • Az Emiratusok Sky Cargó, vagyis teherszállító repülőgépe. A Boeing 777-F1H változatú repülőgép gyári száma: 42234. A képen látható A6-EFS lajstormszámú repülőgép 2015. augusztusban emelkedett először a levegőbe.

dsc_8590m_1.jpg

  • Az Emirates 146  darabos flottát tart a triplahetesekből. Ezekből tizenegy darab teherszállító változatot repülnek. 

dsc_8619m_1.jpg

  • Az 1991-ben alakult Air Namíbia légitársaságot 2021-ben számolták fel. A légitársaságnak a COVID-19 járvány tette be a kaput. A V5-ANP lajstromszámú Boeing 767-es gyári száma: 25535. A repülőgép 1993. májusban emelkedett a levegőbe és N768TA lajstrommal a TACA-nál kezdte meg hányatott életútját. Húsz légitársaságnál repült különböző lajstromjellel, közte még a F-GKAU jelzéssel az Air France kötelékében is megfordult 1997-98-ban. Jelenleg az Azur Air Ukrajna tulajdona.

dsc_8607m_1.jpg

  • A Boeing 767-330ER vagyis hosszabbított hatótávolságú D-ABUA lajstromjelzésű repülőgép gyári száma: 26991. A Boeing evereti gyárát 1992-ban hagyta el és a Condor-Thomas Cook társaságnál repült.  A Condor 1955 óta létező légitársaság, amely egy ideig Thomas Cook néven is működött. A Cook nem csak Airlines, hanem komplett turizmusra épített légiflottája a COVID-19 valamint a hagyományos turizmus visszaszorulása után (sokan inkább szállodát és repülőjegyet foglalnak, nem irodákra bízzák a komplett nyaralásokat) vált fenntarthatatlanná. A Condor üzemelteti ismét a repülőgépeket. Jelenleg 52 repülőgépből álló vegyes Airbus és Boeing flottával rendelkezik.

dsc_8519m_2.jpg

  • Az Air Canada repülőgépei közül a Boeing 787 Dreamliner légiflottájából egy repülőgép a frankfurti repülőtéren. A 787-8 változatból hét aktív és egy tárolva, 787-9 modifikációból 25 darab aktív és 7 darab van tároláson.

dsc_8538m_1.jpg

  • A Lufthansa Cargo egyik veterán McDonell-Douglas  MD-11F (Freighter = szállító) repülőgépe. A D-ALCE lajstromszámú repülőgép 48785 gyári számmal épült és 1998-tól állt szolgálatba a német társaságnál. Üzemanyag takarékosság miatt a szárnytőbe épített harmadik GE CF6-80 hajtóművet eltávolították a Lufi tehergépeiből, ezzel bár a tolóerő és a sebessége csökkent, de a hajtómű tömege sem nehezítette a repülőgépet. Az MD-11-es már kikerült a flottából és visszatért az Újvilágba, ahol a Federal Expess N646FE lajstromszámmal állította szolgálatba 2019. júliusban.

dsc_8176m.jpg

  • Az amerikai United Légitársaság Boeing 777-332ER szélestörzsű repülőgépe. A gyári száma: 62645. Első repülése 2017. februárban volt.N2534U lajstromszáma nem az eredeti, az N59034 volt. Végig az Unitednél repül. Napjainkban is a flotta tagja. A United 41 darabot tart szolgálatban a típusból és tároláson is van belőlük 55 darab.

dsc_8563m_1.jpg

  • A D-AIHX lajstromszámú Airbus A340-642 változatú repülőgépe a Blogger szerint szinte az utolsó klasszikus vonalú utasszállító. Sajnos az alulmotorizált négy hajtóműve manapság már nem teszi gazdaságossá a típust. A gyári száma: 981 volt, de a valóságban 1993 és 2011 között mindössze 377 darab épült a típusból.

dsc_8707m_1.jpg

  • A képe látható példányt a Lufi 2009-ben kapta a gyártótól és 2020 májusban állította le. A németeknél 12 darab aktív, és még négy van tároláson, de összesen 69 darabos flottával rendelkeztek.

dsc_8745m.jpg

  • Ha éjjel akkor FEDEX. Az amerikai multi szállítási vállalat a Federal Express összesen 421 repülőgéppel rendelkezett. Az Airbus  300-as flottája 63, Boeing 757-es 105, 767-es 99 és 777-es 45 darabból áll. Veterán DC-10/11 repülőgépekből 70 darab van még könyv szerint a vállalatcsoport tulajdonában.

dsc_8522m_1.jpg

  • A Törökországban jegyzett SunExpress Boeing 737-8HC változatú TS-SEI lajstromú repülőgépe. A gyártó 2015. májusban repülte be és azóta a Sun a tulajdonosa.Gyári száma: 61170. A repülőgépet egy-osztályban 189 személyes economy szinten, tehát "kvázi" fapadosként üzemeltetik.

dsc_8234m.jpg

  • A Szlovákiában jegyezett AirExplore  OM-KEX lajstromú Boeing 737-8BK NG repülőgépe. Gyári száma: 33018 és 2004. áprilisban végezte el szűz felszállását. A Sterlingnél kezdte meg szolgálatát, de azóta 15 légitársaságnál is megfordult, de szlovák lajstroma nem változott. A Travel Servicenél is megfordult. Jelenleg a szudáni Badr Airlines üzemelteti 189 economy üléssel.

dsc_8702m_1.jpg

  • Frankfurtba Izraelből is lehet repülni, mégpedig a saját nemzeti prémium társaságuk az El Al repülőgépeivel. A 4X-EHB lajstromszámú Boeing 737-958ER változatú liner gyári száma: 41553. A repülőgépet 2013. novemberben szállították le az izraeli  cégnek. 16 üzleti és 156 darabos economy üléssel székezve üzemeltetik. Hátul a farokrész alatt látható rakétavédelmi rendszer került installálásra. Ez általános az El Al repülőgépeknél.

dsc_8202m.jpg

  • A Német Légierő (Luftwaffe) 14+02-es Bombardier BD-700 Global Express üzleti repülőgépének fedélzetén a kép készítésekor maga "Die Mutti" azaz Angela Merkel kancellár asszony landolt Frankfurtba.

dsc_8595m.jpg

  • Egy repülő reklámtábla. A Sun Express Boeing 737-8Z9 NG változatának gyári száma: 30420. A repülőgépet 2002. márciusban gyártották és azóta a Lauda Air, az Austrian és a Sun Express Deutshland repülte. Jelenleg a török anyavállalat a Sun Express a tulajdonosa. A repülőgépet jelenlegi lajstromjele: TC-SOU. A festésen a Die Rückkehr, der Adler (A Sas visszatérése) az akkor másodosztályú Eintracht Frankfurt labdarúgócsapat Bundesligába való feljutására készült.

dsc_8662m.jpg

  • Más nagyon késő volt, amikor a KLM Citihopper (Royal Dutch Airlines) vagyis Holland Királyi Légitársaság menetrendszerű Embraer 170/175 típusú járata landolt Frankfurtban.

dsc_8324m.jpg

  • A PH-EXM lajstromszámú repülőgép a brazilok 2017-ben gyártották és 20 üzleti, 8 prémium és 60 sima economy székezéssel repülik.

dsc_8249m_1.jpg

  • Románia nemzeti légitársasága a Tarom.  Az YR-BGG lajstromszámú Boeing 737-78J NG változatú repülőgépük 2001-ben készült, azóta van román tulajdonban. A repülőgépet 14 üzleti és 102 economy székezéssel repülik.

dsc_8253m_1.jpg

  • A Tarom Boeing 737-ese gurul. Legény (leány) legyen a talpán aki eligazodik a led lámpák tömegében.

dsc_8124m.jpg

  • A frankfurti Cargoközpont szemből. 

dsc_8136m.jpg

  • A Lufthansa A380-as óriási felszállás közben, a háttérben egy veterán Lufi Cargos MD-11-es látható.

Reméljük, hogy a járvány elmúltával ismét egyre több és szebb repülőgépet látunk és fotózhatunk a földön és levegőben, és újraindul az élet a légiközlekedés személyszállító szegmensében is.